Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken IRC klient kör du?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Habo
  • 2006-11-29 04:32

Hej alla!
Vilken IRC-klient kör du?

Själv kör jag med Colloquy för tillfället Den fungerar hyffsat bra... men kunde varit bättre. Har även testat ett par andra inkl. Snak.. som inte heller var någon höjdare.

Kör irssi for the win

Jag kör också irssi. Det är en klient man kör i Terminal. Om man inte vill kompilera själv kan man använda Darwin Ports för att ladda ner, kompilera och installera det.

Snak. Irssi är för avancerat för mig.

Irssi är mirrkarens bästa vän

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-29 10:29

Colloquy & X-chat

• Oregistrerad
  • 2006-11-29 11:51

irssi

Man behöver SSRI för att köra IRSSI (OK, den var dålig). Men ska det inte vara enkelt att använda en IRC-klient? Är det något jag inte förstår nu igen? Är det möjligheten till konfiguration som gör den så poppis?

Det varier naturligtvis mellan person och person men jag tycker irssi är enkel att använda. irssi --connect=efnet.port80.se i Terminal och sedan /join #mac.se när man anslutit. Det svåraste är nog att installera irssi, men använder man Darwin Ports så är det inte knepigare än att skriva en rad i Terminal.

Största fördelen för mig med irssi är att jag kör den i en screen på en server, så kan kan attatcha den från både hemma och jobbet utan att slippa koppla ner mig från irc-servern

GUI-program är svårt att göra de med...

• Medlem
  • 2006-11-29 15:23

Det optimala hade varit att hitta ett sött mac-frontend som kopplar upp sig via SSH mot en server och attachar en screen innehållandes irssi...

Behöver inte finnas så mycket funktioner i programmet utan det räcker med en direkt koppling till irssi-terminalen, en liten serveruppkopplings-hanterare, favoritkanaler, användarlista och lite sånt smått...

Nån som är sugen på att koda?

Irssi i en screen på server. Som Johan S, fast på en annan server

• Medlem
  • Habo
  • 2006-11-30 00:15

Ni me irssi är väl geeks.... inget program i console är bra :;p

Det finns en hel uppsjö med sköööna konsollprogram att tillgå förutom irssi. Ta bara gamla klassiker som 'cd', 'ls', 'pwd' eller varför inte 'mv', 'cp' och 'ifconfig'. OTROLIGT sköna program som ingen klarar sig utan.

irssi

1
Bevaka tråden