Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kostar det att uppgradera till Leopard?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad brukar det kosta att uppgradera sitt system? Vad kostade det t.ex. att gå från Panther till Tiger?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 21:51

1200:-

500:- Studentpris.

Shit! Det är ju inga pengar alls.
Tur man studerar :rolleyes:

Ursprungligen av Carlisle_united:

500:- Studentpris.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-20 23:59

Måste man ta bort det föregående OSet först om man uppgraderar? Måste man göra bacup på det som man har på disken? Alltså om man måste man/bör man formatera rubbet innan man uppgraderar...?

Ursprungligen av Peter S:

Måste man ta bort det föregående OSet först om man uppgraderar? Måste man göra bacup på det som man har på disken? Alltså om man måste man/bör man formatera rubbet innan man uppgraderar...?

Som redan sagts måste du inte det, men man kan ju alltid se en ny systemuppdatering som en möjlighet att städa datorn, om man har tid och orkar. De flesta har ju en tendens att installera en massa program som man vill testa, och som sedan ligger kvar och skräpar i evighet. En omformatering, fräsch installation av system och därefter installation av de program jag behöver är vad jag ser fram emot när Leopard kommer.

Nej det behövs icke

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 13:47

Låter härligt

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-21 14:28

Om man har två macar behöver man bara köpa en licens och installera på båda två? Eller?

Ursprungligen av johnor:

Om man har två macar behöver man bara köpa en licens och installera på båda två? Eller?

1 licens = 1 Dator

2 Datorer = 2 licenser

Du kan köper en familj " version " av Os X för då ingår 5 licenser

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 18:14
Ursprungligen av Hunter78:

1 licens = 1 Dator

2 Datorer = 2 licenser

Du kan köper en familj " version " av Os X för då ingår 5 licenser

Däremot är det väl så att de flesta Apple-produkter tillåter att man använder en licens på en stationär och en bärbar dator (sålänge båda tillhör en själv dvs). Detta kanske inte gäller OSX?

Ursprungligen av adm_kenshin:

Däremot är det väl så att de flesta Apple-produkter tillåter att man använder en licens på en stationär och en bärbar dator (sålänge båda tillhör en själv dvs). Detta kanske inte gäller OSX?

I fallet OS X står det ganska tydligt vad som gäller i paragraf 2A:

Citat:

Detta Avtal ger dig rätt att installera och använda ett (1) enda exemplar (en enda kopia) av Apple-programmet på en enda Apple-märkt dator åt gången.

Inte nog med att du bara får installera och använda OS X på en dator åt gången, den måste vara Apple-märkt också.

Varför skulle det förresten gälla just bärbar och stationär dator? Skulle det vara någon skillnad på det och säg två stationära eller två bärbara datorer?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-22 12:18

Trist för oss med fler Macar.. Härligt var det då när man kunde få en licens för 500-600 kr. Så drygt att beställa via AppleStore, bara en licens av Leopard och vänta och sen vara hemma när TNT-bilen ska komma.. Får väl köpa något annat roligt tillsammans med det då. Men då har man ju ändå tre licenser som går till spillo.

Jag kom på.. Kan man inte köpa två stycken licenser? Alltså en licens som kostar 597 + en till licens? Eller måste man köpa familjelicens a lá 5 stycken för att allt ska fungera? Om man köper en familjelicens får man ju ingen rabatt såg jag.. :/

Jag menar alltså, det borde ju fungera om man vill typ uppgradera en dator på en gång med Leopard, och sen nån månad köpa en till licens till den andra datorn..? iMac och MacBook är det vi talar om i så fall...

Senast redigerat 2006-12-22 15:10

Om man har tålamod är det nog bra att vänta ett tag. 10.4 funkade inget vidare från början. Det verkar ta några uppgraderingar innan det flyter på med en ny version.

Ursprungligen av bruksarn:

Om man har tålamod är det nog bra att vänta ett tag. 10.4 funkade inget vidare från början. Det verkar ta några uppgraderingar innan det flyter på med en ny version.

Det vet ja inte om jag håller med om.. Jag tycker 10.4 funkade bra (bättre än 10.3) från början.

Förtydligade också rubriken lite

  • Oregistrerad
  • 2006-12-30 22:34

Det är väl skillnad på om man kan installera samma licens på två datorer och om man får..

Ja. Oftast är det så. Vissa föredrar att köra modellen med en licens per dator eller en licens per hushåll. Det finns till och med de som kör med en licens per processorkärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-30 23:10
Ursprungligen av Björn Leander:

Ja. Oftast är det så. Vissa föredrar att köra modellen med en licens per dator eller en licens per hushåll. Det finns till och med de som kör med en licens per processorkärna.

Shit, det är lite 1337 Måste börja!

är det något releasedatum satt ännu? kommer nog ha csn fram tills mars... men sen blir det att köpa dyrversionen...

Kommer studentpriserna direkt, eller är det fördröjning mellan släpp och rabattmöjligheter?

1
Bevaka tråden