Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mp3 till MiniDisc adapter

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det adaptrar för optisk överföring av musik till MiniDisc att köpa till mac liknande denna suveräna produkt som finns att köpa i USA för $59???

Den kopplas via USB och för över MP3or direkt via ett program och lägger in Tarcks och mellanrum automatiskt. Smidigt.

Mannen:Finns det någon chans att ni kommer att ta hem denna eller liknande produkt inom en snar framtid??

[ 15 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

Läste för flera månader sedan att Sony skulle släppa en MD som även klarade MP3. Kommer inte ihåg beteckning el dyl, men det var på macnn.com iaf.

Stod att man kunde flytta mp3 filer till den via USB, bara o mounta på skrivbordet.

Nån som har hört om den?
Den skulle ju inte sitta fel o ha.

Eller så väntar man på en ev portabel Apple grej som säkert oxo har mp3..

Vad heter den här produkten? Var i USA kan man hitta den????

• Medlem
  • 2002-04-18 22:04

SHARP har en sådan USB-adapter
de kallar den ADUSB1

det här stället kostar den 898 kr

Såg att systemkravet var Windows...
Men den bör väl funka på Mac, eller?

Stämmer; Både Sony & Sharp har Md´s på G som kan kopplas in via usb till datorn. Priserna skulle ligga runt 4000:-

Stämmer; Både Sony & Sharp har Md´s på G som kan kopplas in via usb till datorn. Priserna skulle ligga runt 4000:-

NetMD kallas dessa MDs. Sonys modeller skall nu finnas för leverans i Sverige, och priserna ligger på 2500 - 4000 kr beroende på modell.
Överföringshastigheten varierar mellan 1,8x och 32x beroende på vilken kompressionsgrad du väljer för ljudet/låtarna du skall överföra till MDn.

MEN, den finns ingen Mac-version av programvaran (OpenMG) som krävs för att komprimera och öveföra låtar till spelaren från datorn, så än så länge är det "win only" när det gäller NetMD.

Netonnet säljer alla Sonys NetMD modeller:
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=12&did=

Vi kommer säkerligen ta in en sådan överföringskabel så snart det kommer några drivrutiner för Mac.

Så vitt jag vet så fungerar optiska interface för att skicka audio till MiniDisc inte specielt bra på Mac än. Det går, men det kommer inte att delas upp i olika spår. Detta är svaret när jag frågade Xitel´s support (de gör optiska interface, bland annat för Sonys MiniDisc).

Citat:

quote: The Apple OS sends out a continual stream of clock data down the USB that disables the DG2´s auto track marking feature. In order to get track marks, you´ll need to ensure that there is at least a three second gap between each track.
Most media players now have this feature as a standard plug-in that automatically adds the necessary period of silence.

Jag frågade Sharps support om deras optiska interface fungerar för Mac (eftersom det enbart står PC på deras sida), och det ska enligt dem fungera alldeles utmärkt. Men om den har samma problem att skapa spår automatiskt som Sonys produkt sa de inte, så jag skickade yttligare ett email. Jag återkommer med svaret.

På frågan om Sharps optiska interface klarar att automatiskt göra spår på Mac svarar deras support så här:

Citat:

quote:Spår är lite beroende på själva "playlist" och MD som man använder.
Jag har testat med "automark on" och då fixar den "spårläggning" i de flesta fall.

Lycka till!

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2002-05-02 22:49

Jag har haft sharp-dosan sen i höstas och den har fungerat oklanderligt i både OS9 och X. I 9:an var man tvungen att ställa in USB-audio som ljud-ut källa, men i X skötte mac:en det automatiskt när man pluggade in den

Gällande trackmarks så beror det väl mer på vilken mp3-spelare man använder?

• Medlem
  • 2002-05-16 08:53

Jag kan bara bekräfta att Sharps PC-connection kit funkar på mac. Jag har i och för sig bara provat under OS X, men det var klockrent. Till peezee skulle det installeras drivisar hit och dit, men på macen var det som vanligt bara att tuta och köra.

I systeminställningar fick man välja usb:n som ljudkälla ut, i övrigt inga andra inställningar eller problem.

För att få MD:n att känna av "nytt spår" fick man dock lägga in en 3 sekunders tyst ljudfil mellan varje spår...är det någon som vet något smidigare sätt att åstadkomma fördröjningar mellan spåren i iTunes? Man kan ju mixa ihop spåren med upp till 12 sekunders övergång, men man kan inte dra ner skalan till negativ tid (som ju skulle skapat mellanrum mellan spåren).

PC-connection-kitet kostar 849:- på teknikmagasinet (www.teknikmagasinet.se)

http://cgi.algonet.se/htbin/cgiwrap/tekmag/sql/db.pl?template_file=db_product.html&ProductID=090128

1
Bevaka tråden