Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Texteditor som färgar kod

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Habo
  • 2006-11-24 11:40

Hej!
Jag har söker ett enkelt text-editor program som kan färga koden när jag skriver PHP.
Notepad2 använder jag på WinXP och de är toppenbra.. samt gratis.

Har testat Textmate och de är ganska hypat... men kostar pengar.
Så vet någon ifall det finns något annat alternativ till Textmate... gratis helst?

SubEthaEdit tycker jag är toppen. Se här:

http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/

EDIT: såg att du var ute efter ett gratisprogram.. SubEthaEdit kostar en liten slant men det är IMO värt pengarna.

/Erik

• Medlem
  • Täby
  • 2006-11-24 11:52

Jag använder Smultron, gratis och duger utmärkt för mig.

• Oregistrerad
  • 2006-11-24 12:00

Håller med, Smultron fungerar utmärkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 13:43

Om man kan nöja sig med att inte köra den senaste versionen av SubEthaEdit finns det en version 2.2 här som är fri att använda. Mycket trevlig, tycker jag.

Andra fria alternativ av varierande kvalisort är redan nämnda Smultron, ForgEdit och Taco HTML.

Senast redigerat 2006-11-24 15:28

Smultron är mycket trevligt. Textmate förtjänar sin hype. Jag är mycket nöjd med att ha slantat upp för en licens.

TextWrangler (lille bror till BBEdit) är också ett gratis mycket kompetent program ör programmering. Den enda nackdelen är kanske gränssnittet. Där är Smultron trevligare!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-24 18:30

jEdit är ganska trevligt. Massor av plugins och möjlighet att ha flera dokument öppna i samma fönster.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-24 18:48

vim : p

Ursprungligen av desh:

vim : p

Kan man köra vim med syntax-färgning?

• Medlem
  • Habo
  • 2006-11-24 20:04

Tack för alternativen! Svårt att hitta tycker jag.

PS. Vim.... trots min datavana klarar jag inte av console-program... ja har testat vim.

1
Bevaka tråden