Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15 Frågor om digitalfoto

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 18:30

Jag har i min digitalfoto kurs jag precis läst själv fått ställa mig 15 frågor som jag själv skall söka svaren på. Jag har hittat en del svar redan men tänkte att jag skulle posta frågorna här och att folk kan få bidra med lite egna erfarenheter kring dom, och samtidigt hjälpa mig på traven.

Svaren kan alltså vara extremt kortfattade.

1. Hur fotar jag korrekt i motljus?

2. Hur löser man röda ögon i photoshop?

3. Hur tar man bort "brus" i photoshop

4. Vad menas med ISO och hur använder man funktionen?

5. Hur förhåller sig analog film till digital?

6. Hur använder man olika objektiv?

7. Hur kan man på olika sätt laborera med blixt?

8. Hur använder man zoom effektivt? När? När inte?

9. Kan vitbalansen förvrängas med mening för vissa bildkonstalationer?

10. Hur kan man använda lång slutartid som effekt i bilder?

11. Hur tar man bildserier?

12. Vad bör man tänka på vid kamera köp? kvalitet vs pris?

13. Hur har foto utvecklats tekniskt under historien?

14. Vad innebär egentligen digitaliseringen för fotografiet?

15. Hur har estetiska stilar påverkat/influeart fotot genom historien?

Kul att svara på frågor, med reservation för att mina åsikter inte är några universella lagar..

1: Antagande: Porträtt i motljus, använd spotmätning och mät i ansiktet på den som skall fotas, ev använd blixt för att undvika utfrätt bakgrund..

2: Finns ju rätt många svar på den frågan.. Ett vidvinkel används oftast till landskapsvyer, ett macro objektiv till närbilder, ett jusstarkt tele typ 85-135mm f1.8 till porträttbilder med oskarp bakgrund. Tele objektiv till föremål du inte kan komma närmre, tex sportbilder och fåglar..

8: Zoom brukar jag undvika att använda, går hellre närmre objektet för att undvika skakingsoskärpa och maximal skärpa, alt använder jag som enligt teleobjektiv ovan tex 70-200mm f 2.8 Zoom kan oxå vara rent nödvändigt när avståndet till objektet ändras snabbt, tex motorsport..

10: Lång slutartid kan anvåndas exempelvis vid panorering av snabba föremål, tex löpare, cyklar och bilar. med lång slutartid och panorering blir objektet skarpt och bakgrunden oskarpt..

12: Vid kameraköp skall man alltid fråga sig vilka behov man har, vad skall man fotografera? Räcker en liten digitalkompakt, eller vill man ha full kreativ frihet och tänker fota mkt så att en systemkamera kan vara bättre?

/Johan

• Oregistrerad
  • 2006-11-22 01:05

stort tack för hjälpen!

[I]1. Hur fotar jag korrekt i motljus?
"korrek". Ett exempel är iaf med blixt...

med ett filter. MEN det finns bra mycket bättre mjukvara för det... neatimage är min favorit.

ISO >> Signalförstärkning i det avseendet att du får en ljuskänsligare CCD/Cmos

Analog film är ju just film. Istället för film har du en CCD/Cmos sensor i en digitalkamera. Med en sensor kan du ta ett steg ifrån filmen och ett steg mot efterbehandling. Dvs du behöver inte vid fotoögonblicket bestämma karaktären på negativet (rent generellt).

Olika optik.... jadu... svår fråga. ^^ Fotosidan.se är mitt tips.

Laborera som i lära sig blixt? Fotosidan.se kan ge bättre tips än mig.

Zoom effektivt SKALL ENDAST användas (uppfanns för detta) för att ändra tex ration bakgrund, förgrund... DVS att använda zoomfunktionen för att ändra utsnitt är något som kommit på gamla dar... ^^ Zoomen är inte dina ben (ett par fall kan det vara så men det säger sig självt).

Självklart

VÄÄÄÄNTTAAA!!! LITTEEE nu... detta börjar mer och mer låta som en skoluppgift... vad fan... inte sitter jag väl och gör din läxa?

EDIT: oj läst inte... peace out

12.
När det gäller kameran så är det som någon tidigare nämde dina behov som måste avgöra. Ska du jobba professionellt är det en systemkamera som gäller. Ljuskänslighet, brus, ergonomi, hur menyerna är uppbyggda och vad det finns för objektiv att tillgå är väl några av sakerna jag skulle titta på.
Men en liten kompaktkamera ska inte underskattas. Hur bra systemkamera du än har så är den inget värd om den ligger hemma när ett fototillfälle dyker upp. Skaffa därför något som du alltid kan ha i fickan, och sikta då på en som är snabb, såväl på att starta som att fokusera. Har själv en liten Pentax Optio S4i, som kanske inte tar världens bästa bilder, men den går ner i byxfickan, även på ett par tajta jeans och den är väldigt snabb för sin årgång.

Ursprungligen av Philip:

Beror på bilden och kameran. Det finns brusreducerings-plugins, och det finns funkioner inbyggt i Photoshop. Olika kameror har helt olika bruskarakteristik. Ofta ligger det mycket mer brus i blåkanalen än i övriga.

Citat:

Den där frågan är mycket svår om man skall ge ett bra svar. Det lätta svaret är att högre ISO ger kortare sluartid men mer brus, men själva ISO-värdets exakta betydelse (som utgår från ljusintensiteten på sensorytan) och dess relation till brusnivån kan man säga mer om.

Citat:

Jag brukar zooma in lite för att undvika vidvinkeldistorsion, men jag undviker att zooma mycket eftersom det sänker ljusstyrkan på mitt objektiv. Den banala nybörjarregeln är att undvika digitalzoom, stänga av den helt om det går.

Citat:

Beror ju helt på kameran. Det känns som en sån där korkad "lär dig MS Office"-kursfråga. Tryck på tredje knappen från vänster, gå fem steg ner i menyn, välj "Gurka". Ungefär. Om du nu menar sekvenstagning.

Citat:

Ingetdera. Står det mellan priset och en luddig idé om någon slags kvalitet så vet man inte vad man vill ha. Det skall styras av vad man ska ha den till, och det är en lång rad faktorer att ta hänsyn till. Storlek och bildkvalitet är de mest banala, men man inser med tiden att det finns mer än det. Bildkvalitet är en stor bunt faktorer, och t.ex. vad som är bra färgåtergivning beror mycket på betraktaren. Sedan finns bildstabilisering, lång zoom, vridbar LCD, batteritid, batterityp (vill man ha en LiIon som räcker länge eller R6 som man kan köpa reserv var som helst - eller kan man få stöd för båda?)... Lågt brus och snabbt AF är två av mina favoritkrav.

Citat:

Det här är ju verkligen en skoluppgift. Svaret på frågan är en uppsats på minst 50 sidor.

Ursprungligen av Philip:

[/I]

Några länkar kanske funkar:
Fotografins historia
Digicam history
Fotografihistoria

:rolleyes:

Ett tips med tanke på dina frågors art (många går egentligen inte att besvara i ett forum som detta eller utan bildexempel): Gå till biblioteket och låna någon bok om fotografins grunder (teknik, komposition etc). Det spelar ingen roll om boken handlar om analoga eller digitala kameror - en bra bild beror inte främst på tekniken...

Ursprungligen av Philip:

Här finns några olika tekniker. Jag använder mig uteslutande av två tekniker, som är lite beroende på vad man har för förutsättningar. Jag föredrar 2:an.

1. Om du tagit flera foton från ungefär samma vinkel så brukar jag kunna hitta något foto som inte har dessa röda ögon. Då tar jag helt enkelt och kopierar in ögonområdet från den bilden, och sen använder jag kloningsverktyget för att täcka över de röda delarna i ögonen med ögonen utan rött.

2. Innan du gör steg ett så har jag tagit in bilden i iPhoto och använt verktyget där för borttagning av röda ögon. Anledningen till att jag gör steg 1 efter det är att ögonen blir lite själlösa ibland efter botrtagning av den röda färgen i iPhoto. Ser lite konstigt ut helt enkelt.

Enklast är att se till att kolla på den fotade bilden efter du tagit den... och ser till att det inte är röda ögon

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-22 19:44
Ursprungligen av Philip:

Jag har i min digitalfoto kurs jag precis läst själv fått ställa mig 15 frågor som jag själv skall söka svaren på. Jag har hittat en del svar redan men tänkte att jag skulle posta frågorna här och att folk kan få bidra med lite egna erfarenheter kring dom, och samtidigt hjälpa mig på traven.

Svaren kan alltså vara extremt kortfattade.

1. Hur fotar jag korrekt i motljus?
Svar: du menar hur exponerar du korrekt i motljus, grundregeln är att överexponera eller kompensera motljuset med ljus antingen från blixt, reflexskärm, hur mycket du skall kompensera är en smaksak,

Svar: beroende på hur vill du lösa det? det finns ett antal sätt, ett är att markera den röda färgen med trollstav och ta med pipetten ett färgprov av den yta som ej har blivit röd, fäll in denna färg i det markerade området , välj fyll och prova med vilket täthet du vill täcka ytan.

Svar: På flera sätt, ett är att lägga gaussisk oskärpa i en kanal ett annat är att använda Noise filtret i Photoshop

Svar: Iso är en benämning på känslighet , ju finare korn en film har desto lägre känslighet ISO har filmen , vilket betyder att det behövs mer ljus för att exponera denna film . Iso inom digitaltekniken är densamma dvs benämning på känslighet, men här skiljer sig tillverkarna sig åt. Dvs är en bild som är rätt exponerad och med en brusbild och detaljåtergivning som är ungefär likvärdig, dvs en Nikon d200 kamera i 400iso som exponeras efter en testtavla ger en viss tid och bländare . Väljs samma tid och bländare hos en Canon 30d blir denna bild något överexponerad och kameran måste därför ställas in efter 500iso , dvs Canon klarar av att ge samma resultat vad det gäller rätt exponering, lika låg brusbild och samma detaljåtergivning med en kortare exponering = mindre ljus.
Iso och digitalkamera är därför svårare att precisera, är det Canons kamera som är felställd eller har de andra inte samma förutsättningar till en lika bild vad det gäller exponering, brus, detaljåtergivning?

Svar: beror på vad du menar,ur exponeringssynpunkt så är digital och dia ganska lika dvs båda har en snäv exponeringstolerans, negativ film är mer förlåtande och har ett större omfång från svart till vitt. Med RAW kan man fotografera med större slarvmarginal vad det gäller rätt exponering

Svar: Återigen en fråga som är svår att förstå, menar du när man använder olika objektiv?

Svar: Blixt är ett vitt ljus som du kan använda på många olika sätt, direkt , indirekt

Svar: förtydliga din fråga

Svar: absolut, vad som är rätt är upp till dig och även betraktaren att avgöra

Svar: På många sätt, rörelseoskärpa, panoreringsoskärpa , tillsammans med blixt och andra ridån får man i vissa fall snygga effekter.

Svar: ställer in kameran på serietagning och håller ner avtryckarknappen

Svar : skulle ta en dag att redögöra, läs tester på exv www.dpreview.com

Svar: googla i ämnet

ur vilket perspektiv då?

Svar på 15: googla i ämnet eller låna fotoböcker på bibblan. I övrigt har du lite svar under dina ställda frågor

Hälsning Mikael

Senast redigerat 2006-11-22 19:59

En grej till om 12 och 2: Bästa sättet att ta bort röda ögon är att aldrig orsaka dem, genom att inte blåsa på med en blixt som sitter två centimeter från objektivet. Det finns skräckexempel som klämmer in blixten precis intill, klart det blir röda ögon då. Lite längre från så minskar effekten på korta avstånd. Med extern blixt är det lätt att undvika det helt.

Ursprungligen av Philip:

[/I]

Röda ögon är ljusa i den röda kanalen och mörka i den gröna och blå. Markera den röda pupillen och gå in i kanalpaletten. Markera bara den blå kanalen och kopiera dessa valörer. Gå sedan till den röda kanalen och klistra in informationen från den blå i den röda.

En annan variant är ju att använda kanalblandaren och där ner den röda kanalens röda värde till 0 och öka den blå kanalens värde till 100%

Båda lösningarna skapar samma slutresultat. Du ersätter informationen i den röda kanalen med information från den blå. Alla tre kanalerna blir lika mörka och ditt röda öga blir svart.

Stefan

• Oregistrerad
  • 2006-11-24 18:01

tack så mycket för hjälpen allihop. Jag lämnade in frågorna för ett par dagar sedan men infon jag fått har ändå vart av intresse såklart.

1
Bevaka tråden