Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb-site ser galen ut i Windows

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 02:48

Hej,
Jag har knåpat ihop en webbsajt med iWeb som ser bra ut i mac miljö. Tyvärr så ser den inte alls bra ut i Windows Internet Explorer. Den första sidan, om jag minns rätt, ser ok ut. Men klickar man på "about" eller "pilen" längst ner så ser den sidan helt galen ut.

Alla talar gott om iWeb, men uppenbarligen så har den buggar. Någon som kan titta på den och ge något tips på vägen för att lösa problemet med Windows IE?

Adressen till webbsajten: http://www.sanojfilm.se

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-14 19:06
Ursprungligen av Panaga:

Hej,
Jag har knåpat ihop en webbsajt med iWeb som ser bra ut i mac miljö. Tyvärr så ser den inte alls bra ut i Windows Internet Explorer. Den första sidan, om jag minns rätt, ser ok ut. Men klickar man på "about" eller "pilen" längst ner så ser den sidan helt galen ut.

Alla talar gott om iWeb, men uppenbarligen så har den buggar. Någon som kan titta på den och ge något tips på vägen för att lösa problemet med Windows IE?

Adressen till webbsajten: http://www.sanojfilm.se

Hej,

Har inget specifikt svar eller hjälp, tyvärr. Men eftersom ingen annan svarat heller, så tycker jag att du kanske borde få reda på hur otroligt svårt det faktiskt är att svara på över huvudtaget om man inte är beredd att spendera en halv dag med din webbplats.

Som frågeställare måste man kunna precisera problemet ganska exakt för att läsarna ska kunna få ett hum om vad som faktiskt inte funkar. Att skriva att sidan "ser galen ut" säger ingenting, och ingen (?) har lust att leta reda på en PC, boota och kolla i Explorers olika versioner vad som kan vara fel, springa tillbaka till Macen och se hur den sajten ser ut där, jämföra, analysera koden, prova i t.ex. en web-editor som Dreamweaver hur problemet ska kunna lösas, och sen skriva ner resultatet av alltihopa här.

Om du ska ha en reell chans att få hjälp, så måste du göra det mesta av det där alldeles själv. Du måste kolla i olika versioner av IE och vara noga med att precisera exakt VAD ni ser i VILKEN version (i en del fall kan dom rendera ganska ordentligt olika) och hur detta skiljer sig från hur du vill att det ska se ut.

Först då kanske någon orkar föreslå lösningar.

Men med tanke på att det är ett företag det gäller, så kanske du borde fundera på att låta ett proffs göra webbplatsen istället. Det är ju presumtiva och existerande kunder som ska kolla på den, och om inte sajten funkar till 100%, så antar ju många (med rätta ibland) att du är lika slarvig när det gäller den ordinarie verksamheten.

iWeb är säkert ett puttrigt litet program som ser lagom Macigt ut och ger sken av att göra bra hemsidor, men skenet bedrar, tyvärr: http://www.99mac.se/iweb/102161-nagot-som-fixar-bristerna-i-programmet.html#post728681

Så kom tillbaka med mer detaljer, så kanske vi kan hjälpa.

Danne

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 01:25

Du har helt rätt, iWeb har stora begränsingar. Sajten är inte marknadsförd och företaget är inte startat ännu. Jag hade mer hoppats på att få svar från någon som känner till problemet med att kasta in bilder och text. I macmiljö så ser sidan helt ok ut. Men sitter man på Windows och surfar med IE så går bilder och text ihop till en osalig röra. Om man följer (vilket jag har gjort) mallarna för iWeb och anväder pratbubblor och bildmontage så verkar det inte fungera smärtfritt. Men jag antar att jag får använda min gamla sajt och fortsätta koda förhand.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-15 08:57
Ursprungligen av Panaga:

Men jag antar att jag får använda min gamla sajt och fortsätta koda förhand.

Du borde väl koda för fot, du som är fotograf <skrattar hysteriskt åt det egna dålia skämtet />

Allvarligt: tack för att du inte tog mitt inlägg på fel sätt och surnade till. Jag tittade på koden några ögonblick. Den består ju av en massa divvar som är absoluta, relativa eller utan positionsreferens alls. Nästan fantastiskt att den funkar i någon webbläsare alls. Men om du testar att t.ex. öka fontstorleken när du kollar på den i en webbläsare på Mac, så ser du hur den kraschar där också.

Jag har aldrig gjort något i iWeb så jag är ju inte helt säker. Men jag tippar att det inte går att göra en sajt som garanterat funkar i alla miljöer med det programmet, om du inte gör layouten så spartansk som möjligt genom att ta bort bilder, vänsterställa allt, etc. Och vem vill ha nåt sånt.....

Danne

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 21:17

Jag har inte ens vågat titta på vilken kod iWeb generar. Jag är rädd för att inse hur mycket som hänt med html språket, rädd för att inse hur mycket jag måste "catch up", så jag fortsätter med de koder jag kan och photoshop får göra resten.

Men det är nästan så man blir lite irriterad på Apple som lovar att det skall vara så enkelt. Visst är det enkelt, ser bra ut, men bara i macmiljö. Jag funderar faktiskt på att ha en extremt enkel design och sedan länka till PDF-filer, där man har full kontroll på layout. Jag vill syssla med videography men inte mecka html, vilket iofs var roligt på 90-talet.

Tack Danne för dina kloka tankar och din research.

Sitter just nu med Windows Vista och Firefox och där ser din site bra ut iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 19:39
Ursprungligen av DistantHoller:

Sitter just nu med Windows Vista och Firefox och där ser din site bra ut iallafall.

Aha, det var ju goda nyheter. Låter som att den nya Internet Explorer fixar biffen nu då? Tack för upplysningen.

-Jonas

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 20:18

Ja, IE7 klarar av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 09:20

Såg små frågetecken i Safari nu!
Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-08 08:32

Sajten set ut å vara hur bra som helst i WIndows och Firefox 2.0 kan jag säga

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-11-08 08:51

Problemet här är ju att Internet Explorer inte stödjer webbstandard. Alla webbläsare som stödjer webbstandard visar iweb-sidor korrekt.

För att sajter byggda enl. standard ska fungera i IE också måste man göra en massa workarounds med browser-detetction och speciella IE-stylesheets och liknande. Tacka Microsoft för det

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-08 11:01
Ursprungligen av akesson:

Problemet här är ju att Internet Explorer inte stödjer webbstandard. Alla webbläsare som stödjer webbstandard visar iweb-sidor korrekt.

För att sajter byggda enl. standard ska fungera i IE också måste man göra en massa workarounds med browser-detetction och speciella IE-stylesheets och liknande. Tacka Microsoft för det

IE stödjer inte någonting i huvudtaget

Jag undrar faktiskt också över det hära då jag kanske ska starta upp en sajt någon gång nästa år. Eftersom alla PC-nissarna jag känner antagligen inte ens använder Firefox blir det kanske svårt att få dem att se sajten som den är. Och jag kommer att bygga den i iWeb alltså..

Funkar iWeb-byggda sajter bättre med IE7, någon?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-11-08 10:18

Skriv till en rad:
Fungerar bäst i Firefox och Safari med länkar.
Explorer var skit 1995 och har inte utvecklats annat än till utssendet. Nåja.
Köra en modern websida i explorer är lika fiffigt som att hälla dyraste Superoljan i en T-Ford.
PS: Kan du inte fixa till färgtemperaturen på tumnaglarna på ettan?DS

validator.w3.org säger att din huvudsida är korrekt ("This Page Is Valid XHTML 1.0 Transitional!") men dom övriga kan inte testas eftersom dom inehåller tecken som inte finns med i utf-8. På http://www.sanojfilm.se/About.html blir resultatet: Sorry, I am unable to validate this document because on line 16, 19, 29, 33, 43, 92, 107, 136-137, 140 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.

Alltså... iWeb skiter ju ur sig kod som nästan får Frontpage att kännas modernt...
Känns som att det är betydligt vettigare att sätta sig ned några dagar och lära sig grunderna i xhtml och css.

Man får hoppas att de fixar till iWeb framöver.

Rapidweaver känns betydligt mer stabilt om man nu vill ha ett program där man slipper skriva en rad kod.

IE kontra iweb

som amatör på denna sidan kan jag ändå infoga.

Har byggt min hemsida i iweb och haft stora problem för att få den att vara läsbar i IE. Min logik säger att kör man XP och då sannolikt en nyare IE funkar det hyfsat om man lägger ner lite möda på att välja typsnitt.

Vi har däremot inte XP på jobb, och därmed en äldre IE att förmoda, då blinkar bara bilderna förbi och sedan försvinner de.

Med Vista på väg in finns det kanske hopp om livet även för de stackars PC användare:tveksam:

1
Bevaka tråden