Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärpa foton för tryck

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en samling bilder från en fotograf med kommentaren: "De högupplösta bilderna levereras oskärpta för optimal skärpning vid tryck"

Jag behöver lära mig mer om detta. Var finns info? Jag har sett någon annan stans att det beror på hur stor bilden ska bli i tryck vad som är optimalt. Går det att ge något standarintervall så vore det bra. Jag har inte tid med för mycket finlir.

Bilderna ska tryckas i bok på halvblankt papper. Max bildstorlek A5, de flesta dock mellan en halv och en fjärdedels A5. Eller är det den digitala bildens förstoring som är viktig?

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 11:02

Det är svårt att ge nån standardintervall.
Skala om bilderna till rätt storlek, zooma upp till 100% i Photoshop. Välj Oskarp mask under Filter, med förhandsvisning.
Jag brukar ställa in mängd mellan 80 och uppåt 200% (beroende på hur stor filen är och hur den ser ut från början). Radie 2 pixlar och tröskelvärde 2 nivåer. Sen drar jag i procentregeln och tittar på bilden. När det börjar spricka så drar jag tillbaka regeln en bit.
Det funkar fint för mig. Men det kommer säkert nån och säger att jag gör fel.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-01 11:42

Liten tumregel säger att ju finare papper och raster ju mindre överskärpning. I praktiken innebär detta att dagstidningstryck kräver att bilden skärps mer än vad som ser bra ut på skärmen medan som i ditt fall tryck på bra papper ska skärpas betydligt försiktigare. Om du skärper så att det ser bra ut i 100% och fortsätter ytte pytte till så bör det funka bra till ditt ändamål.

Ursprungligen av Konrad:

Det är svårt att ge nån standardintervall.
Skala om bilderna till rätt storlek, zooma upp till 100% i Photoshop. Välj Oskarp mask under Filter, med förhandsvisning.

När skalar du om bilder i Photoshop och när räcker det att skala dem i Indesign?

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 12:51
Ursprungligen av Asterraster:

När skalar du om bilder i Photoshop och när räcker det att skala dem i Indesign?

För att få optimal uppskärpning är det säkrast att skala dom till rätt storlek innan man monterar dom i ID. Eller lite större än storleken de ska ha i dokumentet. Tänk bara på att spara om bilderna med nytt namn så du har originalfilen kvar om du ändrar dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 20:27
Ursprungligen av Asterraster:

Om du monterar bilderna i mindre storlek än originalet så behöver de skärpas upp i den storlek de ska ha i dokumentet.

Jag har gjort ett skript för InDesign som tar din monterade bild, öppnar i Photoshop, skalar om baserat på storlek i dokumentet och sen skärper bilden. Avslutningsvis länkas den nya bilden som har fått ett nytt namn och hamnar i en mapp.

På riktigt stora dokument tjänar man flera hundra megabyte när det sen ska processas till PDF eller utskrift.

Är du intresserad så skicka ett PM.

Janne Suhr

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 20:35

Kan det scriptet ta hänsyn till hur bilden såg ut från början?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 21:16
Ursprungligen av Konrad:

Kan det scriptet ta hänsyn till hur bilden såg ut från början?

Nä, det baserar sig på att bilder som förminskats i layouten behöver skärpas upp.

Själva skärpningen görs med ett Photoshop Action och där kan man justera graden av skärpa.

Bäst är så klart att gå igenom alla bilder manuellt men alla har inte tid med det och då blir detta i alla fall bättre än inget alls.

Janne

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-05 20:48

jag rekomenderar "Smart skärpning" (tror jag det heter i Photoshop) eller "Edge sharpeding" som det heter i Aperture. "Oskarp mask" är för generell tycker jag - den skärper också sånt man inte vill skärpa...t.ex. brus på ytor som inte behöver skärpas.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 21:20

Ungefär som BinuScan fungerade på den gamla goda tiden alltså?

Att automatisera låter ju bra, men en fundering. Jag har bilder från en rad olika fotografer, de flesta mer eller mindre avancerade amatörer. Formaten är jpeg och tiff. En del bilder är uppenbarligen skärpta redan i fullstort skick. Kan det vara en nackdel att köra scripet på dem?

De fel eller fulheter som kan uppstå pga att bilden skärpts vid för stor storlek och sedan skalats om i ID, är de svåra att upptäcka på skärmen? Kommer de som en överaskning vid tryck eller ser man dem vid utskrift på en bra färglaser?

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-12-05 22:00

Som sagt, skärpan lägger man på då bilden har fått sin slutgiltiga storlek/upplösning.

Jag såg en gång Bingo Rimér jobba på en workshop och han hade ett intressant sätt att ordna skärpa i sina bilder, och det handlade om att lägga högpass och mjukt ljus i nya lager. Kombinerat med andra erfarenheter gjorde jag ett makro som funkar väldigt bra i de flesta fall.

Om någon vill ha det så är det bara att plocka.

Dubbelklicka på atn-filen så installerar den sig snyggt och prydligt. Vill du ha mer skärpa - duplicera ett av de nya lagren tills du blir nöjd.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-05 22:37
Ursprungligen av filuren:

Som sagt, skärpan lägger man på då bilden har fått sin slutgiltiga storlek/upplösning.

Jag såg en gång Bingo Rimér jobba på en workshop och han hade ett intressant sätt att ordna skärpa i sina bilder, och det handlade om att lägga högpass och mjukt ljus i nya lager. Kombinerat med andra erfarenheter gjorde jag ett makro som funkar väldigt bra i de flesta fall.

Om någon vill ha det så är det bara att plocka.

Dubbelklicka på atn-filen så installerar den sig snyggt och prydligt. Vill du ha mer skärpa - duplicera ett av de nya lagren tills du blir nöjd.

Tack! Det var generöst! Ska testa den

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 23:25

Ska också testa Bingo-grejen. Även om det bjuder emot.

Kan ju trösta i så fall med att det inte är Bingo som kommit på det knepet - tekniken att högpassfiltrera och lägga ovanpå originalbilden för att få kantskärpa är gammal som gatan. Man kan alltså använda det tricket utan att känna sig smutsig, om man nu har Bingo-relaterade issues

bugar och bockar, riktigt riktigt bra resultat med den där metoden! Kommer att spara en massa tid när man har som mest bråttom!

1
Bevaka tråden