Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal irritation i repris - Intel Indeo Video dekomprimerare o.a.?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett problem som dyker upp titt som tätt (varje ny QT-version?) är att gamla PC-video klipp som tidigare funkat i PowerPoint helt plötsligt bara visar en tom ruta. Nytt för denna gång är att PP faktiskt sakligt noterar att "QuickTime och en Intel Indeo® Video R3.2-dekomprimerare krävs för att se bilden". Men detta är ju som bekant bara början; nu startar jakten! Sida upp och sida ner, länk hit och länk dit, överallt finns ibland helt fantastiska tekniska beskrivningar, men ont om länkar till fungerande plug-ins som sätter fart på videoklippet.

Hade det rört en "dussin-video" som lätt kunde nyskapas gjorde jag bara en ny version, men i detta fall rör det sig om en ovanlig medicinsk sekvens som publicerats i en lärobok - ingen ny version går att få. Alternativet är att söka igenom bokstavligen hundratals böcker för att (kanske!) hitta något (liknande?).

Med influensa i kroppen, pressande åtaganden och nära deadlines ligger som bekant irritationströskeln ett par mm över golvet. Jag ber därför om ursäkt för min litet raljerande beskrivning – kanske finns det en snabb lösning, som jag denna gång i ren utmattning inte orkat leta fram.

Men finns det ingen av er som håller på med video proffessionellt som kan ge en länk till en kompetent sida, där det går att hämta nödvändiga plug-ins för att se de format som av okända skäl (men troligen kommersiella) inte finns rakt av i QT? Och som vanligt bland oss som använder Mac för att få ett jobb gjort är jag ganska ointresserad av de tekniska problemen (finns massor av sådana beskrivningar) utan mer av praktiska lösningar som fungerar i PP (fristående funkar ju tex VLC).

Och om det inte finns, kan inte ngn som kan detta lägga upp en web-sida med en tabell, i sann Mac-anda...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-24 17:44

Intel Indeo Video tror jag i stort är det enda videoformat som INTE går att spela upp i MacOSX.

Lösningen är att på en PC konvertera till annat format så som MPEG eller QuickTime.

Om jag inte minns fel så klarar FFMpegX av att komprimera om dessa till QT-kompatible format.

1
Bevaka tråden