Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inte Quicktime?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-03 21:19

Undrar lite varför både Real och WMP har ett så stort försprång på QT på nätet?
Finns enligt mig så många fördelar:
1. En player som fungerar lika bra på både Mac och PC. 2. Hela paketet är gratis 3. Bättre kvalité 4. Kan göra så mycket mer än bara visa film.
Fördelarna är uppenbara så varför tror ni att läget är som det är?

WMP är väl ganska lätt att förstå Det finns färdigt installerat på alla wintelmaskiner. Winanvändarna vet inte ens om att det finns något annat alternativ.
Real var ganska tidigt ute med servrar och flera företag investerade i tekniken.

Jag tycker också att QT har överlägsen kvalitet. Varför annars skulle filmbolagen visa sina trailers i QT...

Dock ligger QT efter vad gäller stream kvalitet om man jämför med ex Real.

Men som progressive downloads är ju QT oslagbar.

De flesta PC ägare har väl inget behov av alla de finesser som erbjuds med QT, utan nöjer sig med o titta på divx filmer.
Vilket är helt naturligt, vi på Mac sidan har ju begåvats med Firewire tex som helt klart för med sig mer än o bara titta på filmer..

  • Medlem
  • 2001-07-04 15:57

Reals och WIMP,s senaste codecar är jämngoda med Sorenson 2 eller H261 på streaming, men bara för ett par år sedan regerade Sorenson. QTs "Skip-protektion" är dock en killer som lyfterQT 10x på Streaming.
Sorenson Video 3 (Pro edition) släpptes igår och ger QT ledartröjjan igen (stort) Real kommer att kontra med on2/vp3 och den codecen kan QT köra också.

Apples Phlil Shiller sa på Media Straming west conferens att Apple skulle satsa på Mpeg 4.

Hursomhelst. QT är det bästa alternativet för streaming lika bra codecar som dom andra, skip-protection och framförallt, alltid lipsync(aldrig lipsync på real)

Dessutom är QT-servern gratis och det kostar inget att streama. använder man Real så får du betala en avgift för varje ström..

För mig är det fullständigt obegripligt varför man väljer Real, förmodligen har dom jävligt bra säljare..

/nix

Jag talar av egen erfarenhet vad gäller streamen. Har man inte Sorenson Pro o dyl så får man inte snygga streams, inte på vårt 100mbit nät o QTSS 2 i vart fall..

efter att ha kört filmer igenom media cleaner 4 EZ..

Det går att få!
Jag vet inte vad du gjort för fel eller om du gjort något fel men visst går det att få fina streams från QTSS.
Jag testade nyss och körde 4 filmer smatidigt från vår QTSS och de var bra.
Jag får t.o.m. mycket fin kvalitét hem från vår server. Till saken hör att vi ligger på umeå stadsnät och det går tokfort.
Ni kanske har hög belastning på ert nät eller så är filmerna inte bra komprimerade för QTS.
Prova med att ta hem en av filmtrailerna som finns på Apple och så gör du om den för streaming och provar med den.
Själklart kan du ha något tjall men det skall fungera...

Jag får endast bra kvalitet om jag väljer att komprimera för Modem i Cleaner EZ..
Väljer man Lan så blir det betydligt större bildruta men betydligt hackigare...

Kanske är EZ som inte fungerar klockrent, kanske är QTSS 2 som snurrar på OS X Public Preview som gör det hela.

AJa den servern har snart sett sina sista dar, OSX S på den snarast. Sen får vi se.

Angående nätet så borde det inte vara några problem, 100Mbit via ett Gigabit BB till 100Mbit för klienten igen.. så.

Härligt att glo tillbaka i tiden

QT strular någe fruktansvärt på PC burkar. Av de jag har sett det köras på funkar bara hälften. Dåligt av Apple.

  • Medlem
  • 2002-05-17 07:48

Det webläsarplug-in som finns fungerar väl, däremot är den fristående applikationen så dålig att man undrar ifall det är apor som gjort den av misstag. På något sätt stör den hela grafiksystemet, så den själv hackar och även allt annat.

Hehe.. Well.. Det är ju en annan diskussion..
Det här är en typ ett år gammal sådan..

Ang spelaren. Har inte haft problem med PC versionen alls. Dock så håller jag med om Att spelaren allmänt är rätt så B.

(RealPlayer tar dock rekordet)

Jo, att real har blivit så stora är ett under

Både webben och spelaren visar ingen film på våra pc burkar när de kajkar, bara helt vitt. Ominstallation av spelaren och windows har inte hjälpt. Men som sagt, denna diskusison var inte om det. La bara märke till att Acke skrev "En player som fungerar lika bra på både Mac och PC".

Måste kommentera på PC-klienterna. Visst buggar QT till grafiksystemet (QT verkar använda samma lager som muspekaren och annat GUI-godis ritas upp i) men applikationen är liten och enkel.

Real är som ett helt eget operativsystem i operativsystemet, lägger sig som en parasit och uppför sig och ser ut som något ett open source-projekt har rapat upp efter att ha existerat en helg. Praktexempel på dåligt skriven programvara. Inte undra på att det finns folk som fortfarande är rädda för datorer ; )

Windows Media Player som nu ska vara en "larger-than-life"-applikation (precis som Real) är överlag fruktansvärt slö och har ett interface som ständigt förvånar mig. Jag använder mplayer2.exe istället. Inte undra på att Winamp fortfarande är så populär.

Sammantaget så är QTPlayer en fröjd att starta upp trots en del brister. Den gör sin grej riktigt bra och protesterar inte om jag inte vill använda programmet längre.

I webbläsaren visar alla tre upp sin bästa sida. Oftast inget strul utan de tar bara upp sin lilla plats, spelar upp och kan ibland spola det man tittar/lyssnar på. Tur är väl det.

Hur är det med Real för OS X? Sist jag kolla blev jag besviken. Tack och lov fungerar WMP bra i OS X efter en uppdatering.

Det finns en RealOne beta till X (RealOne är betydligt bättre än RealPlayer) men konstigt nog så verkar dom efterfråga "folk" om dom vill ha en Real spelare till X (?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-17 12:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
QT strular någe fruktansvärt på PC burkar. Av de jag har sett det köras på funkar bara hälften. Dåligt av Apple.

Måste jag bara råkat ut för den andra hälften då då. Jag har inte haft några problem alls med QT på PC

  • Medlem
  • 2002-05-17 12:22

Hur i hel**e kom den här gamla tråden upp igen?

Svaret är hursomhelst, QT är tekniskt och kvalitéöverlägsen både Real och WIMP..

  • Medlem
  • 2002-05-17 12:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Hur i hel**e kom den här gamla tråden upp igen?

Svaret är hursomhelst, QT är tekniskt och kvalitéöverlägsen både Real och WIMP..

Jahupp, då stänger vi tråden och kastar bort nyckeln.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Hur i hel**e kom den här gamla tråden upp igen?

Svaret är hursomhelst, QT är tekniskt och kvalitéöverlägsen både Real och WIMP..

Jahupp, då stänger vi tråden och kastar bort nyckeln.

Nej, nej! Vi fortsätter; det här är intressant!

Trots att det är en gammal diskussion håller jag med om att den är både viktig och intressant. Det första steget är att få alla Mac-användare att förstå hur bra QuickTime egentligen är och det är alltid bra för oss "invigda" att slipa argumenten mot alla dessa märkliga Real-användare som betalar dyrt för något sämre...

Vad Apple behöver på t.e.x streaming sidan är att erbjuda "Enterprise support" i en paketlösning. Som jag och Alexandra talade om förrut så misstänker vi att t.e.x TV4 & SR o.s.v har avtal som inkluderar support dygnet runt, installation, automatisering, utbildning ungefär så..

Bara en teori. Sen att Apple måste gå ut hårdare mot innehållsleverantörerna och visa på VARFÖR Quicktime är överlägset på alla vis.

Dataphones förstahands val för streaming är t.e.x Darwin Streaming Server. Även fast dom har Real servrar p.g.a att kunder vill det. Så har dom insett att kostnaderna, flexibiliteten och prestandan är överlägsen.

Eller har jag fel Alexandra?
*pratade med killen från Dataphone på Sture festen när vi streamade live (intern snack)

  • Avstängd
  • 2002-05-22 13:15

QT har ju vart LITE buggigt till PC-plattformen, kaske därför det fått dåligt rykte. Men QT äger ju både Real-Buffering och WindowsMediokerPlayer

Man får ej heller glömma bort att Quicktime inte bara är en "spelare" utan en teknik som hela program bygger runt..

Jag tror också Enterprise support är en av nycklarna. Nu är användare hänvisade till en mejlinglista mer eller mindre... Enda sättet att våga välja QuickTime för något jätteevent är ju att hitta en fristående systemintegretör eller konsult som har erfarenhet och kompetens att sätta upp en streaming med 15 QTSS-burkar, Akamai-konton och hela kokarongen. Och...ärligt talat så många sådana firmor finns det ju inte. Som det är nu får man nästan vara glad att företag som QBrick faktiskt har QuickTime i sin katalog överhuvudtaget. Men om man vill bygga upp något eget (som ett TV-bolag eller så) är det ju frågan om de ställer upp som systemintegratörer eller bara hänvisar till sitt eget nätverk.

När det gäller Dataphone så kör de DSS4 på FreeBDS nu och det är helt kanon. Tyvärr vågar jag nog inte säga att det är deras förstahandsalternativ, tror tyvärr att RealSystem regerar även där - dvs vad kunderna frågar efter. Men eftersom vi visar vägen när vi utntttjar QuickTime nu så kanske det blir ändring

Sedan är det ju det där med marknadsföring. Här behövs det verkligen en insats för att marknadsföra QT till såväl användare som utvecklare.

Jag fick en liten tankeställare när jag såg Jobs introducera Xserver häromveckan. Då fick han en fråga från publiken om det skulle komma någon satsning på att marknadsföra WebObjects nu med serversatsningen. WebObjects verkar ju vara så bar att ingen känner till det...
Jobs svarade "Actually, I don´t think you will reach those people by massmarketing" eller något sån´t. Och där tror jag han har fel, annars skulle varken Microsoft, SAP R/3 eller Oracle marknadsföra sina produkter i allt från facktidningar till stortavlor på Arlanda Sky City (SAP). Man kan ju inte förvänta sig att utvecklar är annorlunda än andra konsumenter, självklart måste man bygga varumärken även för QuickTime och WebObjects. Annars kommer de ju välja det som det har hört mest om och då blir det ju lätt PytteMjuk©.

[ 25 Maj 2002, 13:55: Meddelandet ändrat av: Alexandra ]

Att QuickTime behöver få komma fram ibland är ju sidan för Eurovision Song Contest ett exempel på eller så är de bara dåliga på att koda Windows Media i största allmänhet. Ska bli spännande att hur direktsändningen ikväll blir.

Afrodite med Windows Media - blev besviken på kvaliteten...

http://www.eurovision.tv/en/contestants/sweden/artist/index.php

Jag också gärna använt QT på min PC(fungerade ett tag), men tyvärr kan jag inte få det att fungera nu längre.

Om Apple vill att QT ska kunna vara med och konkurerra mot WMP och Realplayer på PC-system så måste det ju först och främst fungera på de flesta maskiner.

Mvh Adam

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adam Klintbom:
Jag också gärna använt QT på min PC(fungerade ett tag), men tyvärr kan jag inte få det att fungera nu längre.

Om Apple vill att QT ska kunna vara med och konkurerra mot WMP och Realplayer på PC-system så måste det ju först och främst fungera på de flesta maskiner.

Mvh Adam

Ok..berätta mer.. Vad har du för operativ (XP?) och dator? Är det bara 5.0.2 som inte fungerar eller har du haft problem med tidigare versioner också...
Exakt vad är det som inte fungerar?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alexandra:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adam Klintbom:
Jag också gärna använt QT på min PC(fungerade ett tag), men tyvärr kan jag inte få det att fungera nu längre.

Om Apple vill att QT ska kunna vara med och konkurerra mot WMP och Realplayer på PC-system så måste det ju först och främst fungera på de flesta maskiner.

Mvh Adam

Ok..berätta mer.. Vad har du för operativ (XP?) och dator? Är det bara 5.0.2 som inte fungerar eller har du haft problem med tidigare versioner också...
Exakt vad är det som inte fungerar?

Ja, Jag använder XP, QT fungerar varken på min P4 1,5 ghz eller bärbara 850 mhz och det är 5.0.2 versionen jag försökt med.

Jag har inte använt tidigare version på någon av dessa datorer men har dock använt äldre versioner av QT länge på äldre operativ och datorer, då har det fungerat utmärkt. Men ett litet utbud.

Om vi tittar närmare på problemet som uppstår är det att jag bara ser menyn längst upp i QT-fönstret, allt annat blir transparent eller osynligt. När man för ett annat fönster över så stannar den bilden kvar(känt fenomen när andra program hängde sig för i tiden). När jag testade en filmsekvens kunde jag höra ljudet, men som sagt inte se någonting. Men nu kan jag inte längre öppna någon fil. Jag försökt att helt ta bort programmet och installera igen. Fungerade som sagt bra förut, men sedan hände något och Ibland kan jag få QT så det fungerar...men sen blir det samma sak igen.

Mvh Adam

Ok, jag tror jag känner igen symtomen. Just i XP verkar det vara som QT ibland bara slutar fungera och jag håller med om att det är mycket obra. Tror ifs att det löser sig när QT6 släpps som blir det första QT som är gjort för XP från början. Tycker det är lite konstigt för det fungerar bra i 98/Me/NT och 2000 för mig, även med mer avancerade QT-projekt. Tom stabilare än i Mac OS X ibland när man håller på med Qscript i LiveStage Pro )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-26 01:13

För mig var det en besvikelse att RealPlayer inte finns till OS X. Jag lyssnar gärna på Sveriges radio via nätet. Tycker det känns juste att slippa passa favoritprogrammen. Men det känns segt att behöva starta Classic för att kunna lyssna.

Hoppas det kommer.

Vänligen, Ylan

Anledning till att så många företag kör Real är att de investerat i det.
Det är svindyrt att investera i Real. För att få en server som klarar 100 strömmar samtidigt snackar vi en prislapp på cirka 100 000 kr.
Har man gjort den investeringen kastar man inte gärna bara bort den.

Vi får se vad som händer nu när Aftobladet byter ut en massa av sina burkar till Mac med OS X. 9an kommer tas bort.
Då kommer deras egen site inte att fungera eftersom Real Player inte finns. Hoppas det innebär att de byter till QuickTime.
Deras IT chef har sett QT och QTSS i action (Jag var med).
Så han vet vad QTSS klarar. Och kör Aftonbladet det som är Sveriges största tidning... ja då snakcar vi genomslag för QT.
Jag håller tummarna kan jag säga.

Bevaka tråden