Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer försvunna efter namnbyte på användare och hemmamapp

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-12-21 10:10

En av mina kollegor bytte namn på användarmappen och även kontot (tror jag) på en av våra iMac:s och när han startade om datorn efter gårdagens säkerhetsuppdatering så är skrivbordet tomt.

Jag har hittat alla grejor, de ligger under skrivbordet på det namn han bytte till. Men det kontot finns ju egentligen inte.

Hmm det här blir rörigt. Jag får försöka förtydliga.

Från början fanns det två användarkonton på iMac:en, låt oss kalla dem X och Y. Någon bytte sedan namn på Y's hemmamapp till Z (och kanske även på kontot). När Z loggade in efter en säkerhetsuppdatering så fanns inget kvar på skrivbordet.

I högra hörnet där man ser vilken användare som är inloggad står det Z. Skrivbordet som används är dock Y's. Filerna som låg på skrivbordet och mailkonton mm ligger under användaren Z (det finns en mappstruktur för Z men egentligen ingen användare). Det är alltså Y som är inloggad men namnet som visas är Z.

Hur kan jag göra för att lösa detta? Vad jag helst av allt skulle vilja kunna göra för enkelhetens skull är att skapa ett nytt användarkonto och importera filerna till den användaren. Filerna på skrivbordet är väl inga problem men mailkontot och sånt har jag dessvärre ingen aning om hur jag kan flytta.

Ett alldeles för vanligt problem i OS X. Jag hoppas verkligen Apple bygger in ett skydd som förhindrar namnbyte när det ställer till sådan oreda. Det finns mycket information om det här problemet i äldre trådar på forumet. Sök innan ni startar nya trådar.

Annan tråd

1
Bevaka tråden