Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LP-skivor till CD via Macen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som kan tipsa hur man enklast för över gammaldags LP-skivor till en Mac (G3) för att brännas ner till mer hanterliga CD? Finns det nån slags portabel mojäng man kan koppla till musikanläggningen med skivspelaren i andra änden av huset, så man slipper flytta datorn?
Det rör sig om hundratals för närvarande tämligen oåtkomliga LP-skivor, som jag saknar att inte kunna lyssna på (snyft).

Du får nog flytta datorn eller skivspelaren.
Om du har Toast så finns det ett program som ingår i paketet som heter SpinDoctor som du kan använda.
Men du måste koppla skivspelaren till en förstärkare som sedan är kopplad till Macen. Och musiken du vill göra CD av måste först slaskas in på hårddisken (och ev. redigeras) innan du kan bränna.
Det är inte så enkelt som du tror, för det handlar om analoga grejor från vinylen som ska bli digitala, så gott det går.
Men det går och det blir bra om man tar sig tid.
För det tar tid. Mycket liksom.
En förutsättning är att du har en hyfsad vinylspelare och bra grejor i övrigt.
Köp dig en Toast, det finns en PDF-manual till SpinDoctror.
Det finns mer avancerade program också som kostar schaber, men SpinDoctor duger för vanliga bönder.

Edit - lite

[ 15 November 2002, 23:10: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

Gambit.
Vad det än nu är som du länkar upp så är tillvägagångssättet detsamma.
Det fanns ingen info på VT-länken, just alls.
Man måste in med det analoga ljudet på hårddisken först, innan man kan bränna.
Det tar en eller ett par timmar med pyssel innan man kan bränna ner musiken.
Jag har gjort några med SpinDoctor som har blivit skitbra, men jag gör det bara med sånt som jag inte kan hitta på CD.
Det är inte värt besväret.

Sorry...den länken var korrupt. Och den länkade ursprungligen till fel applikation.

Min tabbe.
Sorry, igen!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-16 00:11

Terratec har ett ljudkort för just det ändamålet. Vet dock inte om det passar till mac.
Terratec

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-16 00:14

...annars har NAD sin PP-1 som e en lös RIAA-förstärkare.
NAD PP-1

Enklast och billigast blir det med Toast och SpinDoctor trots allt. Det blir så bra att det duger nästan bättre än bäst.

Ok, det har diskuterats förut men hittar inget exakt svar. Jag har tänkt mig följande julpyssel:

Jag vill få över gamla (10-30 år!) vinylplattor till cd.
Skivspelaren kopplas via förstärkare till min TiBooks ljudingång. Detta funkar då jag provat en gång tidigare med en Pismo.
Vad ska jag använda för program för att "tvätta" vinylljudet? Programmet skall helst vara billigt (shareware?). Duger Peak i lite-versionen eller finns det något bättre? Har hört talas om Soundstudio eller något sådant...

Musiken ska brännas som vanligt musik-cd, mp3 är inte aktuellt förrän senare. Är Soundjam bäst på mp3-rippning? Visst iTunes går väl i nödfall men man har väl bättre kontroll i t ex Soundjam? Hur är det med Roxios JAM?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Ok, det har diskuterats förut men hittar inget exakt svar. Jag har tänkt mig följande julpyssel:

Jag vill få över gamla (10-30 år!) vinylplattor till cd.
Skivspelaren kopplas via förstärkare till min TiBooks ljudingång. Detta funkar då jag provat en gång tidigare med en Pismo.
Vad ska jag använda för program för att "tvätta" vinylljudet? Programmet skall helst vara billigt (shareware?). Duger Peak i lite-versionen eller finns det något bättre? Har hört talas om Soundstudio eller något sådant...

Musiken ska brännas som vanligt musik-cd, mp3 är inte aktuellt förrän senare. Är Soundjam bäst på mp3-rippning? Visst iTunes går väl i nödfall men man har väl bättre kontroll i t ex Soundjam? Hur är det med Roxios JAM?

Vad menar du med "bäst"? Itunes funkar bra att göra mp3-filer av aiff. Aiff brukar jag göra i Sound Studio och det funkar bra. Problemet är bara att jag inte har lärt mig att tvätta bort bakgrundsknaster. Jag kan ta bort enskilda störande knaster.

Experimentera lite, sen återkommer du hit och berättar!

• Oregistrerad
  • 2002-12-04 01:02

Billigt? Vad menar du med billigt? Allt är relativt. För att "tvätta" bort önskat ljud köpte jag Ray Gun för ca en tusenlapp på nätet. Det går att köra som plug-in eller fristående. Har inte kollat om det finns för Jaguar än. Inte heller har jag provat det ännu, till jul???? Jag vet inte om ProTools Free fungerar med VST-pluggar, men i så fall skulle en sådan kombination vara rimlig?

Sound Studio kostar ca 500:- och är shareware. Bra är att man har 14 dagar på sig att testa innan spara-funktionen stängs av. MEN de 14 dagarna räknas bara när du använder programmet så när du INTE använder det så står "nedräkningen" still. (Detta gäller version 2.0.4 som jag kört lite. Hur det är nu vet jag inte.)

Tror att Sound Studio "does it for me". Hittade dock inget uttalat stöd för Jaguar. En sida hade en betaversion för OS X Public Beta!

Nåja, provar väl....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Tror att Sound Studio "does it for me". Hittade dock inget uttalat stöd för Jaguar. En sida hade en betaversion för OS X Public Beta!

Nåja, provar väl....

Måste det funka speciellt för Jaguar? Jag kör 10.1.5 på både en Tibook och en 7600 och det funkar. Skiljer det verkligen sååå mycket "ljudbehandlingsmässigt" mellan 10.2 och 10.1.5?

1
Bevaka tråden