Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra iTunes filnamnsformatering?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo.
Jag har sökt men inte lyckats finna någon lösning om hur man ändrar iTunes filnamnsformatering. I dagens läge är formateringen:
TRACK LÅTTITEL.mp3

Skulle det gå att ändras till detta?
TRACK - ARTIST - LÅTTITEL.mp3

En annan sak inom samma område, utspridda samlingsalbum. Från att lägga varje låt under var sin artistkatalog till att då i samlingsalbumet lägga alla låtar under samma katalog. Möjligt?

Att ha samlingsalbum i samma katalog är fullt möjligt, se bara till att rutan "part of a compilation" är ikryssad i låtarnas inforuta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 14:30

Jag brukar göra såhär;

* Eftersom jag har SFVade releaser vill jag inte ändra filnamnet, så jag vad som är från vilken releasegrupp, därför säger jag till iTunes att inte ändra/ordna min musik
* För det andra vill jag inte så ha många artister när jag bläddrar (välj genre->artist->skiva) så jag skriver alltid t.ex "Absolute" som artist "Movie Classics" som album och anger i låtnamnen "Harpo / Movie Star" som titel. På så sätt kan man bläddra vettigt, men ändå söka upp dom utan problem.

johan ekstrom: Tackar...

desh: Jag har ett liknande problem. Jag har två arkiv, ett jag inte vill redigera i medan det andra jag kan redigera i. I det fallet jag kan redigera i så skulle jag verkligen vilja få filerna formaterade på det sett jag visade i tidigare inlägg, i alla fall in med artistnamnet samt låtens albumsplacering. Anledningen till detta är att jag skulle vilja kunna kopiera någon .mp3-fil utan att behöva redigera filnamnet för att lägga till artistnamnet manuellt. Annars så är iTunes sorteringssystem mycket trevligt.

(Rättstavningensfunktionen i webbläsaren påpekade att "artistnamnet" var felstavat och att det skulle in ett mellanslag. Samma med ordet "albumsplacering", "sorteringssystem" samt "rättstavningsfunktionen". Rättstavning my ass! )

EDIT!
Jag hittade ett intressant AppleScript: http://aureliosoft.wordpress.com/itunes-rename-disk-file/

1. Markera låtarna i iTunes du vill döpa om.
2. Kör scriptet och väl filnamnsformateringen.
3. Tuta och kör! Filnamnen formateras efter ID3-taggarna.

Nackdelen är dock att det inte patchar iTunes utan kör vid sidan. Om någon låts ID3-tag redigeras i iTunes så ändras filnamnet till iTunes originalsystem. Detta fixas genom att stänga av iTunes system för sorteringen och redigering av låtarna, men kan man inte bara stänga av filnamnsredigerandet?

Dock bättre än inget, men andra alternativ letas det fortfarande efter.

("Filnamnsformateringen" vill det också särskriva, även ordet "särskriva". Skrämmande!)

Senast redigerat 2006-12-19 18:10

Kom att tänka på en sak som kanske går. Det är inte så noga med filernas formatering då jag endast redigerar arkivet då det behövs för att sedan köra scriptet som fixar filernas namn.

Tänkte på arkivet jag inte vill redigera i och snubblade över detta, citat:

chmod -R 2775 "Er mapp"

Att då köra med 2550 istället löser problemet, på ett sett. För att redigera i katalogen så behöver användaren adminrättigheter vilket utesluter att iTunes kör över ordningen jag har där. Dom gångerna arkivet ökar eller minskar i storlek så får det bli lite lösenordsknackande. Inte allt för snygg lösning men något i den stilen jag letade efter, konstant låst för iTunes att redigera.

Extra kommentar... Idén ovan var helt ok men jag dumpade arkivet "jag helst inte ville redigera" då det ställde till med problem. Hanteringen blev helt plötsligt mycket smidigare.

1
Bevaka tråden