Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp!: Återansluta mobila konton till en ny OS X server?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Servern jag jobbar med hade 10 klienter som körde mobila konton mot sig.
Jag har bytt diskar i servern för att få mer plats på den.

Så servern heter det samma, alla sökvägar och konton är det samma, allt är precis likdant som innan förutom att användarnas Usersmappar på servern inte finns.
De skapas per automatik när man loggar in första gången.

Frågan är hur jag göra med de befintliga klienterna, hur återansluter jag dem till servern så att syncningen börjar fungera igen?

Jag har fått för mig att när man loggar ut och loggar in skapar den ett nytt konto som är tomt... och så får det inte bli.

Är det någon som kan svara snabbt?
Jag sitter i knipa och måste ha detta löst snarast möjligt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-19 17:50

I workgroup manager där du hanterar kontona kan du väll ställa in vilken usermapp det ska vara, finns det inget där du kan välja befintlig mapp eller så. Jag kan tyvärr inte testa och leka med users mot min server då jag inte har access till den när jag bor i detta land. Så jag kan bara gissa. Hoppas någon annan kan komma på en lösning.

Har fått hjälp och lösningen fugerade på en maskin så nu ska jag testa på de 4 stora produktionsmaskinerna.
Så cabben är nerfälld, whiskyn öppnad och gasen är i botten.
Jag hoppas på en öppen stor motorväg runt kröken... men kanske en bergvägg...
Vi får se.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-19 19:38

Hur fixade du det? Beskriv gärna för det känns som något jag kommer stöta så småningom...

Det löste sig.
Fy fan vad skönt.

Nu ska jag åka hem...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-19 20:05

Som Sidde sa: Berätta gärna mer hur du gjorde. Kommer nog att stöta på det snart.

/anders

Så ni vill inte svettas och känna paniken växa inom er?

Nåja jag ska väl berätta då.

Scenariot är följade:
OS X server 10.4 och ett antal OS X 10.4.x klienter som kör Mobile Accounts.

Servern görs om av någon anledning (i mitt fall för att öka utrymmet).
All namn och sökvägar är det samma som innan.

Steg 1: Exportera anvädarna och grupper från Workgroup Manager (WGM) innan du gör om servern.

Steg 2: Servern är nu omgjord och det är dags att importera grupper och användare i WGM i nämd ordning.

Steg 3: De gamla klienterna kan nu inte synka det enda felmeddelande jag hittade som hade med detta att göra var: "Connection Failed -5000 error for Network Home users"

Steg 4: Nu kommer vi till själva läsningen. Du måste för hand skapa de hemmakataloger som behövs för synkningen.
Ta alltså reda på vilka användare som ska ha mobila hemmamappar.
Kör detta kommando i terminalen (du kan och ska INTE använda "Create Home Now" i WGM):
sudo createhomedir -b -u [User ID]
Kommandot måste köras som root och du måste ange User ID INTE Name.
Gör det för alla som behövs.

Steg 5: Nu kunde jag starta synkningen på klienterna igen fick en fråga om att något stämde inte och om jag ville låta servern vara master eller klienten.
Klienten så klart då satte synkningen igång.

Jag upptäckte till min förskräckelse en "bugg" för inte kan det vara en feature...
När första "normla" synkningen går igång kommer klientens skrivbord att tömmas.
Det verkar inte som om den första återanslutningssynkningen flyttar med skrivbordet vilket resulterar i att den ersätter det aktiva skrivbordet med det tomma som finns på servern.
Alltså ta backup på skrivbordet och kopiera tillbaka det efter första normala synkningen.

Allt fungerar som det ska för mig nu.
Som tack för hjälpen kan ni svara på min andra tråd ang OS X Server och FTP.

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-21 22:57

Jag har haft samma fel.

Det enda jag gjorde var att ta bort det lokala kontot på klienten från netinfo-databasen, sätta kontot som mobile account i WGM igen så att det återskapas vid nästa inloggning. Då sätts alla sökvägar rätt igen. Första gången du synkar kommer det ta en jäkla tid, eftersom alla filer måste överföras igen av någon anledning.

Att du måste köra scriptet 'createhomedir' ställer jag mig högst tveksam till, eftersom det är i princip detta som WGM gör åt dig när du trycker på "Create home directory"-knappen i WGM.

Den info jag fått för att lösa detta kommer från Apple själva.
De sa då att knappen "Create homedir now" är buggig och det är bättre att köra det i terminalen. Framförallt använder inte knappen -b flaggan.

Men det var en intressant lösning och det var så jag hade velat gå tillväga men men... nästa gång kanske...

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-23 09:08
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Den info jag fått för att lösa detta kommer från Apple själva.
De sa då att knappen "Create homedir now" är buggig och det är bättre att köra det i terminalen. Framförallt använder inte knappen -b flaggan.

Ah, my bad. Det var på en 10.3-server jag gjorde ovanstående, där är ju inte stödet för local homes lika djupt rotat på serversidan.

1
Bevaka tråden