Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Simpelt fotohanteringsprogram

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-11-29 14:04

Hallå.

Jag skulle behöva få tips på bra mac-programvara (helst universal) för att enkelt och smidigt kunna hantera digitalfoton.

...och för att ge lite mer kött på benen till vad som annars skulle vara en vansinnigt luddig fråga, situationen är följande:

Jag sparar alla mina foton i en share på nätverket sorterade i kataloger utifrån år. Varje bild är sedan namngiven enligt åååå-mm-dd hh.mm #löpnummer.jpg. På mina Windowsmaskiner så använder jag oftast slmpla ThumbsPlus för att enkelt navigera i strukturen, titta på bilder eller öppna upp en slideshow. Thumbs klarar av att visa en folderstruktur utan att man behöver "importera" innehållet i strukturen.

På macen så har jag inte lyckats hitta någon motsvarande programvara eller ens något alls som på ett bra sätt klarar av att hantera en biblioteksstruktur på en share. iPhoto är ett väldigt trevligt program på alla sätt och vis, men det har två stora svagheter. För det första så måste jag importera in fotona i det, och för det andra så går det långsamt som sirap att använda om fotona ligger på nätet. iPhoto verkar vara skrivet för att användas lokalt på en maskin, inte över nät eller mot ett fotobibliotek som används av flera personer.

Har någon något tips? Vad kör ni för program för att titta på era foton?

/ Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 14:34

Finder?
Menyn Innehåll->Visa visningsalternativ. Välj "Förhandsvisa symboler". Välj lämplig Symbolstorlek. Välj "Alla fönster".

Nu kan du väl bläddra runt bland bilderna?

Dubbelklicka på en bild för att få upp den i stor format. En del ENKEL redigering kan göras i "Förhandsvisning" (beskärning, rotering...).

Markera flera bilder och högerklicka. Välj "Visa bildspel". Rör på musen så får du upp en meny med lite alternativ du kan testa under bildspelet.

Sen finns det säkert andra mer avancerade program...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 14:35

i View Media Pro - sjukt kompetent, kan dessutom ta med sig tummar till en bärbara på alla bilder i nätverket även om man inte har orginalet med sig.

/Tangen

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-11-29 16:25

Tack för båda tipsen, speciellt i View! Det verkar vara ett riktigt bra program, precis vad jag letade efter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 17:07
Ursprungligen av flic:

Tack för båda tipsen, speciellt i View! Det verkar vara ett riktigt bra program, precis vad jag letade efter.

va bra, det lät så - finns en lite version tror jag som inte är lika dyr, men kolla så vet du

jag brukar alltid rekomendera qpict http://www.qpict.com - i princip samma funktioner som iview men mycket billigare och svenskt.

häpp

Även GraphicConverter är hyfsad på att visa mappar med bilder. Men man bör stänga av att den alltid skapar nya förhandsbilder annars blir det segt. Dra bara en mapp på ikonen för GC så öppnas den i browser-läge.

1
Bevaka tråden