Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

divx

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det måste väl vara fler än jag som tycker att det går besvärande trögt att spela upp divx-filmer i en Mac? De flyter otroligt mycket bättre i en 1,3 GHz PC kan man ju konstatera...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-24 21:30

Vilken divX kodec använder du?

Vad är det för Mac och processor?
Ganska viktigt i sammanhanget

Citat:

Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Vad är det för Mac och processor?
Ganska viktigt i sammanhanget

Jag tycker också att DivX funkar skitkass på mina G3 :or...

Även på G4 :or funkar det tydligen också uselt.

Det är inte så viktigt vad man har för Mac i sammanhanget..

DivX Player 1.0b10 som kräver Windows Media Player 6.3 antar jag att ni andra också använder..

Eller har ni tips för hur man skall göra för att få det att gå snabbare när man spelar upp DivX-filmer?

DivX har aldrig fungerat lika bra i MacOS som i Windows, men funka ska det...

Intressant ar en ny variant av codec som heter 3ivx, baserat pa MPEG4v3 teknologin. Det finns ingen langre som jobbar pa att gora DivX battre, som codec. Daremot ska tydligen 3ivx utvecklas aven efter 1.0.

Las mer om 3ivx: http://www.3ivx.com. Fungerar pa Mac ocksa

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: m@cen:
[B]DivX har aldrig fungerat lika bra i MacOS som i Windows, men funka ska det...

Intressant ar en ny variant av codec som heter 3ivx, baserat pa MPEG4v3 teknologin.

Jo, 3ivx verkar intressant. Jag har iofs inte testat att köra divx i Macmiljö på nåt snabbare än en G4/400.
Men skillnaden i snabbhet mellan plattformarna märks även på andra områden. Rippa och koda en ljud-CD skiva till mp3 tar blott 6-7 minuter med min AMD Athlon 1333 MHz.
Inte för att jag vill prata skit om Mac, men när man upptäcker sånt här blir man lite syrak på Apples hastighetsdueller under sina expon mot Wintel. Det kanske bara är i Photoshop som Mac har ett övertag, i synnerhet mot en slö Compaq med Intelprocessor...

Naturligtvis ar PC burkarna snabbare pa vissa saker och tvartom. Apple valjer helt enkelt att visa det Macarna ar bast pa, for att salja.

Sen ar det ju inte varje Svensson som sitter pa en AMD Athlon 1333 MHz heller, hmm

[ 25 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

Carl-Johan Eelde:
>Det är inte så viktigt vad man har för Mac i sammanhanget..

Detta kan väl rimligen inte stämma, när detta är en viktig faktor för hur bra uppspelningen blir på en PC.
Det borde ju inte vara någon större skillnad när det gäller Macar.

Kan aldrig tänka mig att det inte skulle göra någon större skillnad att spela upp en DivX film på t.ex. en iMac G3/233 jämfört med en PowerMac G4/733.

[ 25 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: m@cen:
Sen ar det ju inte varje Svensson som sitter pa en AMD Athlon 1333 MHz heller, hmm

[ 25 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

Tja, en 1,3 GHz Athlon kostar ju 2700:- inkl. moms på sin höjd, och ett bra moderkort runt 1400:- inkl. moms så helt uppe i det blå är det inte. Och då har moderkortet skapligt inbyggt ljud numera.
Lägg till ett juste miditower för knappt en tusing och ett geforce2 mx med tv-ut för ytterligare en papp och du har en fin stomme.
Vad hårddiskar och minnen kostar vet vi ju.
Nåja, ska inte vara nån talare för Bill G nu, men det kan vara intressant att jämföra ibland.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Vilken divX kodec använder du?

Glömde visst att svara på detta
DivX Player 1.0b10 och MS Media Player 6.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-26 19:07
Citat:

Skapades ursprungligen av: m@cen:
Sen ar det ju inte varje Svensson som sitter pa en AMD Athlon 1333 MHz heller, hmm

Nae, men alla Mac-användare har ju en G4 733 hemma

Oja det vet ju alla. :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-02 00:34

Hmm, jag har en 450 MP 512 ram och efter att ha precodat och divx doktorerat i DivX player 10b"någe" och tilldelat DivX samt mediaplayern ca 200 MB var så flöt det på perfekt, men om jag förstorade fönstret så började det gå redigt segt... Varför kan inte Apple tilldela typ 10 programerare på att få fram ett fungerande tillägg för QT5 så att man kan spela alla AVI codecs? Jävligt skönt format, synd bara att sitta på ett LAN brevid en snubbe med en 400 MHz bärbar PC, han spelar DivX i fullskärm TOTALT flytande och jag sitter i ett maffigt 480X360 bara för att upptäcka att när action scenerna drar igång så hackar det i allfall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-02 05:02
Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Varför kan inte Apple tilldela typ 10 programerare på att få fram ett fungerande tillägg för QT5 så att man kan spela alla AVI codecs? Jävligt skönt format...

Det handlar som sagt om olika codec, olika rättigheter och licenser. Det vore även bra om Apple satte några tekniker på att skapa ett lagringsmedia som kunde läsa och skriva allt förekommande...

"AVI bra format" *host host* Formatet i såg innebär väl ingenting förutam ett M$-format, i vilket man använder sig av olika codecs. Vad jag läst tidigare och själv erfarit är Divx ett AVI/M$ codec, som själklart är ganska kasst. M$ ska hela tiden skapa sina egna standarder av befintliga standarder...

3ivx som skrivits om verkar lovande. Har även läst någonstans om att Sorenson skulle göra en MPEG4 codec.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-02 14:50

AVI är bara ett generiskt format som hanterar olika kodecar. Orsaken till att det har blivit populärt bland DivX är att det är stort sett en av två filformat som hanterar kodecar på ett bra sätt, och det är det mindra och enklare. Annars finns det ingen koppling mellan DivX och AVI.

OpenDivX kodecen till Mac använder quicktime som lagringsmedia, men ligger tyvärr 3 versioner efter pc/linux varianten och har haft stora optimeringsproblem. Speciellt vid scalning.

Dom företagen som seriöst håller på med Mac MPEG4 kodecar är 3ivx, Sorenson, Apple och Popwire Technology plus några opensource projekt.

Apple demonstrerade sin kodec på WWDC och den såg ut att vara helt ok måste jag ju säga, men dom har fortfarande en hel del jobb kvar innan den kommer att släppas.

  • Medlem
  • 2001-06-02 22:34

Har hårdtestat både On/vp3, Sorenson Video3, Sorenson Mpeg 4 och 3ivx

Mycket imponerad av 3ivx, men den har ca ett år kvar till realese. Video 3 är inte heller så dum, skulle varit med i QT 5 men var det inte. fick ett brev från Sorenson där dom skrev att Video 3 inte han bli klar i tid men skulle släppas inom 30-60 dagar, så den borde varit släpt för ca 1 månad sedan. Mpeg4 var inte så tokig heller.. VP3 är nog bäst vid låga bitrates..

Jag har en massa Video 3 encodad film som jag kodade med betan, men som inte funkar i QT5

Skall nog sätta upp en Codec Wars-site i mån av tid och insperation

/nix

Jag får min 1333MHz Athlon på tisdag. Har en 733 G4 sedan tidigare. Ska jämföra lite - kan bli väldigt roligt att se skillnaden i praktiken.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-04 23:36

Tyvärr är det en rent tragisk prisskillnad till Mac´ens nackdel. Men vad gäller bärbart så är väl nästan Mac´arna billigare än motsvarande PC-datorer, eller är jag helt ute och snurrar? Sorry att jag glider från ämnet, men det är i dessa banor jag funderar nu; visst, hittar jag en snygg, smidig, NY, svinsnabb bärbar PC med W2K, DVD, bra ljudmöjligheter, 128 till 256 mb ram för under 15.000:- inkl moms kan man ju börja fundera. För mig är det inget självändamål att köra Mac, egentligen. Även om det är min självbevarelsedrift...

Patric - jo jag resonerade så också - fast sen var jag tvungen att köpa in några PC för avancerad multimediautveckling, när alla (tämligen hårda) kompabilitets- och stabilitetskrav var tillgodosedda kostade en ordinär 800mHz/256mb/30gb/etc 25.000 spänn från en mycket prisvärd Datorbutik i Göteborg. Den graden av komponentkontroll och stöd finns i alla macar, från imacarna och uppåt. Så fasen vet om det inte går på ett ut.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-05 11:01

Rätt. Men ibland känns det så meningslöst dyrt? Som om burkarna är 10.000:- dyrare än rimligt, liksom. Framför allt de tyngre G4-modellerna just. Jag kanske är ute å cyklar...

Du behöver inte vara orolig, dock - jag bara lekte med tanken, skulle inte palla med en PC. Gillar inte konceptet. Älskar Mac.

1
Bevaka tråden