Så ni vill inte svettas och känna paniken växa inom er?
Nåja jag ska väl berätta då.
Scenariot är följade:
OS X server 10.4 och ett antal OS X 10.4.x klienter som kör Mobile Accounts.
Servern görs om av någon anledning (i mitt fall för att öka utrymmet).
All namn och sökvägar är det samma som innan.
Steg 1: Exportera anvädarna och grupper från Workgroup Manager (WGM) innan du gör om servern.
Steg 2: Servern är nu omgjord och det är dags att importera grupper och användare i WGM i nämd ordning.
Steg 3: De gamla klienterna kan nu inte synka det enda felmeddelande jag hittade som hade med detta att göra var: "Connection Failed -5000 error for Network Home users"
Steg 4: Nu kommer vi till själva läsningen. Du måste för hand skapa de hemmakataloger som behövs för synkningen.
Ta alltså reda på vilka användare som ska ha mobila hemmamappar.
Kör detta kommando i terminalen (du kan och ska INTE använda "Create Home Now" i WGM):
sudo createhomedir -b -u [User ID]
Kommandot måste köras som root och du måste ange User ID INTE Name.
Gör det för alla som behövs.
Steg 5: Nu kunde jag starta synkningen på klienterna igen fick en fråga om att något stämde inte och om jag ville låta servern vara master eller klienten.
Klienten så klart då satte synkningen igång.
Jag upptäckte till min förskräckelse en "bugg" för inte kan det vara en feature...
När första "normla" synkningen går igång kommer klientens skrivbord att tömmas.
Det verkar inte som om den första återanslutningssynkningen flyttar med skrivbordet vilket resulterar i att den ersätter det aktiva skrivbordet med det tomma som finns på servern.
Alltså ta backup på skrivbordet och kopiera tillbaka det efter första normala synkningen.
Allt fungerar som det ska för mig nu.
Som tack för hjälpen kan ni svara på min andra tråd ang OS X Server och FTP.