Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ChromaKey live fr. DV till projektor...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-19 20:21

Jag är inblandad i ett projekt där bla. en debatt skall genomföras. Jag skulle vilja med hjälp av en DV kamera samt projektor köra ut vad som händer på "scen" på duk. Nu till frågan:

Kan jag lägga ihop "live" materialet frän DV´n med en videofil i datorn och på så sätt ändra bakgrunden på projektionen? Skulle vara supercool!

Har tillförfogande. DV kameror, ett gäng burkar med FW... Avid DVXPress, AE 5.5 Premiere 5.5 Projektorer etc...

Har ni förslag??

• Medlem
  • 2002-11-20 10:48

Inte live i realtid, annars går det bra i vilket som helst av programmen. En bluescreenduk med bra ljussättning underlättar efterbearbetningen.

Den enklaste liveversionen jag kan tänka mig är att projicera bakgrunderna på en bakprojectionduk (eller helst plasmaskärm) med talaren framför.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-20 17:11

tja, tack för ditt inlägg...
Att det går att göra i programmen vet jag. Frågan var om man kunde blanda live & inspelat för att projicera den sammanslagna bilden.

Att projicera bakrund är ju ball för de som står långt fram, men för de som står längst bak kan det vara svårt att se... Därav frågan.

Alltså om du ska göra med "MTV" stuk med bakgrund så måste du hyra en GreenScreen. (köpa kostar vad det smakar).

DV klarar inte av BlueScreen speciellt bra utan att du får massor av blåa lines på rörelsen.

Vad du behöver för att köra det live är en hårdvaru keyer samt en videomixer, då kan du även köra med bluescreen, dock så är ingen dator inblandad än mer att lägga ut bakgrunden och dv kameran tar du bara analog signal från, sen skulle jag även koppla en bandare på videomixerns utgång för att tape:a ner filmen - kolla med procam eller någon annan uthyrare om de har de sakerna

/Johanw

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-20 20:34

Thanx guys!
Uttömmande svar, uppskattas

• Medlem
  • 2002-11-23 19:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Att projicera bakrund är ju ball för de som står långt fram, men för de som står längst bak kan det vara svårt att se... Därav frågan.

Jo men sen så filmar du av rubbet och projicerar det på en större duk. Keya live är alltid dyrt och ger sällan bra resultat.

1
Bevaka tråden