Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP till projektor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-29 22:39

Har en MBP och en Sanyo Z3.

Har köpt en DVI-kabel (18P+1) som går från datorn till projektorn. Där har jag en DVI-HDMI-adapter.
Projektorn visar bara "ingen signal" men när jag öppnar bildskärmsinställningarna så får jag upp en ruta för just Sanyo Z3 så de verkar ju ha någon form av kontakt.

Har testat olika upplösningar och startat om osv men utan reaktion.

Har jag köpt rätt grejor eller måste man ha en DVI med 18P+4?.

Är det adaptern som ställer till det?

Snälla. Hjälp!

Jag har kört min MBP mot en Epson TW520 med Single Link DVI till HDMI adapter och det fungerade klockrent. Nu var ju iofs adaptern 15 meter lång och kallades kabel, men det borde väl vara samma sak...

(Vad 18p+1 och 18p+4 betyder vet jag inte, så det kan jag inte svara på, är det single/dual link?)

@ Piraya2: En 18P-4-kabel behövs om din projektor bara accepterar DVI-D - det helt digitala gränssnittet. Annars borde inte 18P-4 vara något problem... Om din projektor accepterar DVI-signal till sin HDMI, dvs.

HDMI har ju stöd för massa typer av mer eller mindre snuskiga copyright-skydd... Din MBP hittar projektorn, inget konstigt m.a.o. — ifall projektorn bara tillåter vissa typer av anslutningar är det antagligen därför du får No Signal: Den accepterar inte data från bildkällan.

Om din projektor är så envis, så vet jag inte vad du ska göra, tyvärr. Men ett tips: Kolla manualen! Och läs specifikationerna, då bör du ju hitta exakt info om vilka gränssnitt den stödjer/kräver. Kanske behöver den en 24 pins-kabel? Läs och hitta svaren. Lycka till

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Jag har kört min MBP mot en Epson TW520 med Single Link DVI till HDMI adapter och det fungerade klockrent. Nu var ju iofs adaptern 15 meter lång och kallades kabel, men det borde väl vara samma sak...

(Vad 18p+1 och 18p+4 betyder vet jag inte, så det kan jag inte svara på, är det single/dual link?)

Jag tror det innebär olika sorter av 18 pins DVI-kabar (tror som i gissar vilt men någorlunda logiskt)
--> 18 pinnar är vanligt (jag kör det till min LCD-TV, en Viewpia 37", med en HDMI-adapter (inköpt på Clas Ohlsson - sekretessbelagd information Funkar utmärkt, däremot!

http://www.computerkabelversand.de/pictures/picturesbig/Profi%20DVI%2018_1%20Kabel%20GR.JPG

Där är en 18-1-kabel. 18 pinnar, uppdelade i två kolumner om nio. Den avlånga jäkeln är ensam på andra sidan: DVI-I Single Link, ensam avlång sak innebär att kabeln är DVI-I. Den mest avskalade varianten alltså, skickar signalen åt ett håll och är av typen Analog + Digital.

DVI-D-kablarna (de som är anpassade för digital signal, rakt av) ser likadana ut, men runt Den Avlånga Jäkeln sitter 4 ytterligare pins (två över, två under).

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:DVI Connector.jpg

Här används alla pinnar, 24 st (lika många som det finns plats för i honkontakten): Detta är Dual Link. --> Alltså: Om en kabel heter DVI 18-nånting = SINGLE LINK. Om namnet innehåller 24-nånting: DUAL LINK. Om det är en etta (ex 18-1 som i piraya2:s fall) innebär det att kabeln är Digital & Analog (DVI-I).

/* Slut på avhandling */

1
Bevaka tråden