Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bränner man dvd?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.har en nyinköpt macbook..är nubliven mac switchare..så är inte helt med på OSX alla funktioner än..men en grundläggande fråga jag har är:

När jag sätter i en tom DVD skiva i dvd enheten för bränning känner datorn av den och sen kommer några alternativ upp..så som att öppna Finder, iDVD etc..jag väljer exempelvis findern..men sen då??..dvd-skivan finns inte där under "macintosh HD" som andra enheter gör när jag ansluter (exempelvis USB-minne, eller vid installation av program).. varför kan jag inte hitta det?.. sen när jag startar iDVD o ska bränna så står det att "inga teman installerade"..där har jag en misstanke om att jag kan råkat rensa bort det eftersom jag tömde lite för att få plats på hårddisken..

men finderns bränning borde väl funka ändå?

är det möjligt att installera om endast iDVD från OSX skivan va?

finns det några andra bränningsprog (Gratis alltså..Toast verkar kosta)?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2006-12-05 08:05

I Finder, klicka på äpple+, och se hur dina inställningar ser ut. kanske du har valt bort att visa skivorna?

Det är möjligt att installera om från systemskivorna.

iDvd och Toast gör inte samma sak, så de är inte alternativa. Toast är mer att jämföra med Finder.

Så enkelt var det:D Tack!

Sprang dock in direkt i ett nytt nybörjar problem...brände in en mp3a på skivan..bara för att testa..men nu verkar skivan låst och inte alls möjligt att bränna in mer grejer på den?..eller heller ta bort den befintliga filen?.. skivan hamnar nu inte heller som brännbar skiva utan på samma plats som när jag sätter in en orginal DVD etc

skivan är DVD+RW (står Rewritable på)

  • Medlem
  • 2006-12-05 11:27

Hmm, ska man inte in och pilla i Skivverktyg om man ska skriva öven en skiva. Sedan kan man bränna op olika sät, i sessions eller rakt av. Bäst att nån annan tar över här...

verkar konstigt att det ska va komplicerat=(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 15:33
Ursprungligen av Andreas_Johansson:

verkar konstigt att det ska va komplicerat=(

Findern stöder "okomplicerade bränningar", dvs du bränner skivan en gång för alla.

Vill du ha lite mer avancerat, dvs att bränna i flera sessioner startar du programmet "skivverktyg" (sök i spotlight) som här fungerar som ett bränningsprogram.

I skivverktyg, öppna Hjälp och sök på t.ex. "session".

Vill du ha riktigt smidig flersessionsbränning vill du kanske skaffa ett externt program.

1
Bevaka tråden