Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öka transparensen i menyerna?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-02 23:48

går det på ngt sätt att göra menyerna mer genomskinliga (de som är i menyraden överst. jag har letat bland en massa teman på internet men inte hittat ngt intressant. jag vill att det ska se ut exakt som orginallooken men kunna justera transparensen (stavning?) en aning..

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 22:54

det finns ju cleardock för motsvarande grej i docken, så det borde ju finnas något liknande för "rullgardinerna" i menyraden...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 23:06

det finns nog nåt i terminalen eller i något tredjepartsprogram, men häng kvar så kanske nån kan svara

/Tangen

Shapeshifter kanske löser ditt problem.

Brasklapp: Rekommenderar dig dock att testa det på ett tomt användarkonto ett tag först, när jag använt det tidigare har det nästan alltid ställt till med problem av någon anledning. Ofta beter sig andra program helt konstigt eller går inte att använda. Det uppdateras rätt ofta dock, kan tänkas att problemen fixas allteftersom...

• Oregistrerad
  • 2006-12-06 00:10

Lek inte med GUI på macen. Det brukar straffa sig på det ena eller andra sättet.

Ursprungligen av boma:

Lek inte med GUI på macen. Det brukar straffa sig på det ena eller andra sättet.

Så där kan du inte säga generellt. Det finns en massa saker du kan göra i utseendet som inte påverkar systemet ett enda dugg. Från det helt ofarliga att ersätta en mängd bildresurser i programmen med en annan bild med exakt samma namn till att ändra transparens på Dockan.

• Oregistrerad
  • 2006-12-06 20:09
Ursprungligen av Olav Rust:

Så där kan du inte säga generellt. Det finns en massa saker du kan göra i utseendet som inte påverkar systemet ett enda dugg. Från det helt ofarliga att ersätta en mängd bildresurser i programmen med en annan bild med exakt samma namn till att ändra transparens på Dockan.

Det kanske man inte kan, men jag gör det ändå. Jag använde diverse program som förändrar utseendet tidigare. Det slutade bland annat med att systemet inte gick att uppgradera. Vill man leka med gui och utseende så föreslår jag istället att man offrar den energin på att lära sig html och css och börja koda hemsidor. Det är ju till och med konstruktivt och kan i bästa fall leda till jobb om man är duktig.

Ursprungligen av boma:

Det kanske man inte kan, men jag gör det ändå. Jag använde diverse program som förändrar utseendet tidigare. Det slutade bland annat med att systemet inte gick att uppgradera. Vill man leka med gui och utseende så föreslår jag istället att man offrar den energin på att lära sig html och css och börja koda hemsidor. Det är ju till och med konstruktivt och kan i bästa fall leda till jobb om man är duktig.

Jag måste säga att jag håller med dig om att förändra utseendet på det befintliga systemet är att leka med elden, men vad gäller grafiska användargränssnitt och leka med det är det ännu nyttigare att sätta sig med en papper och penna och leka där, det är oslagbart. Sen är html som bara är ett sätt att presentera information och css ett sätt att visa och den. Jag föreslår något objektorienterat språk för den som vill hålla på med gränssnitt.

1
Bevaka tråden