Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-dvd:er till iMovie från/till extern DVD-brännare?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-10-29 20:53

Tja, rubriken säger väl allt?!

Inte?

Ok.
1. Jag undrar om det är möjligt att importera filmklipp från de små dvd-skivor som vissa DV-kameror (i detta fall en Sony) spelar in på i stället för band?
Kameran ägs av en släkting och de vill ju redigera på sin dator: iMac G5 med vertikal inmatning av fullstora skivor - inte små.

Därför:
2. Kan iMovie importera från extern DVD-brännare/läsare?
Förslag på fabrikat?
USB2 eller både FireWire+USB2 - vad ska man satsa på?

/M

• Oregistrerad
  • 2006-10-30 09:51

1. Sådana kameror spelar in MPEG-2 på den lilla DVDn, inte DV. Det måste göras om till t ex DV med annan programvara (finns gratis på nätet) om du vill importera till iMovie.

2. Firewire är att föredra med Mac, det är snabbare i praktiken, men det ska gå bra med USB2.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-12-08 21:52
Ursprungligen av elsevero:

1. Sådana kameror spelar in MPEG-2 på den lilla DVDn, inte DV. Det måste göras om till t ex DV med annan programvara (finns gratis på nätet) om du vill importera till iMovie.

2. Firewire är att föredra med Mac, det är snabbare i praktiken, men det ska gå bra med USB2.

Tack för svaret. En något sen följdfråga:
Vilket program används lämpligast (enklast) för att konvertera från "MiniDVD-format" till i iMovie redigerbart DV-format?
QuickTime?

Mvh Micke

Ursprungligen av Micke F:

Tack för svaret. En något sen följdfråga:
Vilket program används lämpligast (enklast) för att konvertera från "MiniDVD-format" till i iMovie redigerbart DV-format?
QuickTime?

Mvh Micke

MPEG Streamclip?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 03:39

...men visst finns det en slags grej man sätter de små DVD-skivorna i, så det går att ploppa in dem i dylika CD-slädar? Har för mig att jag läst att det fanns på Classe Ohlsson?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-12-09 09:31

men inte för iMac,eller?

Stoppa INTE in de små skivorna i en Mac (eller annan dator) med slot-matning. Du får aldrig ut den igen... Det finns trådar i forumet om detta trista fenomen. Använd en extern dvd-läsare/brännare med släde.

Annars tydliggör detta problemet med att spela in på DVD. Bra för den som bara filmar och inte vill redigera - uselt när man vill göra just detta... Inte nog med att kvaliteten försämras iom konverteringarna, det tar ju en fruktansvärt massa tid också.

Kan inte QT konvertera till DV från MPEG2? Kanske att man behöver Pro och/eller Apples MPEG2-codec? Kolla annars på www.versiontracker.com ang. MPEG Streamclip eller andra lösningar.

• Oregistrerad
  • 2006-12-09 17:36

MPEG streamclip funkar bra om man har MPEG-2 Quicktime komponenten (som man kan köpa från Apple, kostar ett par hundra kr). Jag hade samma problem med en film som blev inspelad på en DVD kamera och blev ombedd att redigera då hittade jag till slut "Drop2DV". Det gjorde faktiskt jobbet och gratis också. Man kan inte ändra inställningar (på ett enkelt sätt i alla fall) eller något, det är en så kallad droplet. Du drar VOB filerna från DVD direkt på själva ikonen och så startar omvandlingen. När du laddar ner så får du både PAL och NTSC versionen. Det är förmodligen PAL du ska välja om kameran är europeisksåld.

Som sagt hitta en dator med släde, kopiera DVD (om det är en MAC är det praktiskt att göra skivavbild).

1
Bevaka tråden