Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa lagringslösning för Aperture.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått i uppdrag att skapa en lagringsmöjlighet för Aperture.
Jag kan programmet i sig alldels för dåligt.

Så första frågan är om Aperture är lämpligt att använda som bildbibliotek eller om något annat ska användas?

Fråga två är en fråga om är omöjligt att svara på egentligen men jag ställer den ändå.
Det ska jobbas med RAW bilder finns det något medianvärde per bild i Mb som jag kan räkna på för att få fram vilken yta som behövs?

Första tanken är 1 Tb men frågan är om det räcker.

Om nu det blir 1 Tb ska resten brännas ner på DVD, hur ska jag katalogisera och snabbt kunna titta på de bilder som ligger på dessa skivor?

Sista frågan är det någon som har tips på några bra chassin för disk?
Cupertino och Apple är redan påtänka men det måste finnas fler väl.

Jag kör Aperture och har en ReadyNAS för backup. Jag har konfat Aperture att ha sitt bibliotek under Pictures och sen har jag skapat ett vault i samma katalog. Sen kan jag synka vaultet när det behövs. Tvyärr så stödjer inte Aperture att ha vaults direkt på nätverks diskar, så jag måste kopiera det manuellt varje gång, runt 40gig för mig, så det tar ju sin tid.

Sen har jag tänkt på att enablea snapshots i ReadyNAS, så den automatiskt gör backuper av vaultet, men det känns lite overkill. Det är i första hand hårdvarufel som jag vill skydda mig mot, kumpigheter försöker jag undvika genom att bara synka vaultet när jag är riktigt nöjd.

Jaså det stöder inte att placera biblioteket direkt på en nätverksvolym?
Hmmm jahaja vilken tur att jag precis ska utveckla ett rsync script då.

super! måste testa när jag kommer hem idag!

1
Bevaka tråden