Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

100 % intel någonsin?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-06 09:59

Jag är så jälva irriterad på att hälften av dem program jag använder varje dag är power pc program som körs igenom rosetta. Word, Photoshop, Eye tv, Rainbow Six III. ALLA dem körs igenom denna förbannade rosetta.
Finns det ingen intel version av eye tv? Jag vet att Word till intel kommer 07 och jag vet att Photoshop CS3 kommer också nästa år och jag vet att Rainbow Six kommer den inte skriva om till intel men eye tv? Jag trodde det var Universial och inte bara power pc.
Någon som vet om eye tv kommer skrivas om snarast?

Nicklas

Program skrivs av människor och människor behöver normalt sett en viss tid på sig för att utföra en given uppgift. Svaret på din fråga är att programmen kommer att vara portade när programmerarna är färdiga. Av uppenbara skäl kommer du aldrig att få ett mer exakt svar.

EyeTV finns redan för Intel.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-06 10:44

Men man kan ju jämföra med förra plattformsskiftet: från 68xxx-processorn till PowerPC - jag vet inte hur lång tid det tog innan utvecklarna slutade med sk FAT binaries och bara släppte för PPC men nu var det nog ett tag sedan jag såg någon release för den gamla plattformen.

Så svaret är nog att det blir 100% Intel till slut...

• Medlem
  • 2006-12-06 12:23
Ursprungligen av Wiberg:

Men man kan ju jämföra med förra plattformsskiftet: från 68xxx-processorn till PowerPC - jag vet inte hur lång tid det tog innan utvecklarna slutade med sk FAT binaries och bara släppte för PPC men nu var det nog ett tag sedan jag såg någon release för den gamla plattformen.

Så svaret är nog att det blir 100% Intel till slut...

Fat-binaries slog inte riktigt, vad jag minns, det brukade finnas 68k-versioner och PPC separat. Förmodligen blev de för tunga att distribuera då. Dessutom tror jag att utvecklingsverktygen inte hängde med på 68k.

Jag tror att PPC kommer halvdö inom två år, vilket är rätt surt för dem med G5:or (om jag har rätt). Det beror rätt mycket på om småutvecklare har båda plattformarna, och om man börjar utnyttja Intel-specifika funktioner. Nåja, man ska väl inte sitta med för gamla datorer antar jag...

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-06 15:35

aha, ok, tack för alla svar.
Men jag har köpt eye tv nyligen och det står att jag inte kan uppdatera eftersom jag har det nyaste, men det är power pc versionen, hur gör jag för att få intel versionen (univerial) ?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-06 16:27

det löste sig med Eye tv, det var någon inställning som gjorde att den öppnades med rosetta, och nu har jag också tagit bort powerpc delen av programet med "TrimTheFat":)

Antagligen är det fortfarande så att de flesta Mac:arna runt om på klotet har en PPC-processor inuti. Intel-baserade Mac:ar har knappt sålts i ett år ännu.

Patience, young padawan!

EyeTV är universal sedan version 2.1.

1
Bevaka tråden