Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X och "UMASS Mp3spelare"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-12-24 19:37

Tjena.

Jag har en vanlig iRiver Mp3spelare som är som en USB Masslagringsenhet så det är bara att koppla in den till Macen och dra över filer.

MEN det verkar som om OS X skapar en massa extra filer för dessa de filer jag drar över till den via findern, för varje mp3 jag drar över så följer det med nån extra fil som inte är en mp3 som får min mp3spelare att muppa ur.

Hur fixar man detta?

EDIT:
Den skapar sina .DS_Store mappar .Trashes och skit oxå!

Hur undviker jag detta?

Mp3spelaren har FAT16.

OS X har sölat ner min mp3spelare.
Är detta straffet för att jag inte har en iPod?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-24 21:49

Det skall INTE slöa ner att ha lite sådana filer? Din mp3-spelare är väl smart nog att bara bläddra mp3-filer? Dessa filer innehåller meta-data för filerna, som i Mac OS sparas direkt i filsystemet. Eftersom den upptäcker att din mp3-spelare inte stöder meta-data på sitt filsystem skapas dessa filer "vid sidan" för att klara av denna typ av information. Jag vet inte hur man stänger av det för vissa enheter, vet ej om det går. Men hade du kopplat in en vanlig hårddisk hade du velat ha dem där, OS X fungerar inte utan meta-data. Den skiljer alltså inte på en USB-hårddisk och en USB- mp3spelare eftersom det inte är någon teknisk skillnad på de för operativsystemet.

Du ska använda programmet Finder Cleaner varje gång innan du matar ut usb-spelaren. Då rensas all dessa extrafiler som din mp3-spelare inte gillar.

http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/findercleaner.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-25 01:20
Ursprungligen av Alphonze:

Du ska använda programmet Finder Cleaner varje gång innan du matar ut usb-spelaren. Då rensas all dessa extrafiler som din mp3-spelare inte gillar.

http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/findercleaner.html

Wow, fint Alph! Gilla att hitta nya progs!

1
Bevaka tråden