Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD / DVD Studio Pro -> CD-R?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har testat att bränna en "DVD"-film på en CD-skiva så att det blir en så kallad miniDVD eller cDVD?

Jag har inte själv provat, (skall göra det inom kort dock), men har hört att det kan uppstå problem. Problematiken ligger tydligen i läsarnas sätt att tolka skivtypen. När läsaren får in en skiva börjar den med att kontrollera skivan med lasern för DVD avläsning. Ges det en negativ signal från denna till maskinen vilket sker med en CD-r skiva kopplar maskinen på lasern för cd-skivor.

Det är i detta läge som problematiken uppstår eftersom vissa läsare då även kopplar av funktionen för DVD avkodning (de som har stöd för VCD bibehåller naturligvis MPEG avkodning).

Hur utbedd denna begränsning är vet jag dock inte. På datorer kommer dessa naturligtvis att fungera men då har man lite tappat poängen.

Ett säkrare kort är att satsa på SVCD (VCD fast komprimerad med MPEG2) Dessa kommer upp i samma bildkvalité som DVD fast saknar ljudmöjligheterna och allt lull-lull som menyer m.m.

För att kunna spela upp dem krävs då bara en läsare med stöd för dessa.

Själv tycker jag att det hade varit guld om man kunde använda iDVD för att göra bildarkiv på en CD-skiva med menyer.Suveränt att skicka till släkt och väner vid jul och billigt dessutom.

[ 26-08-2001: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

www.vcdhelp.com finns kompabilitetslista för DVDspelare.
Enkelt att kolla upp vilka spelare som har stöd för miniDVD, SVCD, m.m

  • Oregistrerad
  • 2001-08-27 14:49

Vad kan man använda för program för att bränna SVCD? Eller är det samma format på skivan som VCD fast med annan videostandard?

1
Bevaka tråden