En snabb test av Vista idag.
Vad ska man säga.
En sak som jag aldrig tror att MS gänget kommer att fatta är det Ives nyligen sagt:
"När du inte har en aning om hur något fungerar är det lätt att känna dig avskräckt. En fundamental egenskap hos en designer är att notera hur användare kommer i kontakt med saker. En stor del av vårat arbete består i att förenkla, att lösa väldigt komplexa problem utan att denna komplexitet är uppenbar. Du ser ofta i produkter hur designern skryter med vad han kan. Vår besatthet är att vara väldigt väldigt rena och oundvikliga, i vissa fall att få designen ur vägen."
Det finns en del saker som jag dock tycker funkar bättre än i Tiger, Jag måste tex säga att jag tycker att tex Apple borde göra en sökfunktion med fokus på program.
Vi har däremot QS som är helt underbart men jag skulle gärna se att Apple gjorde något åt detta håll och inte la funktionen i något hörn.
Annars så ser man en del förbättringar hos Vista men samtidigt är dessa plottriga, svårnavigerat - ett jytter av möjligheter. Samtidigt som gamla hederliga XP skiner igen titt som tätt.
En del snackar om att Sidebar är bättre än Dashboard - tveksam - efter ett tag försvann den från mitt skrivbord.
Editerandet av metadata är bra. däremot så var det bitvis bökigt att senare söka på detta.
Sen så hängde sig Vista, eller gjorde omstart och då frös allt.
Jag hoppas Apple, Steve Jobs och gänget bakom Leopard har samma tanke som J. Ives när de jobbar med Vistas konkurent för då är detta ingen konkurent...
iallafall inte för mig.
Däremot undrar jag hur man kan testa flip3d - funkar inte den under Pararell?