Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Boot Camp och Windows på Mac

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-23 12:50

Har du senaste drivrutins CDn för bootcamp? Bluetooth hade iallafall förut rejäla problem.

Logga in på Windows domän kräver ctrl+alt+del

Är det någon som vet vilken tangentbords kombination man skall använda. Har fixat backslash genom ctrl+alt+"plus" men kommer inte vidare vid försök att logga in på en domän. Startupp sidan för inloggning kräver att man knappar in ctrl+alt+del för att kunna logga in. Har hört att Fn+ Backspace skulle fungera men det funkar ej. Är man väl inloggad i Windows genom t ex externt tangenbord så är tangentkombinationen för ctrl+alt+del = ctrl+shift+esc detta fungerar dock inte vid domäninloggningsrutan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-24 18:08

Bootcamp har kommit i version 1.1 som bl.a. fungerar med iSight.
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

Yes!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-24 20:29

Hur kommer Bootcamp fungera på en Mac Pro? Kommer det vara problem med nåt grafikkort eller så?

Boot Camp när Desktop Parallels redan är installerat?

Är det någon som vet hur jag gör för att installera Boot Camp på MacBook Pro när Windows redan har installerats med hjälp av Desktop Parallels?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-13 10:23

Som vanligt, dom påverkar inte varandra.

Fastnar redan på första steget....har sparat ned boot camp assistant och installerat programmet. Men får inte upp något nytt program i mappen utan det är bara de två text-filerna samt installations filen där. (Är en total nybörjare på Mac sä är inte helt med i matchen ännu på oprerativsystemet)

...hmm man kanske skall börja läsa de där "read before you install" filerna iallafall..där stod det ju vart jag kunde hitta programmet...sorry!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 19:08

Hur är det med virus? Windows för mig är i mina ögon en virusmagnet, men om man installerar Windows på Macen och sedan får ett virus när man kör XP/Vista kommer väl det endast påverka Windows partionen ellerhur? Vill bara vara säker på detta. Skulle verkligen inte vilja att några vidrigheter kommer och förstör mitt OSX:)

Ursprungligen av B.O.V.N:

Hur är det med virus? Windows för mig är i mina ögon en virusmagnet, men om man installerar Windows på Macen och sedan får ett virus när man kör XP/Vista kommer väl det endast påverka Windows partionen ellerhur? Vill bara vara säker på detta. Skulle verkligen inte vilja att några vidrigheter kommer och förstör mitt OSX:)

Iom att windows inte kan skriva till filsystemet HFS+ som OS X använder så kan inte windowsvirus skada OS X-installationen, så länge de inte gör något i stil med att radera partitionstabellen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-08 11:18

Ok, men då ser jag inga problem med att testa

Själv kör jag med Desktop Parallels, vilket fungerar utmärkt. Har funderat på BootCamp men det innebär att jag måste installera Windows en gång till vilket kräver åtminstone 30 gig extra på min bärbara. Väntar därför med spänning på att nästa version av Parallels ska bli klar (finns som betaversion) eftersom den gör att man bara behöver en installation av Windows som sedan kan köras både via Parallels och via Bootcamp.

Anders

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-08 14:48

Finns det någon risk med bootcamp? Så som att bli av med all info på osx-hårddisken? Har tre partitioner på min 250gb hdd.. bland annat två på 30gb vardera. Går det att installera windows på den ena 30gb partitionen? Om jag först flyttar allt som jag vill spara på den...

Jag har aldrig i hela mitt liv ägt en Windowsmaskin, men går nu och väntar på en ny Mac och kommer på något sätt att installera Windows på den. Nybörjare alltså.

Om jag har förstått det rätt kan man ha både Parallels Desktop och Bootcamp installerade. Men måste man då ha två Windows installerade också?

Finns det förresten något fler sätt att kunna köra Windowsprogram på en ny Mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 09:33
Ursprungligen av cfjohansson:

Finns det förresten något fler sätt att kunna köra Windowsprogram på en ny Mac?

Det finns väl tre vägar att gå:
Boot Camp
Parallels
CrossOver

Det sistnämnda behöver inte en kopia av windows för att fungera utan använder sig av Whine (eller om det är Wine ) , dock är det en väldigt begränsad lista på vilka program den klarar av, men de mest normala som office m.m. är inga problem.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-22 10:13

Hur mycket diskutrymme kräver win-partitionen (minimum)? Kan man på ett enkelt sätt öka winpartitionen om man i eftrhand märker att man behöver mer space?

Lite offtopic, men ändå inte med tanke på min fråga ovan:
Jag köpte en ny macbook pro i måndags (demoex). Innan jag gick loss på den och började installera grejer så hade jag endast 67 GB ledig av totalt 80 GB. Tar OSX så rackarns mycket? Enligt säljaren skall det vara en helt ren nyinstallation av tiger på den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-22 10:58
Ursprungligen av cfjohansson:

Om jag har förstått det rätt kan man ha både Parallels Desktop och Bootcamp installerade. Men måste man då ha två Windows installerade också?

Det går med Parallels senaste beta (3094) - ja, egentligen några av de senaste betorna. Däremot går det inte med den senaste Parallels (1970).

Fel på nedladdning av Parallels Beta 3094

Någon som har lyckats ladda ner den senaste betan (3094) från Parallels? Hos mig avbryts hela tiden nedladdningen. Provat från olika maskiner, med samma resultat.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 09:42
Ursprungligen av huttetutte:

Någon som har lyckats ladda ner den senaste betan (3094) från Parallels? Hos mig avbryts hela tiden nedladdningen. Provat från olika maskiner, med samma resultat.

Är betan helt fri mot registrering på deras sida eller måste man ha en tidigare version av Parallels?
Som förstagångstestare, vad är enklast? Bootcamp eller parallels?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-12-23 11:15
Ursprungligen av huttetutte:

Någon som har lyckats ladda ner den senaste betan (3094) från Parallels? Hos mig avbryts hela tiden nedladdningen. Provat från olika maskiner, med samma resultat.

Jag lyckades timmarna efter release, men visst - det gick ju inte snabbt. Men jag fick den den utan fel. Och utan avbrott.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 16:21

Alltså.... Hur högerklickar jag i XP? Med bara touchpaden då menar jag. Eller måste jag ha en mus installerad?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 21:10
Ursprungligen av iNbred:

Alltså.... Hur högerklickar jag i XP? Med bara touchpaden då menar jag. Eller måste jag ha en mus installerad?

Det går att slå på högerklick (sekundärklick) genom att hålla två fingrar på plattan och klicka med knappen. Gå in på Systeminställningar/Tangentbord & Mus och kolla.

Windows och OS 10.4 på en extern HD

Köpte en extern HD för backup till mina 2 MiniMacar, tänkte samtidigt anvämda en partition för Windows via BootCamp.
Fråga: hur formateras dessa 2 partitioner, OS 10.4 resp Windows.
Kan någon reda ut detta.

har installerat win xp sp 2 på en macbook, dock får jag inte igång internet, några tips?

Verkar vara drivrutiner som saknas för nätverkskortet och airporten :/

Laddar hem bootcamp nu å försöker fixa drivruterna som jag läste i första inlägget

  • Medlem
  • Falun
  • 2007-01-25 23:02

Jag installerade precis windows på min Macbook och allt fungerade smidigt. Men efter en reboot så är muspekaren övertäckt av en röd rektangel som är ungerfär 2x2 cm. Någon som vet vad detta kan bero på?

Någon som vet hur det fungerar att installera från XP-skiva som är komponerad i exempelvis nLite eller dylikt?

  • Medlem
  • Timrå
  • 2007-02-16 15:38

Har partitionerat min hdd i tre stycken. Går det ändå att installera boot camp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-08 15:21

Om man formaterar om OS X vad händer då med Bootcamp och windows partitionen?

jag skulle installera win på enmacbook häromdagen via boot camp. När win skulle starta om för att påbörjan installationen så låste sig hela systemet pga att macos x sade att det var "wrong disc".

Varför vill inte macos x boota från windisken för att kunna slutföra installationen?

Bevaka tråden