Jag har under en längre tid stångat huvudet blodigt (nåja) i mina försök att förstå det här med färgsynkronisering; hur jag ska få utskrifterna att stämma överens med vad jag fångat i kameran och vad jag ser på skärmen.
Massor med papper och bläck har gått åt men fortfarande får jag bara ibland det resultat jag söker. Nu letar jag efter professionella råd som kan ta mig över tröskeln och nå en hög och jämn kvalitet på mina utskrifter.
Lite tekniska fakta: jag plåtar med Canon EOS D30 i råformat, konverterar till 16-bitars TIFF. I möjligaste mån plockar jag med ett gråkort i bilden och gör vitbalans utifrån det.
Bilderna plockar jag upp i Photoshop 6.0.1 och tilldelar lämplig profil (antingen sRGB eller en D30-profil som jag laddat ned) varefter jag konverterar till Adobe RGB (har även testat med Apple RGB som ger ett ljusare och mindre mättat resultat).
Skärmen är en Cinema Display som är kalibrerad med GretagMacbeth Eye-One.
Utskrifterna sker på en Epson 1290 med Epsons originalbläck på olika papper - Heavyweight Matte, Premium Semigloss, ColorLife.
Jag har provat kasta alla inställningar (ColorSync, Photoshop, Epson) och installera om all programvara.
Det som irriterar mig mest är att utskrifterna inte blir konsistenta med vad jag ser på skärmen via "soft proofing" och att variationen mellan olika papper är mer än acceptabel. Till exempel går utskrifterna på ColorLife-pappret åt magentahållet, något som "soft proofing" inte alls indikerar.
Några frågor som jag hoppas få svar på:
Är Epsons färgprofiler tillräckliga för att få ett jämnt resultat eller måste jag skapa specifika profiler för min egen skrivare? Om ja, var kan man få hjälp med det?
Finns det så stora variationer mellan bläck och papper att jag aldrig kan räkna med att få samma resultat när jag öppnat en ny förpackning?
Kan jag lita på ColorSync?
Skulle skrivarkalibreringsprogramvara som Monacosystems EZ Color vara till hjälp eller är det bortkastade pengar?
Är jag helt enkelt för kräsen och försöker få ut mer av det digitala mörkrummet än vad tekniken medger?
Snälla proffs därute, ge mig råd om hur jag kommer vidare!