Ok nu ska vi se...
För det första får man skilja på QTSS som mycket riktigt bara är för Mac OS X server och ingår i grundinstallationen av densamma. Men eftersom hela projektet är Open Source så är Darwin Streaming Server, DSS, och QTSS samma sak. DSS är testat och certifierat på :
-Mac OS X 10.1 or later
-Red Hat Linux 7.1
-Solaris 8 (SPARC)
-Windows NT Server 4.0/Windows 2000 Server
Men eftersom källkoden går att ladda ner på nätet så har många installerat den med framgång på exempelvis FreeBSD och andra Linuxidistros. Det finns tom en proxyserver i Open Source att ladda hem. Dataphone har en sådan server och den funkar kanon, alltså äveni kommersiell drift. I och med att det är Open Source finns det en hel del utvecklare som fått upp ögonen för QTSS/DSS och börjat utveckla plugins till den, exempelvis klustringsmoduler med automatisk lastbalansering.
Prestandamässigt skulle det inte förvåna mig om DSS funkar allra bäst på Sun Solaris.
När det gäller Real så är ju en fördelarna (inbillar jag mig iaf) att det går att köra på just mer än Windows. Dessa operativ stöds av Real Server Professional:
Windows NT 4.0, Windows 2000 (Workstation or Server), Windows XP Workstation, Linux 2.2 (glib c6), Free BSD 3.0, Solaris 2.7, 2.8, AIX 4.3, 2.0 HP-UX 11.x, Tru64 UNIX 5.1
Slutligen tror jag precis som Mattias sa att "kändheten" är större för Real av den enkla anledningen att de var första med streaming och att många stora sajter har den.
Nedladdningsmässigt leder numera Apple QT Player över RealPlayer/RealOne så det är inte heller ett argument längre.
QTSS-DSS
RealServer
QuickTime surpasses Real