Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad i OS X är det som tar så mycke plats?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-27 22:59

Fick just min Macbook med 80 Gb hdd. Till min stora förvåning var det bara ca 55 Gb ledigt på den när jag fick den. Det betyder att ca 20 Gb tas upp av förinstallerade program. Som switcher så är jag lite förvånad, för vi PC-användare brukar tycka att winXP på sisådär 1.3 Gb är mycket!!

Så vad kan man göra åt detta? Borde jag installera om systemet och se till att inte installera alla möjliga program som GarageBand etc? Eller är det kört? Tar OS X så himla mycket plats?

Tacksam för svar!

Installera om. Anpassa installationen. Eller ta bort det du inte vill ha nu bara. Men en anpassad installation skulle rekommenderas .

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-28 00:25
Ursprungligen av berke:

Fick just min Macbook med 80 Gb hdd. Till min stora förvåning var det bara ca 55 Gb ledigt på den när jag fick den. Det betyder att ca 20 Gb tas upp av förinstallerade program. Som switcher så är jag lite förvånad, för vi PC-användare brukar tycka att winXP på sisådär 1.3 Gb är mycket!!

Tacksam för svar!

Vad kan du göra då på din PC? Spela Spindelharpan? Glöm inte att du har en dator som du kan göra väldigt mycket med. iLife 06 är på ett antal GB. Som sakt: play with your new mate!

Som nämnt: Det är inte Mac OS X som tar upp all den där platsen. Långt ifrån. Os X ligger på typ 3 Gb ungefär, lite beroende på installationstyp. Alla grymma apple-program som medföljer gratis är det som är "boven". Dom rockar, ta inte bort dom. Testa dom innan du får för dig något annat.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-28 01:36
Ursprungligen av berke:

Fick just min Macbook med 80 Gb hdd. Till min stora förvåning var det bara ca 55 Gb ledigt på den när jag fick den. Det betyder att ca 20 Gb tas upp av förinstallerade program. Som switcher så är jag lite förvånad, för vi PC-användare brukar tycka att winXP på sisådär 1.3 Gb är mycket!!

Så vad kan man göra åt detta? Borde jag installera om systemet och se till att inte installera alla möjliga program som GarageBand etc? Eller är det kört? Tar OS X så himla mycket plats?

Tacksam för svar!

Som sagts innan i tråden;
Installera om och gör en anpassad installation. Om jag inte missminner mig så läggs det in en jäkla massa skrivardrivrutiner som tar x antal GB av disken.. Just för att många skrivare ska fungera direkt när man pluggar i dem. Men om du ändå har drivruinter till din skrivare så spelar det ju ingen roll.. Så plocka bort drivrutinerna när du installerar om och välj bort skiten du inte vill ha

Tänk också på att en hårddisk på 80 Gb rymmer mindre än så när den är formaterad. Minst 5 Gb lär försvinna enbart där.

Ursprungligen av Mattias A:

Tänk också på att en hårddisk på 80 Gb rymmer mindre än så när den är formaterad. Minst 5 Gb lär försvinna enbart där.

Egentligen tar "formateringen" ingen direkt plats. Varför det skiljer är därför att det finns två sätt att ange lagringsutrymme. Egentligen ska man räkna med 1 kB = 2^10 byte, men hårddisktillverkarna anger det som 1 kB = 10^3 byte därför att det ser ut att vara större. En hårddisk som tillverkaren anger som 80 GB rymmer egentligen enligt det mer korrekta räknesättet omkring 74,5 GB. De 5,5 GB som saknas försvinner alltså inte, det är helt enkelt bara olika sätt att räkna.

Hårddisktillverkarna anger oftast så att utrymmet ser större ut, men operativsystemen anger det lägre korrekta värdet.

Tänk också på att oavsett vad du tar bort av det Apple förinstallerat så kan det återställas från de medföljande skivorna.

Senast redigerat 2006-12-01 07:10
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-28 09:45

precis, du har en massa bra program (till skillnad från gimpade gratis/test program som följer med när du köper en DELL) så testa dom !

Jag håller delvis med föregående talare, kolla in programmen innan du slänger dem. Det finns förvånansvärt mycket bra på hårddisken. Kolla först och kasta sen, kanske bor det en rockmusiker, tv-producent eller stjärnfotograf i dig!

Om du efter storstädning tycker att OS X fortfarande är för stort kan du göra en anpassad installation, OS X kommer med det mesta förinstallerat till skillnad från Windöws, och pratar alla möjliga språk så det finns många font-filer för kinesiska och liknande, och de tar rätt stor plats. Skrivardrajvers är också en bov i dramat, som redan nämnts.

Välkommen förresten, hoppas du kommer bli god vän med din MacBook!

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-28 10:57

Tack för svaren. Ska nog installera om med bara lite lullull. Får väl installera resten senare om jag behöver.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-29 11:15

Du behöver inte installera om för att frigöra mycket plats

I mappen bilbliotek/audio/apple loops/ ligger ljudfiler till iLifeprogrammen, de tar någonstans runt 2 GB. Kolla även i mappen bibliotek/application support/ efter tillbehör till olika program. Kanske kommer du inte använda alla ljud till Garage Band (du kan slänga hela mappen) eller de äldre temana till iDVD (de tar mellan 2 och 3 GB). [/LIST]

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-30 17:54

Nu har jag installerat om och jag tror att jag lyckades kapa ner det med ca 13 Gb, så nu är jag rätt nöjd.

Men jag förstår fortfarande inte hur t.ex. skrivardrivrutiner kan ta 2 Gb. Jag tror inte jag varit med om att skrivare inte fungerar i Win Xp och då ska man ju komma ihåg att XP inte ens är 2 Gb.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-30 18:24

Jag som också är rätt ny med OSX läste här på forumet om monolingual, tar bort alla onödiga språk. Nu har jag enbart Svenska och Engelska och 2GB mer på HDn

Ursprungligen av berke:

*snip*
Men jag förstår fortfarande inte hur t.ex. skrivardrivrutiner kan ta 2 Gb. Jag tror inte jag varit med om att skrivare inte fungerar i Win Xp och då ska man ju komma ihåg att XP inte ens är 2 Gb.

Apple skickar med typ drivrutiner till alla skrivare som någonsin gjorts, och inte bara drivrutinerna utan även allt lulllull runt varje drivis. Jag tycker det är en rätt sanslös grej av Apple, men samtidigt så hjälper det dom som är totalt n00b på datorer

Jag pressade en OSX installation på en gammal iBook (dasslock) till 1 GB genom att ta bort alla språkfiler utom sv o eng samt alla skrivardrivisar som inte behövdes. Installerade inte heller några av de medföljande programmen.
Den snurrar på ganska hyfsat.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-30 20:58

En sak till, skrivardrivrutinerna tar flera gb. Ta bort de till de skrivare du inte kommer använda. Skulle du nån gång ångra dig så är det ju bara att lägga in dem från instskivan igen. Ta dock inte bort Adobemappen om du har Acrobat och planerar att skriva ut till PDF. Kolla i /bibliotek/printers så får du se.

Ett riktigt bra program för att få en grafisk bild över vad som tar plats på just din hårddisk; http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22694

Jag använder det varje gång mitt utrymme börjar ta slut för att bestämma mig för vad jag ska radera.

Skulle det bli kinkigt med utrymme i framtiden så lär det vara busenkelt att byta hårddisk i MacBook själv. Originaldisken är det bara att sätta i ett firewire/USB-kabinett. Att klona är mycket enkelt via skivverktyg om man startar datorn med återställningsskivan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-04 19:10

Tänkte rensa lite och har ett par frågor.

Generellt: Är det bara att ex söka på garageband i spotlight och ta bort de filer som hittas ?

Garageband: Tror inte jag kommer använda detta program och ångrar jag mig antar jag att det finns på de installationsskivor man fick med?

iDVD: Nån skrev att man kan ta bort gamla teman, hittade dem i Applicaton support och de tar ett par GB så undrar om det är säkert att ta bort mapparna iDVD 3 4 och 5 ?

/Library/Audio/Apple/Apple loops: Denna katalog tar 2.5 GB .. är det ngt som hör till Garageband som isåfall kan tas bort? Det finns antagligen även det på de medföljande skivorna om man skulle sakna dem?

/Library/Printers: 1.7GB .. jag har ingen skrivare och skaffar jag en antar jag att drivrutiner medföljer eller att det enkelt går att hitta via internet så denna mapp kan jag tömma?

Program som Monolingual, Macaroni ska du se till att installera.
Monolingual låter dig rensa bort en jäkla massa språk du aldrig kommer att använda, flera GB som försvinner med en gång, spara bara engelska och svenska.

Macaroni sköter alla viktiga script som ska köras, och gör även regelbunda Reparera Skivbehörigheter, samt rensar bort språk, ty varje uppdatering eller nerladdning av program innehåller alldeles på tok för mycket onödiga språkfiler..

1
Bevaka tråden