- mirydh
- Medlem ●
- Stockholm
Ska köpa en DV-kamera före årsskiftet.
Jag är mest intresserad av bra optik
och grundfunktioner inte att kameran har massor av "häftiga" effekter osv. Pris upptill ca 20.000 inkl. moms.
VILKEN KAMERA GER MEST FÖR PENGARNA?
Och var köper man lämpligen -
i Stockholm (eller ev. postorder)?
Tacksam.
Ska du gå på nytt kan jag inte annat än säga att Sony´s DCR-TRV30 MiniDV är en fenomenal kamera. Att rekommendera där (och med de flesta kameror) är dels en extern mic, dels vidvinkelobjektiv.
Går du på begagnat/demo ex lär du kunna hitta en Canon XM1 i prisklassen du pratar om. Det är OTROLIGT FIN kamera för sitt pris enligt mitt tycke. Som alltid är dessa även mycket smart byggda vad gäller form och funktion.
nååå .... vad blev det nu då....
Den där PD100 som johanw föreslog är inte det en DVCAM kamera?
Isåfall ska väl kvaliten vara betydligt mycket högre jämfört med skillnaden mellan en 1CCD och 3 CCDs miniDV kameror...?!
Någon får gärna komma med andra synpunkter, kan vara bra o klara ut.
Men så vitt jag vet så ger DVCAM betydande kvalitetsskillnader gentemot miniDV (oavsett 1 el 3CCD).
Detta pga att bandhastigheten är ca 30% snabbare i DVCAM och informationen således hamnar på en större yta.
Är detta rätt el fel?
band formatet har inget med kvaltitetn på material att göra utan allt sitter i ccd/optiken - så ledes ger en trv900 o pd100 samma kvalitet på bilden eftersom de har samma ccd/optik, det som skiljer dessa är att band kvaliteten på själva bandet är högre och det är risk för midre fel eftersom samma information skrivs på olika stor yta på bandet, dock kan man använda minidv band i dvcam kameror och tvärtom, det är inga problem att spela dvcam band i t ex pc100 kameran - jag spelar oftast in med hyrd pd150 och sedan loggar med min pc100 som bandare
/Johanw
Är du verkligen säker på det där..
Varför du kan spela DVCAM i din PC100 är för att båda är Sony.
Sonys miniDV kameror kan även spela upp DVCAM, däremot inte spela in i DVCAM.
Stoppar du in din DVCAM inspelade miniDV kasett i en annan miniDV kamera så ska du få se på roligheter.
Anledningen till detta är just att DVCAM formatet använder sig av en högre hastighet på bandet gentemot DV.. Båda formaten använder alltså miniDV band. Dessutom finns det ju DVCAM band som är betydligt större som tex Sony DSR20 spelaren hanterar.. (likväl som den hanterar miniDV band).
Jag har div kameror och pryttlar därav den kunskapen, men frågan kvarstår om DVCAM vs miniDV i kvaliten.
Någon?
Skapades ursprungligen av: melko:
Har för mig att jag läste att Mini-DV inte är Mac-kompatibelt utan kräver programvara från Sony (för PC). Lite osäker dock, nån som vet säkert?
MiniDV funkar med iMovie och FCP mm, däremot funkar inte MicroDV... som används av Sony´s mya minstingar IP5 och IP7.. dom kräver Sonys eget redigeringsprogram.
Jag använder en Sony PC10E nu, men skulle jag köpa kamera idag, så hade jag köpt en TRV30.
[ 11-01-2002: Meddelandet ändrat av: nikke ]
Så här kunde man läsa på macpressen om Sonys nya lilla
--------------------------
Nya Micro MV-formatet ett problem
Sonys heta videokamera fungerar ej med Mac
Sonys nya videokamera DCR-IP7E är en av de hetaste modellerna i hela digitalvideovärlden. Men nu har det visat sig att videofilmerna inte kan redigeras på Macintosh!
Den nya videokameran från Sony är en riktig godbit, eftersom den är mycket liten, har bra kvalitet, FireWire och många andra finesser.
Storleken är minimal och kameran får med lätthet plats i en ficka. Förklaringen är att kameran använder det nya bandformatet Micro MV, som är betydligt mindre än vanliga DV-band.
Micro MV-formatet är dock också kamerans svaga punkt, eftersom en Mac med iMovie eller Final Cut Pro inte kan ta emot Micro MV-video. Istället måste man använda Sonys egen programvara Movieshaker, som i dagsläget inte finns för Mac OS.
Återigen, bandtypen har ingen inverkan på kvaliteten på material, båda digitaliserar/komprimerar med samma hastighet och jämför du vx2000 (mini-dv) med pd150(samma kamera med dv-cam) är det identisk kvalitet på bildenm dock inte ljudet, vad det gäller stora dv eller dvcam band är det samma kvalitet enda skillnaden är speltiden är längre på dessa band dock så blir bilden bättre pga av dessa större dyrare kameror har bättre ccd 2/3" istället för 1/3" som mini dvcam har samt givetvis bättre optik.
Jag har dessutom inte haft problem med att läsa dvcam i panasonic deck t ex.
/Johanw
Finns det någon som har erfarenhet av Canon DM-MVX1i ?
Hittade en beg i en annons, och jag funderar på om det
är någon ide att slå till på en sådan ?
Skulle helst av allt vilja få tag i en Sony TRV-900 eller
en Canon XM-1, men de växer inte på träd i annonserna precis.
/hegge
[ 23-01-2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]
Så här skriver Thomas på Cyberphoto:
"Slutsats
Gedigen, kompakt, välbyggd, lättanvänd, bra bild, bra upplösning och bra grepp. Ja, då måste detta vara ett bra köp, eller hur?"
Jag har tillgång till en XM-1 och det är en kanonkamera! Det är en 3ccd kamera med proffsklass på optiken. Men som du sade, de växer inte på träd.
Micke W:
Tack för tipset, hade dock redan läst det hos cyberphoto, hade väl tänkt
mig lite info från någon som har en MVX1. Men nu verkar det som om kameran
ändå var såld, så jag får leta vidare efter nåt nytt kap ...
Har du provat Sony:n (TRV-900) då ? Det är väl ungefär likvärdiga i funktioner
och pris. XM-1 har väl inte analog in ... Men då har den ju andra funktioner
som sony:n inte har. Men oavsett vilken av dessa man hittar så är det
väl bara att slå till, om nu det är "bra kod" som Leifi säger ...
Generell fråga till alla annonsgurus:
Var är bästa stället att hitta en dv-kamera beg ? Då menar jag på internet ...
Brukar kolla på blocket, men finns det något bättre ?
Cyberphoto har ju en "Cyberbörs", den brukar jag kolla på ibland ...
/hegge
[ 23-01-2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]
Innan vi köpte XM-ettan käste jag alla tester och åsikter som fanns på webben om TRV och XM-1.
Det verkade finnas 2 läger men min slutsats var att XM-1 vann. Båda kamerorna är jätte bra och det kvittar vilken man köper om man får tag på någon till rätt pris.
Jag har testat proffsvarianten av TRV;n och den var fin. Så vitt jag vet är det samma kamera med balanserat ljud.
Annars finns det en begagnad Sony DVW-790WSP för 380.000.- hos Jurhagen, http://www.jurhagen.se/
>> 380.000.- hos Jurhagen,
inte mer ? lätt att man slår till direkt ...
Nej, ärligt talat så det var inte riktigt den prisklassen jag hade tänkt mig.
Hade inte riktigt tänkt börja med en egen tv-kanal ännu precis ...
/hegge