Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera program (Vara "root")?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2006-11-22 19:33

itter här med min splitternya Macbook Pro.

Nybörjare på detta OS som man är så är det ju inte alltid så enkelt.
Jag tänkte installera Firefox (för flikarna) och lite annat smått och gott.

Som jag fattat det så lär an installera .dmb (står för?). Och .app är bara att köra. :

Om man dubbelklickar på en .dmb så startas ju någont sorts program. Om man då klickar på tex FF ikonen i önstret som startas så startas FF och allt funkar...

Men sen verkar det som att hela paketet ligger på skrivbordet.
Jag vill ju installera till systemet.

Men öppnar jag "Installeraren.app" som ligger under Program/Verktygsprogram och letar på .dmg filerna så kan jag inte markera dem...
De är gråa och går inte att klicka på.

Det börjar föra tankarna till Linux, där man måste vara "root" för att andra i systemet.

Hur gör jag för att installera .dmg till systemet?

När du klickar på dmg-filen så monteras den som en enhet, dmg står för disk image, och du kan se enheten i findern. När du har öppnat dmg-filen så drar du programikonen till din programmapp och det är allt du behöver göra. När du har gjort det kan du avmontera dmg-filen och slänga den sen.

Safari har också flikar, du behöver bara gå in under inställningar och sätta på funktionen.

• Medlem
  • Hedemora
  • 2006-11-22 19:39

Aha. Så lätt.
Aja. Tackar tackar.

• Medlem
  • 2006-11-22 19:43

Du dubbelklickar på en .dmg-fil, precis som du gjort, för att öppna filen varpå du får fram en virtuell hårddisk med en programikon i som det är tänkt att man ska installera - sedan drar du alltså denna ikon (FF-ikon i det här fallet) till mappen Program som ligger på din riktiga hårddisk. Installerat och klart! .dmg-filen kan du slänga eller spara nånstans om du vill. Den virtuella hårddisken matar du bara ut (den försvinner ändå vid omstart).

Logga in som root behöver du inte göra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 19:50

Fast ibland är det som ligger på .dmg-disken inte själva programmet, utan ett installationsprogram som du måste köra.

• Oregistrerad
  • 2006-11-22 19:58

Och du behöver inte lägga programmet du installerar i /Program, du kan lägga dem vart du vill egentligen.

• Medlem
  • Hedemora
  • 2006-11-22 20:17
Ursprungligen av DrRotmos:

Och du behöver inte lägga programmet du installerar i /Program, du kan lägga dem vart du vill egentligen.

Jo självklart.
Men det är ju bara krångligt om man skulle sprida ut allt över hela disken.
Logitech drivrutinen (för min VX revolution) var en ".pkg" som installerade sig själv.

1
Bevaka tråden