Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distortion i Canon L-telezoomar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 08:59

Jag har just påbörjat ett uppdrag som innefattar en del plåtningar av hus och husdetaljer. När jag sitter och går igenom materialet upptäcker jag att min 70-200/4 (Canon L optik) har rejält med distortion inget fel på skärpan men som sagt riktigt kuddformigt.
Jag testade omedelbart 70-200/2,8 samma sak där. Att vidvinkelzoomar har distortion det förväntar jag mig men en telezoom i det omfånget och priset, .....hm jag tycker inte riktigt att det känns riktigt bra.
Jag har nu köpt en sigma 150/2,8 macro som enligt uppgift ska vara distortionsfri, vi får väl se...
Nikolaj

Det är extremt svårt att korrigera zoomar så de är distortionsfria på alla brännvidder. Är det en viktigt parameter så är det fasta objektiv som gäller, och ett väldigt begränsat antal dessutom.

Om jag vore du skulle jag lägga pengarna på bra program för att korrigera optiska fel istället för att jaga det ultimata objektivet, för det finns inte. Jag är själv vän av fasta gluggar, men inte ur distortionssynpunkt, utan det är skärpa, kontrast och ljusstyrka som är viktigt för mig. Distortion, vinjettering och smärre kromatisk aberration fixar man lätt i datorn.

Japp, zoomar har distorsion hur skarpa dom än är - annars skulle de kosta ohemult mycket. Plåtar själv mycket arkitektur och hade (har) en utmärkt skarp Tokina 70-210 som jag lade på hyllan för att istället köra på fasta 50 och 200 mm (en gammal Pentax-M F2.8 i mitt fall). You'll never look back...

Nu funderar jag på hur man skall få råd med en Pentax K10D eller K100D, men det är ju en annan sak.

Hur fixar man förresten distorsion på ett smidigt sätt i Photoshop? Att förvränga med Spherize etc brukar aldrig matcha och korrigera optikens fel.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 12:57

Det finns en programvara från DXO optics som korrigerar både distortion och kromatisk aberration http://www.dxo.com/intl/photo kostar 299$

Funderar på att köpa
N

Eng Photoshop: Filter/ Distort/ Lens Correction. Dra i regeln Remove Distortion. +/- 1 eller två steg fixar biffen.
Här finns dessutom utmärkt verktyg för att restituera dina interör/ arkitekturbilder: Transform Vertical/Horizontal Perpective.

Aha! Photoshop CS2 har tydligen lösningen. Har CS.

Restituera har jag gjort manuellt. Tar lite tid men har fått upp farten ganska bra (utöka canvas, dra ut en hjälplinje till mitten, rotera så att mittendelen av bilden är helt vertikal, markera allt, edit+dra i perspektivet, beskär, klart!)

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 16:27

Photoshopens lösning är lite trubbig tycker jag eftersom distortionen ser olika ut beroende på gluggar, brännvidder och fokalavstånd.
det smidigaste vore om det fanns en plugin för de gluggar man hade så att rätt korrektion kunde beräknas direkt i Rawkonverteringen (ung som Hasselbad i Flexcolor)

N

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-11-21 19:58

Alltså sitter ni och restituerar i datorn? Då tappar ni rätt ordentligt med upplösning, och kvalitet, men det är klart det kanske inte ska tryckas i A2.
Bakstycke och storformat, eller snikvarianten 1DsMKII med Canons dåliga TS-gluggar.

Hans L

Alla badar inte i pengar eller har fotograferingen som yrke... Men visst kan man klara en del saker med lite knep och knåp.

Min lyxvariant: Rolleiflex 6x6, TMax 100 manuellt förstorat till rejält format, sedan inscannat och därefter restituerat. Upplösningen räcker och blir över...

Min mediumvariant: Småbildsdia inscannat i 2700-5400 dpi, därefter restituerat i datorn. Upplösningen räcker ganska långt men knappast till A2, det är sant. Men det gör nog inte en Canon 1DS heller.

Min snikvariant: Canon Ixus 400 (4MP) och resten i Photoshop. Inget märkvärdigt men halvsidor i ett arkitekturmagasin har det blivit.

Sedan kan jag ju köra med min Tokina 17 mm på småbildaren. Då behöver man inte restituera alls utom i de mest tajta lägena...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 09:48
Ursprungligen av johan_tanying:

Alla badar inte i pengar eller har fotograferingen som yrke... Men visst kan man klara en del saker med lite knep och knåp.

Min lyxvariant: Rolleiflex 6x6, TMax 100 manuellt förstorat till rejält format, sedan inscannat och därefter restituerat. Upplösningen räcker och blir över...

Min mediumvariant: Småbildsdia inscannat i 2700-5400 dpi, därefter restituerat i datorn. Upplösningen räcker ganska långt men knappast till A2, det är sant. Men det gör nog inte en Canon 1DS heller.

Min snikvariant: Canon Ixus 400 (4MP) och resten i Photoshop. Inget märkvärdigt men halvsidor i ett arkitekturmagasin har det blivit.

Sedan kan jag ju köra med min Tokina 17 mm på småbildaren. Då behöver man inte restituera alls utom i de mest tajta lägena...

Det blir ju inte färg med TMax 100, fast det kanske inte spelar nån roll?
Om det ska bli bra behöver man en skanner som kostar lika mycket som en pro-DSLR. En bra förstoringsapparat, inget billigt junk och dessutom behövs en driven kopist.

Jag har låtit trycka 70x100 från en EOS 1 Ds, det blev klockrent. Har även gjort samma sak från en EOS 20D, det blev lika bra.

  • Medlem
  • 2006-12-18 09:37

Har man inte råd med bakstycke kan Cambo Ultima 35 vara intressant.

1
Bevaka tråden