• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 11:20

Jag gör ett nyhetsbrev som bara distribueras som pdf. Avsändaren vill förstås gärna att www-adresser och e-postadresser ska vara klickbara, och jag vill att det ska gå enkelt och vara snyggt.

Öppnar man pdf:erna i Acrobat 7.0 är det inga problem, då verkar allt bli klickbart utan arbete. I Reader 6 (som läsarna använder), är det kinkigare. Där måste länkarna antingen ha monterats in från Wordfil, eller så måste man skapa länk i fönstret Interaktivt - Hyperlänkar.

I båda alternativen får man en ohyggligt ful svart ram runt länken, och enda sättet att få bort den verkar vara att i varje länk manuellt gå in i "Alternativ för hyperlänk". Omständligt! Jag har letat efter något sätt att ändra förinställningen för länkar så att de automatiskt får "Osynlig rektangel", men hittar inte det. Det allra bästa skulle vara om det gick att göra ett text- eller styckeformat där interaktiviteten var inbyggd. Finns det någon lösning?

Det andra problemet är e-postadresser. I text som monteras in från Word blir det en perfekt hyperlänk som börjar "mailto:". Om jag skriver in texten direkt i ID, måste jag välja "Ny hyperlänk från URL-adress" och sedan manuellt klistra in "mailto:".

Jag har också CS2, men den här kunden jobbar i CS1. Är det någon skillnad mellan versionerna i denna fråga?

Hoppas på tips i den här irriterande detaljen där Adobes Hjälpfunktion tyvärr inte bjuder på så mycket kunskap!