Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns detta program?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter ett program som kan följande:

1. skriva in små lappar (post it) med ideer

2. slänga upp dessa på en virtuell vägg

3. organisera ordningen av dessa

4. kunna skriva ut denna ordningen i löpande form.

Jag har letat som en galning men hittar inget sådant.

Någon som sett detta?

Kom ihåg lappar (ligger i din programmapp).

Den finns även program just för ide-generering och mindmapping (tråden om det).

Inspiration (Visual Thinking Tool)

MyMind (Outline your ideas, freeware)

DEVONthink Pro/Office (It is your second brain, the one and only database for all your digital files. 80 dollar, har tre pluginer som inte finns i nedanstående)

DEVONthink Personal (40 dollar).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 14:11
Ursprungligen av draags:

Någon som sett detta?

En inte så bra workaround kan vara att ha olika desktop i desktopmanager, alla stickers på en av sidorna, sedan rinta en skärmdump?

Men inget program har den funktionalitet som jag skulle vilja ha (precis som dig)

/Tangen

Precis jag har sökt som en galning efter liknande program, har testat både de Taz nämner och en uppsjö andra liknande men ingen som fungerar på detta sätt.

Hittade ang. post-it lappar detta program:

http://www.oneriver.jp/EdgiesEn/index.html

detta program har även vissa funktioner som är ok.

http://www.deepamehta.de/

Tangen kan inte du programmera?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 19:15
Ursprungligen av draags:

Tangen kan inte du programmera?

Vad jag än gör har jag kringlan mitt i handen.

Drags - jag förstår inte vad du menar med att de programmen jag nämner i mindmappingtråden och denna inte fungerar på det sätt du vill? I en del av dem kan du rita en kvadrat/rektangel med viss storlek och sedan dra omkring det objektet (text + ram) och lägga det var du vill på ett papper. Så vad är det som saknas?

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 19:26
Ursprungligen av draags:

Någon som sett detta?

Det är ju Microsoft OneNote du pratar om, riktigt bra program faktiskt. Tyvärr finns det bara för Windows.

Jag gillar scrivener (fungerande beta), den har dessa funktioner. Se mina inlägg i denna tråd.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag gillar scrivener (fungerande beta), den har dessa funktioner. Se mina inlägg i denna tråd.

Ja det börjar likna något - det jag inte hittar är hur man kan skriva ut alla sina kort - alltså texten i löpande form, går det?

En annan sak jag inte fattar är varför man skriver på två ställen - först på framsidan och sen i kortet.

Taz_1999 - jag kanske inte kollar tillräckligt noga men jag finner inte detta:

Tänk dig post-it lapparna på skärmen, flytta runt dem i den ordningen du vill för det projektet - den whiteboard du tänkt dig, när du sedan är - välj skriv ut men jag vill då även kunna få ut texten i löpande form, alltså inte som post-it lappar*.

*man kan även kalla det för index cards

Kan jag göra något liknande i de programmen så vore jag positiv.

Det finns liknande funktion i detta program men det är så fruktansvärt okreativt och omacigt så man tappar lustan till kreativitet bara genom att se på det.

http://www.writerscafe.co.uk/

Det finns flera olika sätt att organisera och ha överblick över de olika textdelarna i ens dokument. I corcboardview har man post-it lappar som "egentligen" ska innehålla en sammanfattningen (därav synopsis), av ex en scen eller ett kapitel i en bok. Brödtexten skrivs sedan på "framsidan". Sen kan man flytta runt lapparna med sammanfattningarna som man vill och då hänger brödtexten med.

Om du bara vill använda dig av post-it lapparna så går det också, när man exporterar till rtf så kan man välja att ta med sammanfattningarna. Det kan du naturligtvis göra även om du använder dig av "framsidan" dör man skriver brödtexten, när man känner sig klar så exporterar man hela klabbet (eller valda delar, finns många alternativ) till rtf och all text hamnar i en följd.

1
Bevaka tråden