Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertoning på en bild i Indesign

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-12 16:28

Hej,
Är det någon som vet om det går at göra en övertoning av en färg och en bild i Indesign, eller måste man göra den i Photoshop?

Vill du att en bild fadar ut till en färg? Jag skulle göra det i Photoshop, men du kan också leka med att lägga en färgad platta på bilden och ange rejält med ludd. Du får göra plattan rejält oversized och använda en mask om du inte vill se ludd på alla sidorna.

Ett litet tips för Photoshop;)

Öppna en bild. Kolla att den har bara ett lager, "Bakgrundslager".
Duplicera bakgrundslagret.
Gör ett nytt lager, och placera det mellan Bakgrundslagret och "Bakgrund kopia"- lagret. Fyll det med någon färg.
Aktivera "Bakgrund kopia"-lagret, och lägg till en lagermask (menyradens Lager - Lagermask - Visa alla)
Välj Övertoningsverktyget.
På inställningsplankan upptill på skärmen, välj en övergång svart - vitt.
På knapparna för utläggningsmetod, välj Linjär övertoning.
Välj Läge: Linjär efterbelysning.
Opacitet: ungefär 90%
Bocka för Gitter och Genomskinlighet, men inte Invertera
Dra en linje med övertoningsverktyget från kanten av bilden. Längden på linjen avgör hur stor del av bilden som ska bli färgad. Prova dig fram.
Färgmättnaden kan du ju också justera med lagrens opacitetsinställningar.
Lägg ihop till ett lager.

Det finns förstås 100 metoder att göra övertoning från bild till färg, men jag brukar använda denna, och det funkar rätt bra.

Maska bilden så den fadar ut, sen lägga en färgruta under?

Det lättaste sättet i Photoshop är nog att välja en förgrundsfärg sen sätta övertoningsverktyget till 'förgrundsfärg till transparens', efter det är det bara att dra med verktyget bilden.

om övertoningen ska ligga över bilden går det lätta att fixa i indesign.
gör övertoningen i en ruta som ligger på bilden. i fliken transparens väljer du läge multiply.

• Medlem
  • 2006-12-13 23:37

InDesign hanterar Photoshops lager, så jag skulle göra på följande sätt för att få maximal flexibilitet och slippa ett duplikat av samma bild:

I Photoshop:

Plocka upp bilden.
Skapa ett nytt lager.
Dra en övertoning från vitt till genomskinligt i detta nya lager.
Slå av det lagret.
Spara som .psd-fil.

I InDesign:

Montera bilden.
Högerklicka på bilden och välj "Alternativ för objektlager".
Slå på ditt lager med övertoningen.
Klart.

Annars skulle jag gjort som Björn säger med en platta med FETT ludd på.
Har gjort så någon gång

1
Bevaka tråden