Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klagovisa om färgsynk och en bön om hjälp

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under en längre tid stångat huvudet blodigt (nåja) i mina försök att förstå det här med färgsynkronisering; hur jag ska få utskrifterna att stämma överens med vad jag fångat i kameran och vad jag ser på skärmen.

Massor med papper och bläck har gått åt men fortfarande får jag bara ibland det resultat jag söker. Nu letar jag efter professionella råd som kan ta mig över tröskeln och nå en hög och jämn kvalitet på mina utskrifter.

Lite tekniska fakta: jag plåtar med Canon EOS D30 i råformat, konverterar till 16-bitars TIFF. I möjligaste mån plockar jag med ett gråkort i bilden och gör vitbalans utifrån det.
Bilderna plockar jag upp i Photoshop 6.0.1 och tilldelar lämplig profil (antingen sRGB eller en D30-profil som jag laddat ned) varefter jag konverterar till Adobe RGB (har även testat med Apple RGB som ger ett ljusare och mindre mättat resultat).
Skärmen är en Cinema Display som är kalibrerad med GretagMacbeth Eye-One.
Utskrifterna sker på en Epson 1290 med Epsons originalbläck på olika papper - Heavyweight Matte, Premium Semigloss, ColorLife.

Jag har provat kasta alla inställningar (ColorSync, Photoshop, Epson) och installera om all programvara.

Det som irriterar mig mest är att utskrifterna inte blir konsistenta med vad jag ser på skärmen via "soft proofing" och att variationen mellan olika papper är mer än acceptabel. Till exempel går utskrifterna på ColorLife-pappret åt magentahållet, något som "soft proofing" inte alls indikerar.

Några frågor som jag hoppas få svar på:

Är Epsons färgprofiler tillräckliga för att få ett jämnt resultat eller måste jag skapa specifika profiler för min egen skrivare? Om ja, var kan man få hjälp med det?

Finns det så stora variationer mellan bläck och papper att jag aldrig kan räkna med att få samma resultat när jag öppnat en ny förpackning?

Kan jag lita på ColorSync?

Skulle skrivarkalibreringsprogramvara som Monacosystems EZ Color vara till hjälp eller är det bortkastade pengar?

Är jag helt enkelt för kräsen och försöker få ut mer av det digitala mörkrummet än vad tekniken medger?

Snälla proffs därute, ge mig råd om hur jag kommer vidare!

• Oregistrerad
  • 2001-11-29 23:28

Efter att ha skummat igenom dina frågor. Så kan jag säga att färgkalibrering kan vara både himmel och helvete. Grundregel, använd aldrig fabriksgjorda profiler. Gör alltid egna profiler på alla dina prylar. Färgkalibrering är aldrig bättre än den sämsta länken. Vanligt är t ex skärmar som är för gammla, skrivare som inte kan hålla jämn färg under ens en dag...Du behöver läsa av skrivaren med varje pappers sort dessutom, och ha en profil för varje..
Funkar det så blir det väldigt bra, jag har sett tryckare som trott att det varit magi, för att det blir så bra.
Du kan lita på Color sync, Om du inte gjort nåt skummt med maskinen..
Hoppas detta kan ge nåt.

MacMicke™

• Medlem
  • 2001-12-07 16:16

Hejsan
Som sagt många fallgropar blir det
men varför tilldelar du bilderna första sRGB och sedan
Adobe RGB, varför inte ta Adobe RGB direkt eller din
kamera profil och sedan Adobe RGB.

Om du inte har gjort det innan kolla här
och läs Bruce Fraisers tips. http://www.creativepro.com/author/home/40.html

kolla under Rubriken "Features:"

Kan tipsa dig om att köpa hans bok med
enkel att läsa utan att bli för tung.

Micke

Jag har läst Bruces artiklar och de har varit till nytta men löser inte alla problem.

sRGB är enligt Canon den färgrymd som ligger närmast D30:an, därför har jag valt den. Självklart vore en profil för min kamera allra bäst, och i helgen kommer jag försöka mig på att skapa en sådan med hjälp av Monaco EZ Color. Vi får se hur det faller ut. (De gratisprofiler jag hittat på nätet har inte givit bättre resultat än sRGB.)

Jag har konstaterat att vitpunktsbalanseringen på D30:an sällan är helt rätt. Nu använder jag gråkort, sätter vitpunkten när jag konverterar till TIFF och vips är allt avsevärt bättre. Det som fortfarande bänglar är att få till skrivarprofiler för ColorLife-pappret.

1
Bevaka tråden