Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X vägrar ta IP-adress via DHCP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 20:17

Dom senaste månaderna har jag haft ett märkligt problem: DHCP fungerar inte. Hur många gånger jag än klickar på "renew" så är IP-adressen den jag senast (manuellt) skrev in. Om jag tar reda på vad adressen ska vara genom att titta vad en annan dator fick från samma AP/switch och skriver in den manuellt funkar det perfekt. Nån som har några idéer om vad som skulle kunna va fel?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-12-04 21:03

Du har inte ställt in routern att den alltid ska ge samma IP till datorn?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 15:02
Ursprungligen av henil:

Du har inte ställt in routern att den alltid ska ge samma IP till datorn?

Nix, jag har dessutom prövat med många olika APs/switchar som inte är mina egna.

Hur gör man för att tvinga mac os x att hämta ny IP från kommandopromten?

Hmmm... testa med

sudo ifconfig en0 down
sudo ifconfig en0 up

Om det är ethernet. Om det är airport, testa med en1 istället. Fast jag har inte provat det här själv, bara läst om det någonstans.

Har du någon brandvägg installerad? alltså 3:e-parts, inte apples inbyggda.
Hade detta problem hos en kund, kommer inte ihåg vilken brandvägg han hade intstallerat.

Du skriver att du bara får den adress du skrivit in... Kör du kanske på DHCP med manuell adress, för med vanlig DHCP så kan man inte skriva in nån address..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 04:32

Eftersom det inte funkar kör jag manuellt och när ska testa med DHCP och därmed väljder "DHCP" i rullgardinsmenyn blir textrutan med IP:et mycket riktigt en "label" som inte går att ändra, men IP-adressen jag skrev in manuellt är fortfarande kvar. Om jag klickar "förnya" får jag inget felmedelande eller nånting, men den gamla manuella adressen står kvar. Samma sak händer även om ip:et jag har inskrivet från början är ett nonsens-IP som 52.32.52.24

Kan det vara ett intern IP nummer som slumpas fram när datorn inte får någon kontakt med DHCP servern. Jag har sett på min PB. Efter omstart fick den ett nummer från DHCP.

Det verkar som det blir "glapp" ibland. Alternativet är att köra fast IP utanför DHCPs nummer område.

Hej, jag har ett liknande problem med DHCP (tror jag)

När jag startade datorn i dag funkade inte Firefox, d.v.s. jag fick beskedet att jag inte var tillkoplad till internet !!??

Provade med Safari, samma meddelande kom upp.

Efter att en del åtgärder (felsökning) gjorts och genomförts som bl.a. omfattade att klaga på vår internet leverantör så upptäckte jag att vår maskin nr 2 också var död på internet (Safari)

Bägge maskinerna har OS 10.4.8 men en tredje maskin (powerbook) kör för tillfället i OS 9.2.2 Den maskinen kunde kopplas upp på internet. T.o.m. på samma nätverks-kablar som går til dom andra maskinerna.

De maskiner som slutat att fungera idag (en iMac G3 + en PowerMac G4) har också system 9.2.2 installerat. Det föranledde mig att re-starta i system 9.2.2 och efter det fick bägge maskinerna internetkontakt !!!!????

körde omstar igen och nu i OS X så fungerar det inte Vad är det som sker ???

Har internt (-eget) nätverk i huset med router och den fungerar bevislingen forfarande. Vad är vitsen med DHCP och är det den som det är något fel på? Varför
har bägge maskinerna slutat att fungera på internet samtidigt på samma dag????

Varför fungerar det fortfarande i system 9.2.2?

Någon som kan ge svar på någon (-ra) av frågorna

MVH flodström

Kolla detta:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304817

Uppstod i o m 10.4.8 och Apple skyller ifrån sig och hänvisar till leverantören av routern...

På samma samma maskin fungerar alltså internet med 9.2.2 men inte med 10.4.8? Testa att göra en ny användare i 10.4.8 och se om den får kontakt. För den det är det något som är fel med din nuvarande användare. Kolla även att du har samma inställningar i OS 9 och 10.

1
Bevaka tråden