Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa stillbilder från S-Video signal

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett senario där jag har en S-Video signal från röntgen utrustningar. Denna signal spelas bland annat in på SVHS.
Från filmen eller röntgen utrustningen vill vi plocka ut stillbilder med superkvalite.

Hur skall vi göra. Vi har provat med en FormacStudio och den fattar inte signalen alls. Vi har konverterat signalen till DV men då tappas aldeles för mycket kvalite.

Hur kan man på bästa sätt få in denna signal till datorn? Finns det något grabber kort som kan ta kanon bilder från Svideo?

Som jag sade tidigare, prova med JVC-videon (SVHS & MiniDV).
Kan dock inte förstå hur du skulle kunna få "Super kvalitet" från en TV/Video signal. Betänk TVns upplösning.
Du kan få komma och prova hos oss om du vill. Video - Dual 800 - Final Cut el. iMovie - Photoshop

SVideo signalen är väl betydligt bättre och skarpare än vanlig komposit video.

Den S-Video signal som spelas in på SVHS bandare ger en knivskarp bild på tvmonitorer med SVideo ingångar. Spelar vi in SVideo signalen från en SVHS på en DVbandare så blir bildkvaliten inte speciellt skarp.
Att kvaliten är så pass bra på S-video källan tror jag beror på att den är svart-vit.

Vad mer som är helsjukt är att om man kopplar SVHS bandarna till en ForMacstudio så fungerar det inte alls med det som är bandat från röntgenutrustningarna. Fungerar inte via SVideo ingången, inte via composit video, och hör och häpna inte ens om vi går omvägen via RF modulatorerna. Fungerar finfint med SVHS som är filmat med sonder man sänder in i kroppen. Dessa är dock i färg. Men altså inte från Röntgenutrustningen. Och vi har provat med filmer från flertalet olika röntgenmaskiner tom med filmer från olika lassarett.

Tillsaken hör också att tidigare grabbade de stillbilder till en Quadra 700 och fick kanon bild.

Har ni en sådan bandare som du pratar om?

[ 07 November 2002, 00:03: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

Vad man verkar tappa är kontrasterna i videosignalen.
Lite svårt att förklara i skrift.

• Medlem
  • 2002-11-07 13:09

Jag jobbar också på en Röntgenavd. och har haft liknande problem. När man försöker att digitalisera en videosignal från en rtg-modalitet så krävs det lite trixande. En metod som har fungerat för oss är att låta videosignalen gå igenom en digital video-mixer innan den konverteras med Formac studio.
En annan metod som vi just testat är att använda en dv-videokamera med analog in och digital ut (utan band i kameran). Båda metoderna har fungerat med OS X och iMovie på en PB 500.
Våra ultraljudsläkare använder också ett PC-program som heter Showcase för att grabba stillbilder och avi-snuttar.

Håkan

Ja, vi har en sådan bandare. Har också en 8500 med video in/ut som kanske skulle vara värd att prova för ändamålet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:
SVideo signalen är väl betydligt bättre och skarpare än vanlig komposit video.

Den S-Video signal som spelas in på SVHS bandare ger en knivskarp bild på tvmonitorer med SVideo ingångar. Spelar vi in SVideo signalen från en SVHS på en DVbandare så blir bildkvaliten inte speciellt skarp.
Att kvaliten är så pass bra på S-video källan tror jag beror på att den är svart-vit.

Vad mer som är helsjukt är att om man kopplar SVHS bandarna till en ForMacstudio så fungerar det inte alls med det som är bandat från röntgenutrustningarna. Fungerar inte via SVideo ingången, inte via composit video, och hör och häpna inte ens om vi går omvägen via RF modulatorerna. Fungerar finfint med SVHS som är filmat med sonder man sänder in i kroppen. Dessa är dock i färg. Men altså inte från Röntgenutrustningen. Och vi har provat med filmer från flertalet olika röntgenmaskiner tom med filmer från olika lassarett.

Tillsaken hör också att tidigare grabbade de stillbilder till en Quadra 700 och fick kanon bild.

Har ni en sådan bandare som du pratar om?

video bandaren tar emåt pal signal ,

men Röntgen kameran har väl ut signal i dessa format = ntsc eller ntsc 3.58 /4,43 IND (videoingång)
eller nicam

eller en VGA alltså PC standard SVGA och det är Sync ad RGB H/V type VESA standard

1
Bevaka tråden