Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Camino - bra eller inte?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som använder Camino? Ge mig lite för och nackdelar tack.

Webbläsaren jag använder mest är Opera pga av att jag är mest van vid den sedan pc tiden och mac versionen är lika bra som pc versionen men det kanske är dags att vidga vyerna? Camino är vad jag förstår enbart gjort för mac men känner ingen som använder det så som rubriken lyder:

bra eller an*s?

Camino är en helt okej webläsare, känns lite som Firefox light. Om du kör Opera idag och gillar den mer än Firefox så kommer nog inte Camino vara det rätta alternativet för dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 10:44

Fördelar: Den känns jädrigt mycket rappare än andra webbläsare jag använt. Startar upp på nolltid. Liten och snygg

Nackdelar: Flash ... så fort det börjar köras tunga flashgrejer så säckar den ihop en aning.

Jag gillar den, och växlar mellan den och Omnipage. Omnipage är numera standarden, men en del sidor gillar inte Omnipage, och det är få grejor som inte funkar som de ska i Camino, den är superkompatibel. Sen är den som nämndes ovan rapp och känns väldigt "macig".

Gillar du Opera kan jag annars också rekommendera Omnipage. Tyvärr kostar den pengar, men den är ruggigt bra.

  • Medlem
  • 2006-12-06 11:50

Jag kör helst Camino. Tidigare var det bara Safari, men Camino är snabbare, stabilare och funkar på fler sidor. Opera och andra har jag inte använt så mycket (men de verkar trista...) och FF känns ful och onödig utanför PC-plattformen.

Även fast Safari är min standardbrowser så använder jag oftare Camino som jag likt Giggs upplever som snabbare. OM du gillar Omniweb så kanske du skulle testa betaversionen av den japanska browsern Shiira 2.0b1 , den vinner så sakterliga i längden. Ser den som ett mellanting mellan Safari och Omniweb.

Shiira is a web browser written in Cocoa. It uses the KHTML rendering engine provided by Apple's Web Kit. Since this is the same rendering engine used by Safari, HTML content rendered by Shiira will look the same as in Apple's own browser.

Se skärmdumpen:

http://shiira.jp/Common/res/ss_shiira2beta1.jpg

Ett plus är att Shiira 2.0b.1 har fullskärmsläge på samma sätt som Opera och det är ett stort plus.

Mer info här: http://hmdt-web.net/shiira/en

Senast redigerat 2006-12-06 12:50

använder safari pga inquisitor. supersmidigt vid sökningar men ska testa shiira-betan nu. Edit: Piclens är också smidigt om man sitter mycket med flickr

Camino har varit min favorit bland webbläsare sedan 2002. Smidig, snabb, fungerar, snygg och mackänsla. Saknar några funktioner jämfört med framförallt Firefox, men det är ingenting jag saknar.
Jag brukar rekommendera Camino till alla Macanvändare jag känner (kryddad med PDF Browser Plugin).

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 11:44
Ursprungligen av Niklas Danielsson:

Jag brukar rekommendera Camino till alla Macanvändare jag känner (kryddad med PDF Browser Plugin).

Tackar för PDF-tipset! Har irriterat mig galen över att pdf-filer alltid laddats ned till skrivbordet. *bockar o tackar*

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-09 01:26

När jag tröttnade på att Firefox lagrade mina lösenord i klartext i inställningarna, och att behöva skriva in lösenord för ytterligare en keyring varje gång jag gick in på en websida gick jag över till Camino seriöst.
Den är trevlig, macig och integrerar bra i OS X, vilket jag som linuxtönt tycker är jävligt skönt (slippa allt jävla manuellt pul) - dock skulle jag inte påstå att det är någon skillnad mellan någon webbläsare i hastighet, så länge man inte sitter på modem är skillnaden minimal.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-12-09 01:39

Firefox 2.0 känns mycket trevligare än de tidigare versionerna, nu ser den ut som en del av OSX... Så det är något jag skulle rek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 12:27

Varför slår inte sig Camino-gänget sig samman med Firefox och arbetar på att göra Firefox för Mac i Cocoa? I sin tur kan Firefox låna de bra ideérna som finns i Camino.
Jag vet att Firefox 3 ska vara i Cocoa men nog skulle det gå snabbare och bli bättre resultat om de hade Camino-killarnas erfarenhet med sig.

Synd att datanördsegon ska stå i vägen för att få ett fåtal riktigt bra webbrowsers. Samma anledning som Linux med sina 3 miljoner olika varianter aldrig kommer att slå på allvar.

Ursprungligen av acke:

Varför slår inte sig Camino-gänget sig samman med Firefox och arbetar på att göra Firefox för Mac i Cocoa? I sin tur kan Firefox låna de bra ideérna som finns i Camino.
Jag vet att Firefox 3 ska vara i Cocoa men nog skulle det gå snabbare och bli bättre resultat om de hade Camino-killarnas erfarenhet med sig.

Synd att datanördsegon ska stå i vägen för att få ett fåtal riktigt bra webbrowsers. Samma anledning som Linux med sina 3 miljoner olika varianter aldrig kommer att slå på allvar.

Det är Mozilla som gör både Firefox och Camino. De bygger på exakt samma renderingsmotor också. Varför de gjorde en separat för mac är jag inte säker på, men de tyckte väl det var enklast för stunden tills Firefox är helt Mac-anpassad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-10 15:14

Använt Camino nån vecka nu, och visst den är snabb och smidig men saknar hittills vissa funktioner från FF.

Testade PDF-plugin men det funkade tydligen bara till PPC och vill inte köra Camino i Rosetta bara för det.

Tänkte även kolla med er om det finns ngt sätt att få välja vart man vill spara filer m.m? Just nu sparas de till Desktop. Hittade vart man kan ändra det men vill bli frågad för varje fil eftersom de flesta filer sparas på olika ställen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-12-14 20:42

Testat Camino. Gillar OS X-integrationen, men skulle aldrig klara mig utan vissa extensioner.

Firefox kan fås att åtminstone se tämligen Macigt ut med något GrApple-tema. Jag använder GrApple UNO:

Jag tycker Camino fungerar mycket bra och den är snabbare än Firefox. Det jobbiga med Firefox i mac är att det känns att den inte är gjord för mac. Därför kör jag Camino, men i Windows föredrar jag att köra Firefox. Opera är en mycket bra webbläsare och har använt den i några år men jag tröttade på att vissa hemsidor inte fungerar samt den klarar inte Gmail och Google Docs riktigt bra.

När jag skaffade min livs första mac-dator, iBook, hade jag en jobbig period att välja bland webbläsarna, för det var alltid nån nackdel på nån av dessa. Jag gillade OmniWeb men den kostade och funkade inte på alla hemsidor. Samma med Opera och Safari. Hittills känns Camino mycket säkrare att köra då jag vet att flesta sidor funkar bra och många hemsidor stöder Gecko-motorn.

Greenjuice

Camino, helt klart tack vare att den lagrar lösenord i keychain. Att den är snabb är ju inte heller en nackdel, kan dock ta mycket minne/cpu ibland.

1
Bevaka tråden