Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX på G3

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 23:13

Hej!

Hur gör jag för att kunna installera OSX 10.4 på min gamla G3? Jag har fått tag på en CAM-modul som kräver 10.4 som lägst

Fungerar det inte? Jag har för mig att jag har kört 10.4 på min Powerbook G3 Pismo.

Antar att du sett denna: http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html?

Jag provade just Tiger på en iBook G3 600 MHz med 640 MB. Funkar fint. Bara att installera och köra.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 01:16

Kör Tiger 10.4.7 på en PM G3 350mhz .. hur bra som helst.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 08:41

Fel i Mactracker?

Hej

Jag har inte prövat men i MacTracker står det att mina gamla G3- torn och min desktop G3 bara klarar av 10.2.8. Förhoppningsvis är detta fel

Ursprungligen av Sten-Åke Granberg:

Hej

Jag har inte prövat men i MacTracker står det att mina gamla G3- torn och min desktop G3 bara klarar av 10.2.8. Förhoppningsvis är detta fel

Nej, det stämmer. För att köra OS X 10.4 krävs att det är minst en G3:a med inbyggd Firewire och 256 MB ram. Det gamla G3-tornet och desktop-modellen fyller inte kraven. Med Xpostfacto kan du möjligen installera OS X 10.3 på dina burkar.

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto.html

[QUOTE="Mattias A"]Nej, det stämmer. För att köra OS X 10.4 krävs att det är minst en G3:a med inbyggd Firewire och 256 MB ram. Det gamla G3-tornet och desktop-modellen fyller inte kraven. Med Xpostfacto kan du möjligen installera OS X 10.3 på dina burkar.

Ja 10.3.9 fungerar utmärkt på ett gammalt dasslock (iBook G3 300 MHz). Men jag minimerade systemet vid installation då hårddisken bara är på 6 GB.

Men ett minimerat system 10.3.9 ligger på ca 1GB

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 11:41

Enda sättet att få reda på't är om du installerar det...
Vad är det för Specar i dina datorer?
Som sagt: Jag har en PowerMac G3 på 350mhz med 640MB RAM och det går hur bra som helst med 10.4.8. Körde OS X 10.3.5 på min gamla iMac innan jag ställde undan den för PowerMacen, den har en G3 på 233mhz och 160MB RAM.

Se till att ladda ner senaste FirmWare till datorn bara, det gör du här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Lycka Till!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 14:31

Jo, det borde gå att installera 10.4 med Xpostfacto.

Det funkade utmärkt på en gammal iMac G3 rev. A och jag har för mig att jag faktiskt installerade på just en beige G3 en gång.

Lyckostar som får in OSX på era gamla burkar. Jag kan inte alls få in det på min blå G4a med 512 ram och 2x256mhz. Installationen bara hänger sig varenda gång. Och jag har uppdaterat firmware. Jag har försökt mig på 10.2.8 och 10.3.5.

Ursprungligen av uterquechaos:

Lyckostar som får in OSX på era gamla burkar. Jag kan inte alls få in det på min blå G4a med 512 ram och 2x256mhz. Installationen bara hänger sig varenda gång. Och jag har uppdaterat firmware. Jag har försökt mig på 10.2.8 och 10.3.5.

För lite hårddiskutrymme?

Nix. Har provat på två olika hd, med 19 resp. 34 gb ledigt.

Ursprungligen av uterquechaos:

Nix. Har provat på två olika hd, med 19 resp. 34 gb ledigt.

Interna eller externa? Vissa blåvita G3 har problem med större interna diskar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Interna eller externa? Vissa blåvita G3 har problem med större interna diskar.

Ok. Men har G4-or det då? Är det värt ett försök att nedgradera sig i hd-storlek? Ska jag behöva gå under 8GB på systemdisken?

Interna, men det är alltså en blåvit G4a...

Ursprungligen av uterquechaos:

Interna, men det är alltså en blåvit G4a...

Finns det ?

Ja, men ibland brukar de ses som grå.

Om jag räknar rätt är första generationens G4 jämnårig med Lombard, och Lombard tror jag funkar bra med andra hårddiskstorlekar. Jag hade för mig att stödet var rätt bra på G4 och upp, samt vissa G3. Grå stationära G3 är hopplösa, de ska man inte köra OSX på, men G4?

Jo, det ska ju gå, och jag hade räknat med det när jag köpte den här burken. Nu går det likt förbaskat inte, och jag har inte fått något fungerande tips vare sig här eller på Macfixit. :/
Ingen som har nån ide? Jag griper gärna efter halmstrån!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-12-08 21:53

Mac OS X är väl "flyttningsbart"!? Dvs man kan installera operativsystemet på en Mac för att sedan flytta över hårddisken, med det installerade systemet, till den Mac man tänkt använda systemet på!?

När jag köpte min G4:a så flyttade jag bara över hårddisken från min blåvita...

Jag installerade 10.3 till min blåvita genom att sätta in en hårddisk på en tom IDE-plats i min G4:a, sedan körde jag installationen "inifrån" 10.4, så att säga...

  • Medlem
  • 2006-12-08 22:56

Har du en installations-CD som funkar med din G4 då?

Hm. Jag har helt enkelt provat med diskar som jag vet har funkat på andra macar. 10.2.8 på en gråvit G3, och 10.3.5 på nyare G4. Nåt att tänka på.
Också en 'kul' ide att installera på HD'n hos nån som har en mac de vet 10.3.5 funkar på, och sn flytta den till min. Måste provas!

Har nu lyckats installera 10.2 på min gamla g3 med g4-kort, och det gick bra att flytta den till g4-an och starta det där. Men, det var litet buggigt, med program som "har oväntat avslutats", t.ex. Firefox och Diablo.
Sen efter att ha fixat och grejat ett tag och tykte att det funkade hyfsat, så vågade jag mig på att uppgradera till 10.2.8, och det skulle jag ju inte ha gjort...
Det hängde sig totalt vid uppstarten på g4-an, och nu håller jag på och installerar om det hela på g3-an. Den här ggn tänkte jag låta uppdraderingen göras direkt på g3-an, och sen flytta till g4-an.
Nackdelen med att installera på g3-an är ju åxå att installationsskivan måste vara under 8GB.

1
Bevaka tråden