Det finns mailprogram som gör att du får en notis när mottagaren läst mailet, har för mig att ett utav dem hette IncrediMail (till Peze dock).
Att spamma telefoner är inte svårt. Visste inte du att det finns företag som KÖPER telefonnummer av ex. Telia - vars enda krav är att de ska ha nummerpresentatör och ringer på kontorstid så man bara ser att man har ett missat nummer. Den typiske svensken är nyfiken av sig och ringer upp numret som denne hade missat, och kommer till ett företag som erbjuder massor av saker.
Ett faktiskt exempel på sådant är ett företag vars namn jag väljer att inte nämna, men jag kan säga att det var från Stockholm. De ringde säkert 10 gånger per dag till mina föräldrar - och slutade inte förrän de ringde upp. Kollade man mot ex Eniro eller Hitta.se så fanns inte numret registrerat, ej heller 118100, 118118 eller Telia själva hade det numret i sin databas. När man lyssnat i c.a 10 minuter av en tråkig mansröst så fick man ett nummer till deras "support". Dit ringde jag, argare än satan själv när han har nageltrång, och skällde ut den stackars damen som svarade...
Efter det vart det lugnt - i en vecka. De började ringa igen, etter värre! De slutade inte förrän mina föräldrar hade köpt en av deras tjänster, som jag också väljer att inte nämna här, men jag kan säga att det gällde Hushåll.
Så, att spamma en hemtelefon är inte särskilt svårt, men djävligt irriterande.