Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

å, ä och ö blir skräptecken

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-13 03:49

Vet inte om det är rätt ställe att posta min fråga på. Moderatorn får flytta den i.s.f.

Jag har ett problem med texten i en databas. Det är programmet "Bookpedia" där jag importerade ett bibliotek från ett annat program (Delicious library). Problemet är att bokstäverna å, ä och ö har blivit "å=å" "ä=ä" och "ö=å".
Finns det något sätt att fixa detta utan att manuellt gå in och rätta alla skräptecken?
Det är rejält mycket text (ca 900 böcker) så jag bävar om det inte går

//mazon

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-13 10:16

De har alltså blivit utbytta mot sina Unicode-entiteter, ingen information är alltså förlorad. Jag kan ingenting om programmet, men om texten finns i klartext borde du kunna använda en editor och göra search&replace på alla ställen med några enkla tryck. BBEdit t ex är fint på detta.

  • Medlem
  • 2006-12-13 11:33
Ursprungligen av memark:

De har alltså blivit utbytta mot sina Unicode-entiteter, ingen information är alltså förlorad. Jag kan ingenting om programmet, men om texten finns i klartext borde du kunna använda en editor och göra search&replace på alla ställen med några enkla tryck. BBEdit t ex är fint på detta.

Japp, kom på detta också. Det är oftast så att man inte ser den lätta lösningen!
Hela filen som exporteras är ju en textfil så jag öppnade bara en texteditor och körde "find & replace". Fungerade ypperligt. När detta var gjort så var det bara att importera in den. Tack igen.

1
Bevaka tråden