Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD / MPEG-2 produktion

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-14 13:48

Om man ska göra en DVD skiva och har källmaterial på både digibeta och DV, vad bör man tänka på och vad behövs? Skulle det räcka med, säg Cleaner 6 som kodnings programvara eller är det mer behandling än så som behövs för en bra DVD produktion? Hur gör proffsen? I mitt fall är det mesta filmat på DV innan det är redigerat och överlagt på digibeta, så frågan är om man inte skulle kunna köra direkt från DV just i detta case?

Sen är det en annan grej också, DVD´n kommer antagligen säljas en del i Japan och i USA. Vi hade tänkt att skippa regionskodningen helt, men man kanske måste koda allt i NTSC ? Eller hur bör man tänka i detta läge? Hur gör man detta på bästa vis? Alltså konvertera DV/Digibeta -PAL material till NTCS alltså.

[ 14 November 2002, 13:49: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

• Medlem
  • 2002-11-14 17:37

Problemet är väl hur du ska få in materialet. Digibeta kräver ju lite dyrare kort för att tanka in jmf med FireWire. Jag skulle göra en DV-master och utgå därifrån, det är ju inte 35mm material som ska encodas.

De flesta DVD-spelarna har inbyggd NTSC-PAL/PAL-NTSC konvertering så det funkar nog bra ändå?

När det gäller kodning så rekoemnderar jag INTE Cleaners MPEG2 kodare (för att kvalitén är sisådär + att den är slö). Det bästa jag har sett i kvalité är BitVices MPEG2 endcoder (www.bitvice.com) visserligen komersiell. Men det finns inga genvägar om du vill ha bra kvalité.

Apples MPEG2 encoder är ju helt okej den med. + Att den följer med DVD Studio Pro som jag antar att du använder i produktionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-17 21:00

Det verkar som att DV blir det enklaste formatet och att det ändå inte spelar någon roll eftersom källmaterialet är filmat på DV från första början. Det enda jag står inför är om man skulle vinna någon kvalité att köra digibetan genom någon slags analog linedubbler studiopryl innan.. Någon som vet mer om detta?

Med NTSC så verkar det som det ändå blir strul, de DVD spelare i USA som säljs, eller rättare sagt de som många har hemma stödjer tydligen inte PAL alls. Så det där vet jag inte om man vågar riska att en såpass stor marknad kan få strul med ens produkt. Då är det bättre att vara på säkra sidan. De flesta i Europa och Japan har ju spelare som klarar av NTSC liksom..

Är inte Cleaner 6´ans MPEG motor bättre än 5´ans. Den ska ju numera stödja 2-pass VBR direkt, utan att man behöver MPEG charger..

Eller är BitVice såpass mycket bättre att den lönar sig? Då är det ju helt klart intressant!

Programvaran för själva DVD framställningen vet jag ännu inte vilken det ska bli, vi är ett gäng som gör olika saker varav den som ska göra menyerna antagligen använder något slags DVD program. Annars är det presseriet som sköter allt runtkring. Jag tror allt blir bäst då, så kan var del i projektet bli så bra som möjligt om man separerar kodning ifrån menyskapande etc..

// kimmo

Jag vet inte om det är några "proffs" som använder cleaner för MPEG2 kodning. Dels för det är apslött. Även om du nu skulle ha hårdvara för det. sen har t.e.x Bitvice mycket mycket bättre kvalité än Cleaner. Sen tar det ju 20x snabbare med BitvIce eller Apples MPEG2 encoder.

Cleaner 5 med Charger var ju även det segt som attan.

[ 17 November 2002, 22:54: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Medlem
  • 2002-11-18 21:56

Ja just det PAL funkar inte på USA DVD, kolla också ljudet. Nåt av formaten vi kör här är ovanliga i NTSC-spelare, var det MPEG kanske? AC3 funkar iaf.

Jag tycker du ska undvika all analog överföring, brus även väldigt lite, är förödande för encodningen.

Jag har ett gammalt DigialMediaPress kort som encodar riktigt bra trots CBR, bättre än Apple, Cleaner mfl. Realtid är också trevligt. Kortet såldes under en kort tid men finns antagligen som begagnat.

Jag tror aldrig jag har orkat vänta på en Cleaner MPEG-2 encodning, det tar ju hur länge som helst.

1
Bevaka tråden