Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USA-besök med HD-kamera

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 22:15

Jag skall snart åka till Californien i 3 veckor.

Jag har en Sony HD-kamera, europeiskt format, förstås.

Misstänker att jag inte kan visa filmerna från kameran till TV-apparater i USA p g a deras annorlunda system, men ...

... misstänker jag rätt?

(inget stort problem, men visst skulle det vara fint att kunna ...)

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-26 22:24

Ja, du misstänker rätt - det skulle förvåna mig om någon NTSC-apparat kunde visa PAL.

Inte en aning men ta med kablar för säkerhets skull, dom väger ju nästan inget alls. Kanske finns det en smal möjlighet att via en amerikansk VHS composite ingångar visa det du spelat in... det finns ju bandare som klarar både PAL och NTSC i alla fall här i norra Europa.

• Oregistrerad
  • 2006-11-27 11:32

Hur funkar en vanlig TV (CRT) med HD video? Din Sony kamera ger väl hög upplösning, HD? Det undrar jag. Det är väl inte fråga om PAL och NTSC längre med HD video, det är ju högre upplösning? Är det någon som vet mer? Vad är bildfrekvensen på HD video?

Vad gäller PAL och NTSC, så tror jag faktiskt tvärtom. Om TVn är modern nog så klarar den att visa både NTSC och PAL. Problemet ligger oftast med källan t ex videospelaren eller DVD spelaren. Så är det i Sverige i alla fall, moderna CRT TV klarar NTSC utan problem (förmodligen likadant för LCD och plasma). Jag har skickat en del DVD filmer till släkting i USA och hittade manualen för just hennes TV på nätet och just den TV var lite för gammal så jag var tvungen att göra filmerna till NTSC. Men när jag kollade upp detta förstod jag att det är mera undantag nuförtiden.

Senast redigerat 2006-11-27 11:55
  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 18:57
Ursprungligen av elsevero:

Hur funkar en vanlig TV (CRT) med HD video? Din Sony kamera ger väl hög upplösning, HD? Det undrar jag. Det är väl inte fråga om PAL och NTSC längre med HD video, det är ju högre upplösning? Är det någon som vet mer? Vad är bildfrekvensen på HD video?

Det går utmärkt att spela upp filmerna på vanlig TV. Det är bara att göra några inställningar på kameran. Kvalitén blir ju inte HD-förstås. Då använder jag en SCART-kontakt - tror att jag köpte den i efterhand.

Ursprungligen av elsevero:

Vad gäller PAL och NTSC, så tror jag faktiskt tvärtom. Om TVn är modern nog så klarar den att visa både NTSC och PAL. Problemet ligger oftast med källan t ex videospelaren eller DVD spelaren. Så är det i Sverige i alla fall, moderna CRT TV klarar NTSC utan problem (förmodligen likadant för LCD och plasma). Jag har skickat en del DVD filmer till släkting i USA och hittade manualen för just hennes TV på nätet och just den TV var lite för gammal så jag var tvungen att göra filmerna till NTSC. Men när jag kollade upp detta förstod jag att det är mera undantag nuförtiden.

Jag tar väl med sladdarna och ser om det går. Inget lär gå sönder, åtminstone.

Tack för tipsen.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Jag skall snart åka till Californien i 3 veckor.

Jag har en Sony HD-kamera, europeiskt format, förstås.

Misstänker att jag inte kan visa filmerna från kameran till TV-apparater i USA p g a deras annorlunda system, men ...

... misstänker jag rätt?

(inget stort problem, men visst skulle det vara fint att kunna ...)

En del kameror kan nog konvertera signalen till NTSC via en meny inställning. Dessa kameror är nog inte så vanliga. Kolla i din handbok som följde med din kamera.

Ta med dig kablarna för säkerhets skull, som Olle@mac säger, för moderna TV:n kan, som elsevero säger, mycket väl ha stöd för PAL såväl som NTSC.

Snabbt svar.. har du sonys Z1E kan du köra den som PAL el NTSC, ingen annan av deras HDV kameror stöder NTSC. Jag har kollat runt en hel del, och OM du filmar i HD kan det eventuellt fungera att se det på amerikanska HD tv´s men är lite osäkert. för 1081i skall vara samma upplösning men när vi var där och filmade hade vi ändå en sjujäkla massa strul mellan PAL och NTSC. Behöver du mer hjälp har jag några tips på hur du får PAL - NTSC och tvärt om men det är sjukt tidskrävande tyvärr. (Senaste filmen hade vi lite material filmat i NTSC som nu är med på vår PAL release)

Se dock alltid till att lagringsmedia i kameran (t.ex. band/hårddisk/dvd) sparas i Europeisk format (t.ex. PAL), för då blir råmaterialet av högre kvalité samt att det blir mindre strul när man väl är hemma igen.

Om kameran kan "on-the-fly", vid visning på TV, konvertera PAL-filmen på lagringsmedian till NTSC är det mycket positivt, eftersom råmaterialet inte ändras.

Vilket format som sparas i HDV vet jag dock inte.

• Oregistrerad
  • 2006-12-12 05:45

Välkommen till California!
Jag bor i San Jose och jag har lite erfarenheter av PAL VS NTSC. Mestadels fungerar PAL formatet på en Amerikansk TV. HD har jag hört att det ersätter PAL/NTSC, att det är ett eget format och man nu slipper det bekymret. Men hur väl det går i praktiken har jag ingen aning om. Om du är i närheten av mig och är helt vilsen får du gärna höra av dig, jag kan eventuellt klara ut frågor om hur saker och ting fungerar här i det stora landet.

Mvh
Jonas
jonas.thornander snabela gmail.com

1
Bevaka tråden