Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har hållt på att försöka få till en bra kodning av VOB-filer med mencoder. Har hittat lite info om det på nätet men inget som riktigt funkar. Tex så blir bilden fyrkantig som default, men proportionerna är 16:9, dvs bilden blir ihoptryckt. Kan inte någon som vet hur man gör lägga upp en kort manual om hur man rippar till divx (helst med mencoder)? Jag har testat 0SEx men gillar det inte riktigt.
1. OSEx för att DeCSS´a DVD´n och få över filmen på HD
2. MacMPEG2Decoder - välj valfritt QT-format
3. AC3dec kodar ljudet till MP3 eller AIFF
4. Slå samman bild och ljud i QT Pro
5. Spela upp i QT Player och njut
quote:Skapades ursprungligen av: Ktulu: Jag funderar också på att rippa över mina filmer på datorn men jag undrar lite... tar det inte väldans lång tid att rippa en hel film?
Jo, beroende på vilken dator du har.
På en G4/400 tar en långfilm i runda slängar ca 24 timmar beroende på codec. Dessto snabbare burk, dessto snabbare kodning.
Kan säga att dom snabbaste PC burkarna är sjukt snabba på koda film.
Välj "add" i menyn. Se till att alltid klistra in FILMSPÅRET i LJUDSPÅRET, eftersom avvikelser i videospåret inte märks så väl som avvikelser i ljuspåret gör. Tänk hur Piff & Puff låter...
Stämmer det ändå inte får man ta hjälp av ett litet prog som heter QT mutator... mer om detta om ni stöter på problem.
[ 13 December 2002, 13:21: Meddelandet ändrat av: Andersson ]
när jag skall encoda ljudfilen/erna på dvd´n så finns det inget innehåll under AUDIO_TS...!? Nähä - jag har testat på ett antal DVDs och det ligger bara "grejer" under VIDEO_TS...annars fungerar video-encodningen utmärkt. lägga ner DVDn på hårddisken tar cirka 1 timma.