Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En licens på två datorer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mark
  • 2006-12-18 17:00

Har en fråga om licenser, har sökt men egentligen inte hittat något som besvarar min fråga. Om jag köper t.ex. iWork, har jag rätt att installera det på två olika datorer (så länge det bara är mina egna), eller gäller licensen enbart för en dator (och inte en person)?

Det finns olika licenser beroende på om du vill installera på en eller flera maskiner.

Citat:

2. Permitted License Uses and Restrictions.
A. Trial License. If you are using the trial version of the Apple Software, this License allows you to install and use
the Apple Software on a single Apple-labeled computer for the sole purpose of evaluating the Apple Software.
The trial version of the Apple Software expires thirty (30) days after the date you first launch the Apple Software.
B. iWork Single User License. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software (whether
trial or full version) on a single Apple-labeled computer at a time. This License does not allow the Apple Software
to exist on more than one computer at a time, and you may not make the Apple Software available over a
network where it could be used by multiple computers at the same time. You may make one copy of the Apple
Software in machine-readable form for backup purposes only; provided that the backup copy must include all
copyright or other proprietary notices contained on the original.
C. iWork Family Pack License. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on up
to a maximum of five (5) Apple-labeled computers at a time as long as those computers are located in the same
household and used by persons who occupy that same household. By "household" we mean a person or persons
sharing the same housing unit such as a home, apartment, mobile home or condominium. This license does not
extend to students who reside at a separate on-campus location or to business or commercial users. You may
not make the Apple Software available over a network.

Med den vanliga licensen har du alltså rätt att installera programmet på en dator åt gången. Med familjelicens kan du installera på upp till fem datorer samtidigt.

  • Medlem
  • Mark
  • 2006-12-18 17:26

Var väl det jag trodde. Tycker egentligen att det är rätt så löjligt att man inte får installera det på flera datorer, om det bara är man själv som använder dem eller programmet (man kan ju knappast använda dem samtidigt heller). Men tack för det snabba svaret!

Vad man får en sak!
Vad man gör är en annan!

Finns väl ingen som köper samma program två ggr för att man har kanske
en laptop och en stationär!

  • Medlem
  • Mark
  • 2006-12-18 17:32

Haha, nej. Jag ville bara veta om man fick eller inte. Tycker bara att det är så löjligt när man ändå betalar (de flesta betalar väl inte, iaf inte PC-användare).

Jo då det är många som betalar!
Men inte två ggr!:)
En sak som jag uppskattar med Mac är att programvarorna har oftast väldigt
vettiga priser.
Det är liksom ingen vits att ladda ned illegalt för det är såna småsummor det handlar om!

  • Medlem
  • Mark
  • 2006-12-18 18:47

Ja, har också märkt det. Köpte MacHeist's bundle igår.
Har man studentrabatt blir det ännu billigare Vad sägs om Adobe Creative Suite 2 Premium för 2300:-?

80 usdollar gav jag för Devonthink Pro som jag har som det papperslösa kontoret.
Det tycker jag är vettigt!
Sen köpte jag förra veckan ett program för 147 sek , det är kanonbilligt!

  • Medlem
  • Mark
  • 2006-12-18 19:07

DevonThink Personal ingick i bundlen från MacHeist. Dessutom min favoritapp, Delicious library.

Vissa licenser låter dig installera på flera maskiner, t.ex. bärbar och stationär. Enda vilkoret är att du använder programmet en åt gången. Antingen körs programmet på bärbara eller på stationära, men inte samtidigt.

  • Medlem
  • Mark
  • 2006-12-19 11:15

Mmm, såg det när jag fick licensnyckeln till Delicious library. Där står det att man får installera det på sina personliga datorer.

1
Bevaka tråden