- Robert R
- Medlem ●
"Researchers have discovered that Apple's new operating system, codenamed Leopard, will create 0 new jobs when it is launched early next year."
"...that Vista's release will create 100,000 new jobs in tech support and help desk positions."
Vem tusan vill sitta med ett sprillans nytt system som skapar mer arbete i stället för att hjälpa folk att få gjort mer arbete?
Nya jobb är bra, men jag tror att användarna och deras bekantskapskretsar underskattas. Däremot kommer folk nog inte bli glada när de måste köpa nya datorer för att palla med operativsystemet.
Trams-artikel. De kommentarer av Bertrand och Steve är gamla och är inte kommentarer/svar på artikel-ämnet även om artikelförfattaren försökt få det att upplevas så.
En lysande strategi för Sveriges politiker att tillämpa: Använd kass mjukvara så kommer det behövas support jobb - ett sätt att skapa fler arbeten ;). Lite som att skräpa ner för att någon ska få jobb att plocka upp efter dig. Bara M$ och politiker kan tänka så.
Lite handen på hjärtat:
Är det inte så Microsoft erövrat världen? Genom att skapa en massa supportjobb. hade det "bara funkat" så kan det ha sett annorlunda ut. Eller är jag ute i det blå?
imo så snackar du skit men det kanske bara är jag
Lite handen på hjärtat:
Är det inte så Microsoft erövrat världen? Genom att skapa en massa supportjobb. hade det "bara funkat" så kan det ha sett annorlunda ut. Eller är jag ute i det blå?
Inte riktigt,väl? Nu läggs ju alla supportjobb i Indien där supporten inte kan mer än vad som står att läsa i manuskriptet. Det finns en marknad för kunniga macintresserade. Trots att jag inte använder eller har någon utbildning supportar jag bl a mina föräldrar. Mina bröder är för kunniga för att kunna hjälpa på 'rätt' nivå.
Inte riktigt,väl? Nu läggs ju alla supportjobb i Indien där supporten inte kan mer än vad som står att läsa i manuskriptet. Det finns en marknad för kunniga macintresserade. Trots att jag inte använder eller har någon utbildning supportar jag bl a mina föräldrar. Mina bröder är för kunniga för att kunna hjälpa på 'rätt' nivå.
Som du skriver, "alla supportjobb läggs i Indien". Det skapas med andra ord en massa arbetstillfällen, vilket genererar en marknad med marknadsföring som spinoff. "Västerländsk Ekonomi i ett nötskal"
Macen har aldrig haft den spinoffeffekten. Det är ju bara användarna som är glada.
Som du skriver, "alla supportjobb läggs i Indien". Det skapas med andra ord en massa arbetstillfällen, vilket genererar en marknad med marknadsföring som spinoff. "Västerländsk Ekonomi i ett nötskal"
Macen har aldrig haft den spinoffeffekten. Det är ju bara användarna som är glada.
Däremot har iPod haft en väldig spinoff effekt.
Det otroliga är att folk fortsätter att använda MS trots att de svär över det varenda dag. Svaret är säkert den att människan är en vanevarelse. Rädd för det som är nytt och ändringsobenägna.
Mina föräldrar är ett intressant exempel. Deras gamla Dell på 350MHz behövde bytas ut. Jag föreslog en Mac medan min bror fastslog att han skulle bygga en dator åt våra föräldrar. Mamma instämde i att det var lättast så eftersom hon och pappa är vana vid PC och det skulle vara svårt att 'lära' Mac. Vad händer?! Jo nu sitter jag och ger dom support eftersom det ena och det andra inte fungerar eller fungerar dåligt. Min bror har inte tid. Den trådlösa musen slocknar och Skype låter skit och bryter.
Lite handen på hjärtat:
Är det inte så Microsoft erövrat världen? Genom att skapa en massa supportjobb. hade det "bara funkat" så kan det ha sett annorlunda ut. Eller är jag ute i det blå?
Jag ser en poäng i detta resonemang. Vad är det bästa sättet som microsoft har vuxit på den senaste tiden? Jo genom deras certifierings utbildningar av tekniker och dyl som syslar med diverse support. Folk som är utbildade på microsoft produkter rekomenderar sällan ike M$ produkter - för dom känner dom sig bekanta med dom och är det så att man inte fattar produkten så kan man ju alltid certifiera sig på den och då kan man den, så M$ är jätte bra.
Sen så tar arbetsgivare dessa certifieringar som uppvissningar kompetens på olika produkter/områden vilket inte alltid är fallet.
Jag ser en poäng i detta resonemang. Vad är det bästa sättet som microsoft har vuxit på den senaste tiden? Jo genom deras certifierings utbildningar av tekniker och dyl som syslar med diverse support. Folk som är utbildade på microsoft produkter rekomenderar sällan ike M$ produkter - för dom känner dom sig bekanta med dom och är det så att man inte fattar produkten så kan man ju alltid certifiera sig på den och då kan man den, så M$ är jätte bra.
Sen så tar arbetsgivare dessa certifieringar som uppvissningar kompetens på olika produkter/områden vilket inte alltid är fallet.
Huvudet på spiken! Instämmer fullständigt. Man biter ju inte heller den hand som föder en? En annan sak är att de som inte kan litar fullständigt på vad dessa experter säger. Experterna rekommenderar givetvis MS. Vad Apple behöver är certifiering, men först ett system som fungerar dåligt. Kan jag få provision sedan när Apple erövrar världen med min metod?
Huvudet på spiken! Instämmer fullständigt. Man biter ju inte heller den hand som föder en? En annan sak är att de som inte kan litar fullständigt på vad dessa experter säger. Experterna rekommenderar givetvis MS. Vad Apple behöver är certifiering, men först ett system som fungerar dåligt. Kan jag få provision sedan när Apple erövrar världen med min metod?
Skriftligt prov med flervals frågor och krav på 50% rätt för att få godkänt, ingen handledning, labbande eller undervisning.
Jag ser en poäng i detta resonemang. Vad är det bästa sättet som microsoft har vuxit på den senaste tiden? Jo genom deras certifierings utbildningar av tekniker och dyl som syslar med diverse support. Folk som är utbildade på microsoft produkter rekomenderar sällan ike M$ produkter - för dom känner dom sig bekanta med dom och är det så att man inte fattar produkten så kan man ju alltid certifiera sig på den och då kan man den, så M$ är jätte bra.
Sen så tar arbetsgivare dessa certifieringar som uppvissningar kompetens på olika produkter/områden vilket inte alltid är fallet.
Jo, det var typ detta jag tänkte på. MS-utbildade personer rekommenderar och kan bara MS-produkter. Har egen erfarenhet av detta i och med att vi har FileMaker-applikationer på jobbet. De "vanliga" supportteknikerna kan ingenting om det och rekommenderar MS Access istället.
MS äger världen. En gigantisk global sektor är beroende av att Windows finns i miljarder burkar och falerar. Spinoff'en är enorm. Dominansen är ofattbar och kommer aldrig att brytas. Inte ens USA's Kongress - som försökt i många år - har en chans mot MS. MS har ett grepp om världen som Stalin bara kunde drömma om att ha i Sovjetunionen.
MS äger världen. En gigantisk global sektor är beroende av att Windows finns i miljarder burkar och falerar. Spinoff'en är enorm. Dominansen är ofattbar och kommer aldrig att brytas. Inte ens USA's Kongress - som försökt i många år - har en chans mot MS. MS har ett grepp om världen som Stalin bara kunde drömma om att ha i Sovjetunionen.
På tal om Stalin så drömde han inte utan mördade, tyckte det var lite effektivare så. På tal om MS så är det ju en av marknadens superpowers som inte kan besegras av ett land. Jag antar att ifall USA, EU, Japan och Kina skulle enas om att MS ska åtgärda det dom gjort så kan något hända. Inte annars, pyttemjuk har för mycket pengar.
Ni som förfärar er över att MS-utbildade tekniker (hur många tekniker är egentligen utbildade AV MS?) rekomenderar MS-produkter kan ju fundera över hur många Apple-affilierade tekniker eller support personal som skulle rekomendera annat än Apple...
Jag har just skaffat min första mac och efter mindre än en vecka var jag tvungen att ringa supporten p.g.a. problem med mjukvara. Ett problem som ingen av min mac-kunniga vänner (de som övertalat mig att switcha) kunde lösa.
Har under hela min PC-tid bara behövt support en gång (visade sig vara ett hårdvarufel).
Så visst behövs Applesupport, men som någon påpekade så behövs det naturligtvis inte lika mycket då de inte har lika stor del av marknaden.
Innan folk hatar mig allt för mycket vill jag dock tillägga att jag gillar min MB!
Här i stan har Office slutat sälja och serva Mac. Det finns inga pengar att tjäna.
De som köper kommer och hämtar burkarna, sen ser dom inte till de kunderna förrän det är dags för nästa inköp.
Installation och serviceavtal går inte att sälja till Mac-kunderna. Och det är där det finns pengar. Kränga burk ger inget.
Det är bara på support, service och sånt som de tjänar pengar. Och det är sånt de kan pracka på PC-kunderna som nästan alltid sitter med skägget i brevlådan när det kukar ur, till skillnad mot Mac-kunderna som för det mesta löser sina problem själva, i den mån de får några.
Eller frågar på 99mac.
Här i stan har Office slutat sälja och serva Mac. Det finns inga pengar att tjäna.
De som köper kommer och hämtar burkarna, sen ser dom inte till de kunderna förrän det är dags för nästa inköp.
Installation och serviceavtal går inte att sälja till Mac-kunderna. Och det är där det finns pengar. Kränga burk ger inget.
Det är bara på support, service och sånt som de tjänar pengar. Och det är sånt de kan pracka på PC-kunderna som nästan alltid sitter med skägget i brevlådan när det kukar ur, till skillnad mot Mac-kunderna som för det mesta löser sina problem själva, i den mån de får några.
Eller frågar på 99mac.
va? va? va? va? så alla pcusers är error40aspiranter? Så mycket skitsnack så jag tror ajg döööööööör
Konrad, du har kanske inte arbetat med teknisk support av Apple-maskiner eller försäljning av sådana tjänster. Visserligen är det minimalt med problem med Macarna, men visst krånglar de. Dock handlar det i 90 procent av fallen, skulle jag våga påstå, om hårdvarufel (defekta minnen, kraschade hårddiskar) eller att användaren har hittat på något tok. Dessutom kan skrivare och annan kringutrustning drabbas av motsvarande fel. Så visst finns det en marknad. I fallet med Office kanske deras beslut bygger på att de inte är specialiserade på Mac. Det är ju trots allt så att 95 procent av marknaden är Windows-baserad. Det glömmer man lätt när man är mitt inne i Mac-smeten.
"Researchers have discovered that Apple's new operating system, codenamed Leopard, will create 0 new jobs when it is launched early next year."
"...that Vista's release will create 100,000 new jobs in tech support and help desk positions."
Jaha, ett nytt operativsystem som kräver mer support än föregående operativsystem (XP)! Undrar hur Microsoft har lyckats det konstycket???? Det är bara att beröma dem att de är duktiga på att skjuta sig själva i foten!
MS har en fantastiskt stark sits, och något som är dubbelt fantastiskt är hur chef efter chef, på jakt efter något att bestämma, bestämmer att ersätta Macar med PC. Det är inte helt idiotiskt tänkt i grunden, Macarna kostar mer i inköp och supporten borde, om man antar att systemen är likvärdiga (vilket PC-supporten glatt håller med om) bli billigare om de bara måste kunna ett system, men när den uträkningen är så himla fel, varför fortsätter det bara?
Men de flesta människor följer minsta motståndets lag. (Varför gör inte jag det?) Lite billigare inköp är kortsiktigt billigare, långsiktigt har man ingen susning om. Men där är också hotet mot monopolet: Linux.
Och under tiden kan ju vi som vet vad som funkar bäst skaffa oss konkurrensfördelar.
MS har en fantastiskt stark sits, och något som är dubbelt fantastiskt är hur chef efter chef, på jakt efter något att bestämma, bestämmer att ersätta Macar med PC. Det är inte helt idiotiskt tänkt i grunden, Macarna kostar mer i inköp och supporten borde, om man antar att systemen är likvärdiga (vilket PC-supporten glatt håller med om) bli billigare om de bara måste kunna ett system, men när den uträkningen är så himla fel, varför fortsätter det bara?
Men de flesta människor följer minsta motståndets lag. (Varför gör inte jag det?) Lite billigare inköp är kortsiktigt billigare, långsiktigt har man ingen susning om. Men där är också hotet mot monopolet: Linux.
Och under tiden kan ju vi som vet vad som funkar bäst skaffa oss konkurrensfördelar.
Jag är inte chef men god vän med IT-chefen. När jag presenterade kalla siffror på hur mycket ha skulle spara så bestämde han sig. 70 nya iMac 20". Ett annat argument är "personalen kan PC men inte Mac".