Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Access Control Lists

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har pillat en del med ACL på vår server (10.4) här på jobb, men tycker det funkar dåligt. Jag har gjort så här:
Mapp A har ägare person 1 och gruppen kallar vi Alfa. Bara två personer hör till den gruppen. Övriga användare har enbart läsrättigheter till mapp A.
I mapp A skapas det mappar som samtliga användare (grupp Beta) ska ha läs- och skrivrättigheter till. Dessa undermappar skapas av personerna i grupp Alfa, men ska alltså ge fulla rättigheter för samtliga användare. Jag har gjort så att en ACL läggs på som ger dessa rättigheter till undermapparna i A. Problemet är bara att det inte riktigt funkar. Undermappen får skaparen som ägare och Beta som grupp, men bara med läsrättigheter. ACL finns med i mappen (det ser man ju i Workgroup Manager) som om allt skulle funka, men det gör det alltså inte.
Så, vad gör jag för fel?

det finns en hemlighet som tog mig månader att klura fram ...

Sharing - > Share Points

där har du en mapp ... låt oss säga att den heter HD

till höger i WorkGroup Manager har du general Acess Protocoll network mount ..

selecta din HD mapp ... välj access ..

där har du owner, group och everyone ..

under det har du ACL och de User or Group som du givit access till med de olika rättigheter ..

för att sedan då detta att fungera skall du sedan klicka på den iconen du ser under ACL listan. Den iconen ser ut som ett kugjul ... när du klickar på den dycker en meny upp
klicka på PROPAGATE PERMISSIONS ...

klart ! ..

detta skall alltid göras med en mapp som du skappat eller ändrat rättigheterna i din ACL ...

Jo, det känner jag till, men problemet är att om jag satt en ACL på mapp A ovan så är väl ändå tanken att undermappar som skapas i den ska få de rättigheter som är definierade i ACL? Det är alltså det som de inte får, om man inte går in och kör Propagate permissions. Och då är det ju liksom ingen mening med ACL längre...

Första gången du sätter rättigheter med ACL på en mapp, så måste du köra "Propagate Permissions" Efter det ska det inte behövas, undermappar och filer ska följa de inställningar som är satta. afp548 har en del bra info kring ACL, bla. ett ACL Whitepaper: http://www.afp548.com/filemgmt/visit.php?lid=40

Precis så gör jag. Och då får förstås existerande undermapper etc korrekta rättigheter. Problemet här gäller undermappar som skapas därefter.
Tack för länken, ska kolla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 09:56

Tänk bakvänt

ACL funkar jätte bra men... du får tänka lite bakvänt för att få till det. Om du tänkter så här... Acces fönstret skulle egentligen vara upp och ner, dvs. ACL först och sedan Owner & Group under.

Ställ in det så här och testa.

Owner: "admin" read n write
Group: "admin" read only
Everyone: read only

Lägg sedan till dina grupper eller användare, ge dem de rättigheter som de skall och kör Propagate Permissons, kryssa i allt och kör.

Lycka till

Tack igen för svaret, men det hjälper mig inte.
Jag gör precis så som du skriver, och det funkar förstås precis då, men så fort någon skapar en ny undermapp får gruppen bara läsrättigheter, inte läs- och skriv som det är specificerat i ACL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 10:31

Hur ser rättigheterna på disken hur ( asså i Finer ) Ägaren skall vara din admin, Gruppen satt till Staff och read only, Others read only. Sen har det surrats mycket om den där "Ignor ownership" knappen... den skall inte vara kryssad. Du har satt ACL Controll för hela disken förutsätter jag, eller?

Ja, ACL är på för hela disken. Det finns ingen "Ignora ownership" på den här. Rättigheterna på skivan (i Finder) är Owner: system (read/write), Group: admin (read/write), Others: read only.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 13:54

Ok...

Prova att byt ägare enligt tidigare... har för mig att det är där haken är.

1
Bevaka tråden