Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

importera adresser från Excel till adressboken

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2006-11-21 13:24

Har ett par tusen adresser liggande i Celler på en Excelfil. Är det någon som vet ett bra sätt att exportera/importera dessa till Macens Adressbok?

Vore tacksam för hjälp då jag ogärna vill mata in adresserna en för en i adressboken....

Tackar

Zappi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 17:38

Kan man inte importera en kommaseparerad/semikolonavgränsad fil i Adressboken?

Hur är excel-arket uppbyggt? Förnamn|Efternamn|adress|osv eller all info i samma cell?

Adressbok/Arkiv/Importera/Textfil

En bra början!

Spara Excelfilen som textfil.

  • Medlem
  • Boden
  • 2006-11-21 18:38

Det är bara mailadresser och de står alla i "Kolumn A", en på varje rad. När jag exporterar dem till ett Word-dokument så ställs de upp en för varje rad. Adressboken säger dock att den vill ha en tabulerad eller kommaterat dokument för att klara av att läsa in dem...vet någon hur man gör det?

Tackar

Zappi

  • Medlem
  • Boden
  • 2006-11-21 18:43

Jepp har gjort så men den accepterar det inte.. den säger" FEL VID IMPORTERING AV TEXTFIL Q"Filen du valde verkar inte vara en giltig csv-fil (kommaseparerade värden) och inte heller en giltig tabbseparerad fil. Välj en annan fil."

Mailadresserna hamnar en adress per rad dock utan kommatering....

Tacksam för ytterliggare tips

Zappi

Du kan prova först med att göra en test med "Textredigeraren" och tab mellan kolumnerna. Det har jag kollat och det fungerar. Sedan kan du exportera Excel-filen som textfil och ta in den via "Textredigeraren". Prova dig fram!

1
Bevaka tråden