Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker bättre alternativ till iPhoto

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-18 18:07

Men käre nån...
Har precis inversterat i en Canon EOS400D. skitgrym kamera, men det måste väl finnas något bättre program än iPhoto för att föra över/förstora/bläddra bland bilderna?
iPhoto suger i dett endamål! Så snälla, finns det någon som har förslag så hör av er!

MVH
Dalle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 18:23

testa betan på denna http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

är helt OK men inte så värst avancerat.

annars så finns väll http://www.apple.com/se/aperture/

har inte mac själv men har testat lighroom på peze å den är Ok .Aperture har jag inte testat så den kan jag inte yttra mig om

Lightroom om något är väl avancerat? Det är svårt att göra ett mer avancerat bildflödesprogram än Lightroom/Aperture.

Dalle. Vad vill du göra med dina bilder? om du bara säger att iPhoto (som i många aspekter är ett utmärkt program) suger så kommer den här diskussionen ingen vart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 19:31
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Lightroom om något är väl avancerat? Det är svårt att göra ett mer avancerat bildflödesprogram än Lightroom/Aperture.

Dalle. Vad vill du göra med dina bilder? om du bara säger att iPhoto (som i många aspekter är ett utmärkt program) suger så kommer den här diskussionen ingen vart.

När jag tänkte mer på "avencerat" så tänker jag på PScs2 ..
Lightroom är bra eftersom den är enkel med alla "kanaler" å inställningar mm ..

Ursprungligen av kokaloo:

När jag tänkte mer på "avencerat" så tänker jag på PScs2 ..
Lightroom är bra eftersom den är enkel med alla "kanaler" å inställningar mm ..

Det beror på att Photoshop och Lightroom är två olika typer program, Lightroom och Aperture kommer alltid vara de mindre avancerade om man mäter efter skalan "antalet sätt man kan manipulera en bild på".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 22:43
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det beror på att Photoshop och Lightroom är två olika typer program, Lightroom och Aperture kommer alltid vara de mindre avancerade om man mäter efter skalan "antalet sätt man kan manipulera en bild på".

det var exakt så jag mena men jag kom aldrig på ngn bra formulering till det

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-12-18 19:26

Sedan beror det på vilken mac du har. Jag skulle installera Apertune till min MacMini 1.66 GHz, 512mb minne. Och det gick inte alls.

Ja exakt, vad vill du göra med bilder? För apertune är annars mkt bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 19:37

Graphic Converter, klarar det mesta
annars iView Media Pro, klarar allt.

Men vill man editera bilder är nog Adobes PhotoShop bäst

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 19:42

jag har svårt att förstå på vilket sätt iphoto inte lämpar sig för vad du vill göra. använder visserligen aperture, men endast professionellt. har iphoto för mina hemmabilder, så att säga.

• Medlem
  • 2006-12-19 10:38

Jag vill endast ha ett enkelt program för att bläddra mellan bilderna och kanske förstora dem. Ungefär som Förhandsgranskningen i Windows.
Annars använder jag Photoshop om jag vill "leka" med bilderna.
Jag sitter på en Mini med 1,66 Ghz och 1GB i minne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 10:45
Ursprungligen av Dalle:

Jag vill endast ha ett enkelt program för att bläddra mellan bilderna och kanske förstora dem. Ungefär som Förhandsgranskningen i Windows.
Annars använder jag Photoshop om jag vill "leka" med bilderna.
Jag sitter på en Mini med 1,66 Ghz och 1GB i minne.

i din mac ligger ett program som heter Graphic Converter, gratis och bra
Eller
iView Media Pro, som är ett program som kostar, otroligt bra finns att ladda ner bla via versiontracker.com
'

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 11:02
Ursprungligen av Dalle:

Det här "problemet" kommer upp då och då.

Många är vana vid andra system där man manuellt pillar med bilder. En fil per bild. Man namnger filerna. Lägger dem i mappar. Hittar på en mapp-struktur, etc.

Har man det tänket i huvudet och startar iPhoto så suger iPhoto purjo! Däremot är iPhoto ett utmärkt program om man kan släppa tänket i "filhierarkier" och snarare tänka "bilddatabas", dvs skita i var bilderna lagras och snarare koncentrera sig på att uppdatera metadata och lära sig databassökning.

Precis som iTunes.

Nåväl, om du hellre vill jobba med filer och mappar (som i Windows) och hitta bilderna manuellt går det också bra.

Gå in i programmet bildinsamling (sök i Spotlight). Öppna inställningar. Ange att Bildinsamling skall öppnas istället för iPhoto då du importerar bilder.

Läs gärna hjälptexten för programmet bildinsamling.

I finder, välj ikonvisning (vänstra knappen med fyra små rutor).
Välj menyn Innehåll->Via visningsalternativ.
Klicka i "alla fönster" och "förhansvisa symboler".
Nu ser du tumnaglar för foton. Du kan här också välja symbolstorlek (tumnagelstorlek).

Bläddra bland bilder i Finder.

Dubbelklicka en bild så ser du den förstorad i programmet "förhandsvisning".

Markera flera bilder och dubbelklicka så kan du bläddra mellan dessa i "förhandsvisning".

Markera flera bilder och klicka på kugghjulet i finderfönstret och välj "bildspel" så får du ett bildspel. rör musen så kommer en meny upp där du kan styra saker.

Du kan också få fram meny genom att högerklicka (kontroll-klicka) på bilder.

Puh. Det jag skrivit ovan borde finnas i en FAQ...

Ursprungligen av pesc:

Det här "problemet" kommer upp då och då.

Många är vana vid andra system där man manuellt pillar med bilder. En fil per bild. Man namnger filerna. Lägger dem i mappar. Hittar på en mapp-struktur, etc.

Har man det tänket i huvudet och startar iPhoto så suger iPhoto purjo! Däremot är iPhoto ett utmärkt program om man kan släppa tänket i "filhierarkier".

Precis som iTunes.

Bra skrivet, pesc!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 11:20

En av de bästa funktionerna i båda iPhoto och iTunes är ju att programmen håller reda på och sorterar alla bilder. Mapphirarkin kan man ju bygga upp inuti båda programmen iallafall.
Nu tar jag i men ju snabbare folk vågar släppa taget och låta de två programmen sköta sorteringen desto bättre.
Ställer bara till det om man har smuts-mp3:or iallafall...

• Medlem
  • 2007-01-05 20:41

Känner inte problemet lika mycket i ITunes som i iPhoto. Håller på att få spatt. Gillar inte Aparture heller. Vad återstår? iView och Graphic Converter? Jag vill ju bara ha något att grovfixa bilderna och katalogisera dem med.

/Fredrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-05 21:45
Ursprungligen av Nifo:

Känner inte problemet lika mycket i ITunes som i iPhoto. Håller på att få spatt. Gillar inte Aparture heller. Vad återstår? iView och Graphic Converter? Jag vill ju bara ha något att grovfixa bilderna och katalogisera dem med.

/Fredrik

Jag tycker att iPhoto är bra för just; kort. Känns smidigt och lättjobbat, man får saker gjorda snabbt. Tycker dock att filhierarkin är bättre när man jobbar med mindre bilder, som i webb-projekt osv. Tycker ni verkligen inte att iPhoto är gott till kort (foto) arbeten? Vad är det du ogillar med Aperture?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-06 02:00

Jag har provat både iPhoto, Lightroom och Aperture. Är inte riktigt nöjd med någon av dem så idag beslutade jag mig för att använda mappar och finder + bildinsamling för att hantera mina bilder.

Men jag blev lite osäker när jag läste om iPhoto ovan. Har aldrig tänkt databas-tänket förut (trots att jag använder iTunes) Måste nästan prova igen.

Det skulle vara trevligt om man via iPhoto kunde exportera som ett färdigt album via ftp till en webserver (ungefär som JAlbum). Finns det någon plug-in som hanterar detta eller någon form av album på webserver funktionalitet??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-06 09:48
Ursprungligen av ahmedmo:

Har aldrig tänkt databas-tänket förut (trots att jag använder iTunes) Måste nästan prova igen.

http://www.icefox.net/articles/typemanager.php

Think Different!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-06 09:32

Du kan i iPhoto välja ett album och använda menyn Dela->Skicka till iWeb (om man kör det programmet).

Annars kan jag rekommendera Rapid Weaver. Där är det enkelt att göra albumsidor från album i iPhoto.

Eller så kan du i iPhoto välja ett album och välja Arkiv->Exportera... Här kan du välja att exportera som webbsida. Du kan göra några enkla val för färger och storlekar på tumnaglar och exporterade foton. Då skapas en index-sida och några mappar med bilder. FTP till hemsidan får man göra själv.

I alla ovanstående fall kan man få med kommentarer man skrivit till bilderna i iPhoto.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-09 14:18

Nu har ja vant mig vid iPhoto och jag måste säga att ja är mycket nöjd. Jag använder RapidWeaver för att göra album på nätet och på det hela så fungerar det briljant.

Det tar tydligen en stund att vänja sig

1
Bevaka tråden