Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DivX och Virtual PC

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-14 17:29

Efter att ha försökt med det mesta vad det gäller att spela upp divX filmer på macen utan något vidare resultet. Så tänkte jag nu höra om det är någon som vet om det skulle fungera att spela upp filmerna via Virtual PC och Windows Media Player?

• Medlem
  • 2001-11-14 18:48

Vad är det som är problemet? Har alltid fungerat för mig..

Vad har du för dator / system?

Det går att köra med vpc, men jag tror det kan bli segt!

Perry, använder du Mac OS 9.x eller X?

Ni som får det bra - varför skriver ni inte ihop en faq på divx på Mac för alla andra.

Publicera någonstans på 99mac.com så slipper vi samma trådar om och om igen.

Det skall finnas en divxplayer (beta) gratis att ladda ner; testa www.divx.com eller liknande.... (www.versiontracker.com) OBS! Man måste ha Microsoft Media Player 6.3 (ingen annan!), resten är enkelt... OSX har en lösning där man använder quicktime. Grafiken är minst lika bra som på PC:n
Har förresten inte testat 3ivx ännu, hur bra är det?

• Oregistrerad
  • 2001-11-15 01:56

Jag har provat OS X versionen av DivX till quicktime, fungerar riktigt bra. Hänger bara på att man kör divxfilen genom ett program "Avi2Mov" först. Vet inte riktigt vad programmet gör då slutresultatet blir en lika stor fil som man börjar med fortfarande i divxformat men med ändelsen .mov istället för .avi. Men men, efter behandlingen går filmen att köra genom Quicktime Player, helt smärtfritt, inga osynkade ljud, inga hack i filmen. Bör tilläggas att jag kör på en G4/466 med 640MB RAM och jag har ingen koll på vad som krävs. Kanske någon annan vet? Jag är iaf nöjd.

Lite trött för att få all fakta rätt på första försöket.

[ 15-11-2001: Meddelandet ändrat av: Per ]

Christian, tror inte det behövs en FAQ för DivX på Mac OS X. Det blir inte så mycket enklare... Dra en fil till Library och starta ett program (Avi2Mov).

DivX på X fungerar bra på de flesta datorer, oavsett G3/G4 eller minne.

• Oregistrerad
  • 2001-11-15 12:34

Tycker jag har gjort allt som jag kunnat läsa mig till på detta forum, men det vill sig inte riktigt.

Problemet är att ljudet blir osynkat bilden hackar och det är helt enkelt inte roligt att titta på film.
Har provat samma film på en PC och där flyter allt som det ska.

Jag sitter med en G4 / 400MHz runt 300 ram, OS 9.2, Windows Media Player 6.3, divX Player.

Är datorn för slö tro?

• Medlem
  • 2001-11-15 12:54

Perry:
hm... vet inte om den är för slö jag har en g4 450, och med orginalgrafikkort i (rage 128 pro) och filmerna flyter på (dock inte alla! ), men märk väl!

1. jag kör os x 10.1! (jag får det inte att flyta på i os 9 någe bra och inte i 10.04 för den delen heller, men jag kanske bara har försökt för lite. andra har ju fått det att funka.

2. jag måste alltid köra programmet avi2mov (det gör om .avi filerna till.mov)

3. vissa filmer så halkar ljudet på efterkälken. Detta kan inte jag göra något åt, men ju senare version av avi2mov jag har använt desto bättre har det blivit.

alltså: jag kan se en del filmer helt utmärkt, men på vissa blir ljudet osynk

• Oregistrerad
  • 2001-11-15 13:04

Perry - det har aldrig gått bra att spela div X filmer i 9an, enda ordentliga lösningen är att uppgradera till 10.1, då kommer du få flyt i dina filmer, tro mig!

Att man behöver konventera den till .mov är quicktimes fel eftersom den inte klarar av att spela upp mp3-filer i en .avi fil.. kan bara hoppas på att dom fixar det ngn gång.

Jag körde Toy Story 2 i helgen och efter att konventerat den till en .mov så funkar det perfekt, kunde tom ha den rullande i bakgrunden och surfa samtidigt utan att det laggade det minsta. Gick utmärkt att köra fullscreen i 1280x1024 upplösning. Gick också att kolla på den i dockan

Bör noteras att jag har en 733 G4a med 256 i RAM, men jag tror inte det behövs så mkt för att det ska gå bra - 400 G4a räcker.

Om ljudet eller bilden ändå laggar kan det också bero på själva divx filmen.

Kolla här för mer info:
Versiontracker DivX

Bör noteras att jag har en 733 G4a med 256 i RAM, men jag tror inte det behövs så mkt för att det ska gå bra - 400 G4a räcker.

Jag har en 466 MHz G4a och det funkar kanon med Mac OS X 10.1 + QuickTime + DivOSX. Kör alltid filerna genom avi2mov först.
Så med G4/400 som du har, skall det inte vara några problem. Dags att byta till OS X alltså om du vill se DivX film

• Oregistrerad
  • 2001-11-19 14:45

Har nu installerat OS X 10.1 och avi2mov, kör sedan filmerna i QuickTime och nu fungerar det helt problemfritt på min g4/400.

Tack...

1
Bevaka tråden